چرا کانال پاناما چالش جدید برای زنجیره تامین است؟

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، سطوح اشتغال، دستمزدها، قیمت‌های مصرف‌کننده و بسیاری از معیارهای دیگر را به دقت پیگیری می‌کند تا ببیند نرخ تورم ایالات متحده ممکن است در سال آینده به کجا برسد.

او همچنین ممکن است بخواهد سطح آب دریاچه گاتون را زیر نظر داشته باشد.

این دریاچه ای است که قفل های کانال پاناما را با آب شیرین مورد نیاز برای بالا بردن کشتی ها هنگام عبور از اقیانوس آرام به اقیانوس اطلس تغذیه می کند. اما خشکسالی شدید باعث شده است که سطح آب دریاچه بسیار کمتر از حد نرمال باشد و در نتیجه محدودیت وزنی و افزایش هزینه های اضافی برای کشتی هایی که از کانال عبور می کنند، افزایش یابد.

همچنین اقتصاددانان و کارشناسان زنجیره تامین را نگران کرده است. درست در حالی که گلوگاه های تحویل در جهان کاهش می یابد، خشکسالی و الگوهای نگران کننده آب و هوای پاناما در سایر نقاط تهدید می کند که برخی از هرج و مرج سال 2021 را احیا کند، زمانی که افزایش هزینه های حمل و نقل و تقاضای مصرف کننده منجر به کمبود کالا شد و تورم ایالات متحده را به چهار رقم رساند. بالاترین دهه

کارشناسان لجستیک گفتند اگر سطح دریاچه گاتون طبق پیش‌بینی کاهش پیدا کند، واکنش بازار نرخ حمل و نقل بالاتر و تلاش برای یافتن مسیرهای جایگزین از آسیا به ایالات متحده خواهد بود.

جاناتان اوستری، استاد اقتصاد در دانشگاه جورج تاون و یکی از مقامات سابق صندوق بین‌المللی پول، گفت: خشکسالی همچنین خطر تضعیف نبرد فدرال رزرو برای نزدیک‌تر کردن نرخ تورم به هدف 2 درصدی را به دنبال دارد. اوستری گفت، تورم ایالات متحده به تدریج طبق معیار مورد نظر فدرال رزرو کاهش می یابد، اما در سطح 4.7 درصد باقی می ماند “در سطحی که برای بانک های مرکزی بسیار ناراحت کننده است.” “و آخرین چیزی که آنها نیاز دارند این است که اخبار نامطلوب در مورد کشتیرانی را تهیه کنند” همانطور که در سال 2021 انجام دادند، که او آن را “قصور مرزی” نامید. اداره کانال پاناما سطح آب را در 31 جولای 78.2 فوت (23.86 متر) پیش بینی کرده است. پایین ترین رکورد قبلی یعنی 78.3 فوت در ماه مه 2016 و بسیار کمتر از میانگین پنج ساله 84.9 فوت در ماه جولای است.

بدتر شدن اوضاع، یک سیستم ال نینو در غرب اقیانوس آرام در حال ساخت است و انتظار می رود تا پایان سال جاری الگوهای آب و هوایی عادی را بر هم بزند. در حالی که این می تواند باعث بارندگی شدید در برخی مناطق شود، در پاناما معمولاً به معنای خشکسالی شدید و دمای بالاتر از حد معمول است. اریک کوردوبا، رئیس بخش آب این کانال، در مصاحبه ای گفت ال نینو می تواند به معنای فصل خشک طولانی تری برای پاناما در سال 2024 باشد که بر سطح آب نیز تأثیر می گذارد.

خشکسالی در حال حاضر انتقال کالاها را گرانتر کرده است. مقامات کانال از ماه فوریه به طور پیوسته سطوح آبکشی را کاهش داده اند – میزان پایینی که یک کشتی می تواند در آب بنشیند. برای رعایت پیش نویس های کمتر، کشتی های بزرگ باید بار خود را با برداشتن کانتینرهای کمتر یا با تقسیم همان مقدار محموله بین کانتینرهای بیشتر، سبک کنند. در هر صورت، نتیجه قیمت بالاتر برای کالاهای مصرفی و صنعتی است که از طریق کانال تردد می کنند. برخی از کشتی‌های اقیانوسی نیز در پاسخ به محدودیت‌های پیش‌نویس، از اول ژوئن شروع به دریافت هزینه‌های کانتینر برای هر جعبه کردند.

398882657بلومبرگ

نرخ بار در مسیرهای دیگر نیز افزایش می‌یابد، اگر سطح آب پایین، کشتی‌گیران را مجبور به یافتن راه‌حل‌های جایگزین کند – به‌ویژه اگر ماه‌های اوج حمل‌ونقل در آگوست و سپتامبر، زمانی که خرده‌فروشان قبل از فصل خرید تعطیلات موجودی می‌سازند، قوی‌تر از حد انتظار باشد.

یک نقطه روشن این است که هزینه های حمل و نقل دریایی و سطح تقاضا نسبت به سال گذشته به شدت کاهش یافته است. انبوهی از انبارهای مسدود شده و نگرانی در مورد اقتصاد گسترده تر، سفارشات جدید را ترمز می کند. به گفته پیتر ساند، تحلیلگر ارشد Xeneta AS مستقر در اسلو که نرخ حمل و نقل را دنبال می کند، با این حال، حجم زیادی از محموله ها در حال جابجایی هستند و تقاضا تقریباً مشابه سال 2019 است.

در حالی که کانال پاناما از قبل از توسعه سال 2016 که به کشتی‌های کانتینری غول‌پیکر به نام کشتی‌های نئو پانامکس اجازه عبور می‌داد، با کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کرد، خشکسالی امسال زودتر شروع شد و پیش‌بینی می‌شود که شدیدتر از خشکسالی‌های قبلی باشد. Ricaurte Vásquez، مدیر اداره کانال پاناما، در بیانیه‌ای اعلام کرد که ماه می خشک‌ترین ماه مه از سال 1950 بوده است و اگر امسال شرایط واقعاً شدید شود، کانال می‌تواند مجبور شود تعداد کشتی‌های خود را در هر روز به 28 تا 32 کاهش دهد. ، از 36 نفر در حال حاضر.

به گفته ناتان استرنگ، رئیس سازمان، محدودیت پیش‌رو برای کشتی‌های بزرگ‌تر اکنون 44.5 فوت است که از 50 فوت معمولی کاهش یافته است و قرار است در 13 ژوئن دوباره به 44 فوت کاهش یابد. این می‌تواند منجر به کاهش 40 درصدی بار شود حمل و نقل اقیانوس در Flexport Inc.، یک حمل و نقل بار.

اگر طبق پیش‌بینی مقامات کانال، سطح آب به 78.2 فوت برسد، حداکثر آب‌کشی به 43 فوت کاهش می‌یابد و ظرفیت بار را بیش از پیش کاهش می‌دهد.

398886028بلومبرگ

حتی اگر خشکسالی پاناما به همان روشی که زنجیره تامین در سال 2021 خراب کرد، کریسمس را خراب نکند، باز هم می تواند نرخ تورم را افزایش دهد. و در صورت ادامه بدتر شدن شرایط، فدرال رزرو، که به نظر می رسد افزایش نرخ بهره را در نشست بعدی خود در 13 و 14 ژوئن متوقف کند، ممکن است مجبور شود کمپین خود را برای تحت کنترل درآوردن افزایش قیمت ها، به ویژه با ثابت شدن تورم، از سر بگیرد. بیش از آنچه که بسیاری امیدوار بودند کالاهای مصرفی به عنوان مشارکت کننده در نظر گرفته می شوند.

اوستری، اقتصاددان جورج تاون گفت: تنگناهای سال 2021 که باعث افزایش شش برابری هزینه های حمل و نقل نسبت به سطوح قبل از کووید شد، تورم را در سال 2022 بیش از 2 درصد افزایش داد. “هزینه های حمل و نقل می تواند یک قناری در معدن زغال سنگ برای افزایش تورم در آینده باشد” زیرا 12 تا 18 ماه طول می کشد تا این هزینه ها از طریق اقتصاد تامین شود.

تحقیقات او نشان می‌دهد که افزایش 20 درصدی هزینه‌های حمل و نقل، نرخ تورم را یک سال بعد 0.15 درصد افزایش می‌دهد. به گفته این اقتصاددان، اگرچه نرخ حمل و نقل در حال حاضر کمتر از زمان همه‌گیری است، اما چنین افزایشی می‌تواند تلاش فدرال رزرو برای مقابله با تورم را تضعیف کند و نباید نادیده گرفته شود.

زرا ژنگ، رئیس بازرگانی، گفت: تاکنون، محدودیت‌های پیش‌نویس در کانال پاناما شبیه به سال 2019 به نظر می‌رسد که آخرین خشکسالی جدی رخ داد، اما اینکه آیا بدتر می‌شود، ثابت می‌ماند یا در چند ماه آینده بهبود می‌یابد، مشخص نیست. مشاوره تاب آوری در شرکت حمل و نقل AP Moller-Maersk. “از نظر من این الگو متفاوت به نظر می رسد.”

ژنگ گفت که الگوهای آب و هوا در سراسر جهان خاموش است. “اگر سطح پایین آب پاناما را در تصویر بزرگ قرار دهید، در واقع می بینید که این فقط یک سیگنال است و در سطح جهانی احتمالاً شاهد آمدن بیشتر و بیشتر خواهید بود.”

ژنگ به رودخانه راین در اروپا اشاره می کند، جایی که دماهای بالا و بارندگی کمی در سال گذشته باعث تاخیر و افزایش هزینه های حمل و نقل کالاها شد. او گفت که در سال جاری، مناطق جنوب شرقی آسیا گرم ترین روزهای ثبت شده خود را تجربه کرده اند و سطح پایین آب در رودخانه یانگ تسه، یک مسیر حیاتی حمل و نقل داخلی در چین، نیز مانع از حمل و نقل کشتی ها شده است.

398886866بلومبرگ

دانشمندان می گویند که تغییرات آب و هوایی باعث می شود پاناما شاهد هوای گرم تر و هوای خنک تر باشد. بر اساس گزارش هیئت بین‌دولتی سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوایی، امواج گرما در مقایسه با دوره 1985 تا 2005، به طور متوسط ​​2.6 روز دیگر بین سال‌های 2016 و 2020 طولانی‌تر بوده است. با این حال، دانشمندان می گویند مشخص نیست که آیا خشکسالی پاناما بدتر می شود یا نه، زیرا بین شرایط آب و هوایی کارائیب، که باران بیشتری را به همراه دارد، و اقیانوس آرام، که خشک تر است، گرفتار شده است.

کانال پاناما یکی از سریع‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه‌ها برای انتقال غلات و سایر کالاهای کشاورزی و همچنین کالاهای مصرفی از چین و دیگر مراکز تولید آسیایی به بنادر ایالات متحده است.

حدود 5 درصد از تجارت جهانی دریایی سالانه از طریق قفل این کانال می گذرد. در میان کاربران نئو پانامکس از کانال در ماه آوریل، کشتی های کانتینری 45 درصد از ترافیک را تشکیل می دادند و پس از آن حامل های گاز مایع، فله خشک و گاز طبیعی مایع قرار داشتند.

به گفته اکتاویو کولیندرس، سخنگوی کانال، کشتی‌های حامل ال‌ان‌جی آنچنان تحت‌تاثیر تغییرات پیش‌نویس اخیر قرار نگرفته‌اند، زیرا کشتی‌ها معمولاً تنها حدود 37 فوت در آب می‌نشینند. اما هرگونه تنگنا دلیلی برای نگرانی با گسترش صادرات LNG ایالات متحده در پنج سال آینده است.

به دلیل جنگ در اوکراین، محموله‌های LNG که معمولاً از طریق کانال به آسیا می‌رفتند، کاهش یافته است زیرا تولیدکنندگان برای جایگزینی گاز روسیه، عرضه را به اروپا هدایت می‌کنند. فرد اچ. هاچیسون، مدیر اجرایی LNG Allies، گروه تجاری صنعت ایالات متحده، که از کانال خواست تا تلاش‌ها برای گسترش را آغاز کند، گفت: اما در بلندمدت، این کانال با افزایش تولید مهم است.

اگر کشتی‌های LNG به دلیل تنگناها یا افزایش هزینه‌ها باید از کانال پاناما اجتناب کنند، جایگزین‌ها به معنای مسیرهای طولانی‌تر در اطراف دماغه امید خوب در جنوبی‌ترین نقطه آفریقا یا از طریق کانال سوئز است که سفر را هفته‌ها طولانی‌تر می‌کند.

هاچیسون گفت: «اگرچه جایگزین‌هایی وجود دارد، این کانال برای LNG و سایر محموله‌ها حیاتی است. ما معتقدیم که همه ذینفعان باید همکاری با پاناما را برای توسعه دیگری آغاز کنند. آخرین توسعه یک دهه به طول انجامید، و بعدی احتمالاً به همین مدت – یا بیشتر طول خواهد کشید. پس بیایید کار را ادامه دهیم.»

در سپتامبر 2020، سازمان کانال پاناما از مناقصه‌هایی برای طراحی و ساخت یک سیستم مدیریت آب جدید برای بهبود تامین آب شیرین دعوت کرد که آب آشامیدنی پایتخت کشور پاناما سیتی را نیز تامین می‌کند. این مقام 2 میلیارد دلار برای این پروژه بودجه در نظر گرفت و از 250 پیشنهاد دهنده احتمالی درخواست دریافت کرد.

اما هیچ‌کدام از کارها آغاز نشده است، تا حدی به این دلیل که مقام کانال در ژوئن 2021 گفت که با کمک سپاه مهندسین ارتش ایالات متحده، مفهوم دقیق‌تری ارائه خواهد کرد، بنابراین پیشنهاد دهندگان بالقوه بهتر می‌توانند هزینه‌ها را برآورد کنند. در گذشته، مقامات کانال امکان ساخت سدها را در امتداد رودخانه‌های دیگر پاناما برای ایجاد مخازن آب اضافی، لوله‌کشی آب از مکان‌های دیگر و حتی نمک‌زدایی مورد مطالعه قرار داده‌اند.

کوردوبا، رئیس بخش آب کانال، گفت که توصیه‌های سپاه، که به اطلاع عموم خواهد رسید، باید در این ماه آماده شود. او گفت که مسئول کانال می تواند یک یا چند گزینه را انتخاب کند و به دنبال ایجاد مخازن جدید از رودخانه های مجاور است که به اقیانوس می ریزند. کوردوبا گفت که امیدوار است این سیستم جدید را در پنج تا هشت سال آینده ساخته و عملیاتی کند.

خشکسالی در پاناما همچنین می‌تواند برای بنادر ایالات متحده در شرق و سواحل خلیج فارس تغییر کند. واردکنندگان و خرده‌فروشان از زمان همه‌گیری همه‌گیر، برای اطمینان بیشتر ارزش قائل شده‌اند و بسیاری از آنها محموله‌ها را از بزرگترین دروازه کانتینری ایالات متحده در لس‌آنجلس و لانگ بیچ به هیوستون یا ساوانا، جورجیا، تا حدودی به دلیل ترس از اینکه ناآرامی‌های کارگری باعث تأخیر شود، منحرف کردند.

از آنجایی که محدودیت‌های پیش‌نویس به این معنی است که حمل‌کنندگان باید از کانتینرها و کشتی‌های بیشتری استفاده کنند، زمان‌های صف افزایش می‌یابد. اگر کانال بیش از حد شلوغ شود، کشتی‌ها می‌توانند مستقیماً از آسیا به ساحل غربی ایالات متحده یا از آسیا به ساحل شرقی از طریق کانال سوئز بروند. در هر صورت، افزایش تقاضا در سایر خطوط تجاری احتمالاً نرخ ها را بالا می برد.

Xeneta’s Sand گفت: «حمل‌کنندگان این را به‌عنوان یک اختلال بد و ناخوشایند در شریان بسیار شلوغ و پر استفاده تجارت جهانی خواهند دید. «شرکت‌های حمل‌ونقل کشتی‌های کانتینری زیادی دارند تا در مسیرهای تجاری جایگزین قرار دهند. بنابراین بهتر است اکنون آنها را مستقر کنند.»