Vodafone Idea Reliance Jio و Bharti Airtel را به قیمت گذاری غارتگرانه با پیشنهادات نامحدود 5G متهم می کند.

دهلی نو: صنعت مخابرات درگیر کشمکش دیگری است و قیمت گذاری غارتگرانه بار دیگر در مرکز توجه قرار گرفته است.

Vodafone Idea (Vi) به سازمان تنظیم مقررات مخابرات هند (Trai) شکایت کرده است که Reliance Jio و Bharti Airtel با پیشنهادات نامحدود 5G مربوطه خود در قیمت گذاری غارتگرانه افراط می کنند.

در حالی که از Trai می‌خواهد علیه رقبای بزرگ‌تر خود اقدام کند، این شرکت مخابراتی در حال مبارزه اعلام کرده است که این دو به عنوان بازیگران مهم بازار (SMP) نمی‌توانند 5G را به صورت رایگان و همچنین برای مدت نامحدودی ارائه دهند و در نتیجه نرخ نقدینگی مشترکان را تسریع می‌کنند. مقامات آگاه از جزئیات به ET گفتند.

ضبط 1

Trai به دنبال پاسخ از Jio و Airtel بود که هر دوی آنها ادعاهای Vi را رد کردند. مقامات گفتند که در پاسخ‌های جداگانه، آنها گفته‌اند که نمی‌توان آنها را برای ارائه تعرفه‌های غارتگرانه فراخواند، زیرا 5G در حال حاضر پایگاه کاربر بسیار کوچکی دارد و در حال حاضر گسترش شبکه در حال انجام است.

علاوه بر این، این دو استدلال کردند که هیچ چیزی را به صورت رایگان ارائه نمی کنند زیرا 5G به عنوان بخشی از بسته های 4G ارائه می شود و بر این اساس هزینه دریافت می شود. در واقع، هزینه ارائه 1 گیگابایت داده 5G بسیار کمتر از هزینه 4G است.

یکی از مسئولان گفت: “ما به آنها (جیو و ایرتل) اخطاریه داده بودیم. آنها پاسخ داده اند و به زودی تصمیم خواهیم گرفت. در حال حاضر تیم حقوقی، تیم مالی و تیم فنی ترای در حال بررسی موضوع هستند. ، درخواست کرد نامش فاش نشود.

یکی از مقامات دوم گفت که به دنبال ادعاهای Vi، تنظیم کننده دو سوال خاص از Jio و Airtel پرسیده است – در مورد قیمت گذاری غارتگرانه و جستجوی جزئیات در مورد پیشنهادات نامحدود 5G آنها. این مقامات افزودند که باید پس از بررسی کامل این موضوع حساس تصمیم گیری شود و در نظر داشته باشید که این امر نباید بر جذب خدمات 5G در کشور تأثیر بگذارد.

“استفاده نه خیلی زیاد”
سه اپراتور تا زمان انتشار به سوالات ET پاسخ ندادند.

در سال 2016، بلافاصله پس از راه اندازی خدمات تجاری Jio، Airtel و Vodafone Idea این شرکت جدید را به قیمت گذاری غارتگرانه متهم کردند. سازمان ضد تراست این اتهامات را رد کرده بود. از آن زمان، Jio به بزرگترین شرکت مخابراتی از نظر مشترکین و سهم بازار درآمد تبدیل شده است، به دنبال آن Bharti Airtel قرار دارد، که هر دو به بهای وودافون ایده که دارای محدودیت نقدی است، جایگاه بیشتری به دست آورده است.

Jio و Airtel هر دو شبکه 5G خود را از اکتبر سال گذشته گسترش داده اند. تحت فشار مالی، Vi هیچ جدول زمانی برای راه اندازی 5G خود اعلام نکرده است. کارشناسان هشدار می دهند که اگر Vi به زودی خدمات 5G را راه اندازی نکند، سهم بیشتری از رقبا را از دست خواهد داد.

اگر یک شرکت مخابراتی بیش از 30 درصد سهم بر اساس تعداد مشترکین، سهم بازار درآمد، حجم ترافیک و ظرفیت شبکه در یک دایره معین داشته باشد، به عنوان SMP شناخته می شود. در حالی که Jio و Airtel هر دو بیش از 30٪ در اکثر حلقه ها دارند، Vodafone Idea در 4-5 حلقه از جمله بمبئی، کلکته، کرالا و ماهاراشترا سهام مشابهی دارد. این مقام گفت: “Vi too بسته های نامحدود را در حلقه هایی که SMP است با تعرفه های پایین ارائه می دهد.”

همچنین، اگر شرکت مخابراتی که بیش از 30 درصد از سهم بازار را دارد، خدمات زیر قیمت را در آن بازار خاص ارائه دهد، تعرفه می تواند غارتگر تلقی شود. اما در حال حاضر، از آنجایی که هزینه 5G هنوز محاسبه نشده است، تشخیص اینکه آیا تعرفه ها کمتر از هزینه هستند یا خیر، دشوار است.

هیچ نواری در شرکت های مخابراتی وجود ندارد که طرح های نامحدود ارائه می دهند، اما آنها باید شرایط و ضوابط را برای مشتریان توضیح دهند.

به عنوان مثال، در صورت برنامه‌های داده نامحدود، شرکت‌های مخابراتی باید به مشتریان اطلاع دهند که آیا سیاست استفاده منصفانه (FUP) – یا نامحدود تا مقدار معینی از داده که پس از آن سرعت کاهش می‌یابد – قابل اجرا است.

به گفته این مقام، Airtel و Jio در پاسخ‌های خود به Trai گفته‌اند که اگرچه برنامه‌های داده 5G واقعاً ماهیت نامحدودی دارند، اما همچنان استفاده از آن چندان بالا نبوده است.

شرکت‌های مخابراتی میانگین استفاده از 5G را در حدود 8 گیگابایت مشاهده کرده‌اند. آنها می‌توانند هر زمان که بخواهند محدودیت را تا 400 تا 500 گیگابایت برطرف کنند، اما بعید است که مشتریان به طور کامل از آن استفاده کنند زیرا 5G هنوز فناوری غالب نیست. بنابراین هیچ استفاده‌ای وجود ندارد. این مقام گفت: اکثر کاربران هنوز از 4G استفاده می کنند.

جیو و ایرتل معتقدند که باید به مشتریان پیشنهاداتی داده شود تا آنها شروع به تجربه 5G کنند و به این فناوری عادت کنند، بدون آن پذیرش کند خواهد بود.

این دو شرکت مخابراتی همچنین گفته اند که کرورها برای راه اندازی 5G هزینه کرده اند. این مقام می گوید: «آنها تاکید می کنند که باید به آنها اجازه داده شود تا 5G را با تعرفه های فعلی ارائه دهند و اگر Vodafone Idea 5G را راه اندازی نکرده باشد، نباید مشتریان را متضرر کرد.

در موضوعی جداگانه، ایرتل و جیو بر سر اقدام اخیر اپراتور تحت رهبری Mukesh Ambani برای ارائه کانال های تلویزیونی زنده متعدد با سرویس پهن باند خانگی JioFiber خود با هم اختلاف دارند.

ایرتل، که همچنین دارای مشاغل خانگی با پهنای باند و مستقیم به خانه (DTH) است، در اواخر ماه مارس از Trai خواست تا طرح‌های پشتیبان‌گیری JioFiber را که اخیراً راه‌اندازی شده‌اند، مسدود کند. ایرتل ادعا کرد که طرح‌های پهنای باند خانگی جدید جیو غارتگرانه است، به منافع مصرف‌کننده آسیب می‌رساند و مانع رقابت می‌شود.

جیو در اوایل این ماه در نامه‌ای متقابل به Trai، از رگولاتور خواست تا به Airtel هشدار دهد که شکایت‌های بیهوده ارائه نکند.