Vi 10٪ از حق الزحمه مجوز Q4 را پرداخت می کند، تا 31 ژوئیه زمان می خواهد تا تعادل را پاک کند.

کلکته: Vodafone Idea (Vi) که دارای محدودیت نقدی است، تنها 10٪ از حق الزحمه مجوز خود را برای سه ماهه مارس پرداخت کرده است و به دنبال زمان بیشتری از دولت برای تسویه مانده 90٪ در چند بخش تا 31 ژوئیه است.

وی در نامه‌ای به تاریخ 3 آوریل به وزارت ارتباطات (DoT)، با اشاره به ادامه چالش‌های نقدینگی در غیاب جمع‌آوری سرمایه طولانی‌مدت خود، طرح پرداخت ملایم‌تری را پیشنهاد کرد و از دولت برای پرداخت سرسام‌آور هزینه‌های مجوز در انتظار برای ژانویه تا مارس حمایت کرد. دوره ای برای به حداقل رساندن خطرات تداوم عملیاتی و همچنین متعادل کردن منافع همه ذینفعان.

ET یک کپی از نامه را دیده است.

در این نامه آمده است: «Vi با چالش‌های نقدینگی در (چندین) سه‌ماهه گذشته مواجه بوده است… (و) تا زمانی که تأمین مالی به پایان برسد، حمایت مستمر از سوی همه سهامداران، از جمله DoT و فروشندگان، مهم است».

Vi

Vi، یک شرکت مشترک بین شرکت Vodafone Plc بریتانیا و گروه Aditya Birla هند، ملزم به پرداخت هزینه مجوز برای سه ماهه چهارم 2022-23 تا 25 مارس بود.

هیچ اشاره ای به تأخیر عوارض SUC وجود ندارد

اما اپراتور زیان ده مخابراتی تنها 10 درصد از کل مبلغ را پرداخت کرده است و پیشنهاد داده است که مانده 90 درصد را در چند قسط پرداخت کند – 20 درصد تا 31 می، 20 درصد دیگر تا 30 ژوئن و 50 درصد نهایی تا 31 جولای. پیشنهاد پرداخت سود برای چنین پرداخت تاخیری را طبق توافقنامه مجوز داده است. سوالات ET به Vi تا زمان انتشار در روز جمعه بی پاسخ ماند.

به گفته افراد آگاه، پرداخت‌های Vi برای هزینه‌های مجوز در دو فصل گذشته بین 600 کرور تا 800 کرور بود.

در حال حاضر، شرکت های مخابراتی 8 درصد از درآمد ناخالص تعدیل شده خود (AGR) را به عنوان هزینه مجوز به دولت پرداخت می کنند. کم پرداختی حقوق قانونی می تواند منجر به جریمه شود.

Vi در نامه خود گفته است که علیرغم ادامه چالش های نقدینگی، این شرکت تمام حقوق قانونی را تا سه ماهه دوم 2022-23 پرداخت کرده است و اکنون در حال تسویه عوارض مجوز و هزینه استفاده از طیف (SUC) برای سه ماهه سوم سال مالی گذشته است. سرعتی سریعتر از طرح پرداخت تعهد شده قبلی.

شرکت مخابراتی در نامه خود به DoT گفت: “Vi در حال کار برای تنظیم بودجه جدید است که به شرکت امکان می دهد سرمایه گذاری درستی برای بهبود تولید پول نقد از عملیات خود انجام دهد.”

اما در نامه خود هیچ اشاره ای به تاخیر پرداخت SUC در سه ماهه مارس توسط شرکت نشده بود. پس از اینکه دولت از دریافت این هزینه قانونی برای امواج رادیویی که از حراج 5G سال گذشته به بعد دریافت کرده بود، پرداخت هزینه SUC سه ماهه Vi به طور متوسط ​​حدود 1٪ از AGR – از 3-4٪ AGR قبلی کاهش یافته است.

Vi در نامه 3 آوریل به DoT گفت که تمام فروشندگان آن (شرکت های برج و تامین کنندگان تجهیزات شبکه) در این دوره چالش برانگیز از آن حمایت کرده اند و این امکان را به شرکت مخابراتی می دهد تا تعهدات بدهی خود را انجام دهد. اما این امر به انباشتگی قابل توجهی از حق فروشندگان منجر شده است.

Vi نیاز به تزریق سرمایه جدید از طرف مروجین خود دارد، که انتظار می رود منجر به سرمایه گذاری سهام شخص ثالث شود. این همچنین سرمایه‌گذاری‌های بسیار مورد نیاز را در شبکه 4G Vi و به سمت عرضه 5G در انتظار آن آغاز می‌کند.

به طور گسترده ای انتظار می رود که مروج های Vi در حدود 5000 کرور روپیه سرمایه تازه را به صورت اقساط تزریق کنند، پس از اینکه دولت سود انباشته شرکت مخابراتی را نسبت به معوقات AGR به سهام در فوریه امسال تبدیل کرد و با 33.1 درصد سهام، بزرگترین سهامدار آن شد.

اما هنوز این اتفاق نیفتاده است، که منجر به تأخیر وام دهندگان در تامین مالی بخشی از بدهی های بانکی موجود شده است. طبق داده های شرکت، بدهی Vi از بانک ها و مؤسسات مالی در سه ماهه منتهی به دسامبر 2022 به 13,190 کرور رسید. از این میزان، بدهی قابل پرداخت تا 31 دسامبر 2023، 8,032.8 کرور است.

رقبای Vi، Bharti Airtel و Reliance Jio در حال حاضر در زمینه 5G، بیش از 500 شهر و شهرستان را تحت پوشش قرار داده اند. Vi هنوز جدول زمانی راه اندازی را به دلیل تعرفه های معلق فروشنده اعلام نکرده است. اما به گفته تحلیلگران، باید به سرعت 5G را راه اندازی کند، زیرا با گسترش خدمات مشابه رقبا، تلفات مشتریانش افزایش می یابد.

Vi سه ماهه دسامبر 2022 را با بدهی خالص 2.22 لک کرور و موجودی نقدی متوسط ​​160 کرور به پایان رساند. علاوه بر بدهی بانکی، بدهی های تجاری آن – که منعکس کننده معوقات به فروشندگان مانند شرکت های برج و تامین کنندگان تجهیزات است – 14728.6 کرور بود. بقیه عمدتاً بدهی های طیف و AGR مربوط به دولت بود.