RBI: RTGS ظرف چند روز آینده 24X7 در دسترس قرار می گیرد: فرماندار RBI

در اقدامی دوستانه تجاری ، بانک رزرو هند روز جمعه گفت که سیستم تسویه حساب ناخالص واقعی (RTGS) که برای معاملات با ارزش بزرگ استفاده می شود ، طی چند روز آینده بصورت شبانه روزی در دسترس قرار می گیرد.

در دسامبر 2019 ، سیستم انتقال وجوه الکترونیکی ملی (NEFT) به صورت 24x7x365 در دسترس قرار گرفت.

در حال حاضر ، RTGS در تمام روزهای کاری هفته ، به جز شنبه های دوم و چهارم هر ماه ، از ساعت 7.00 صبح تا 6.00 بعدازظهر برای مشتریان در دسترس است.

Shaktikanta Das فرماندار RBI گفت که سیستم RTGS به زودی طی چند روز آینده 24×7 در دسترس قرار می گیرد … با این قابلیت ، پیشنهاد می شود با تسهیل تسویه حساب های AePS ، IMPS ، NETC ، NFS ، RuPay ، تسویه حساب و خطر پیش فرض در سیستم کاهش یابد. ، معاملات UPI به جای پنج روز زودتر در تمام روزهای هفته. ”

وی افزود: این کار اکوسیستم پرداخت را کارآمدتر می کند.

وی گفت ، به منظور گسترش پذیرش پرداخت دیجیتال به روشی ایمن و مطمئن ، تصمیم گرفته شده است که از 1 ژانویه محدودیت تراکنش های کارت بدون تماس و مجوزهای الکترونیکی برای معاملات تکراری از طریق کارت ها و UPI را از 2،000 به 5000 Rs افزایش دهد. ، 2021

وی گفت که این امر به اختیار و اختیار مشتری بستگی دارد.

در بیانیه سیاست های توسعه ای و نظارتی توسط بانک ذخیره هند (RBI) آمده است: معاملات کارت بدون تماس و مجوزهای الکترونیکی کارتها (و UPI) برای انجام معاملات مکرر راحتی مشتری را افزایش می دهد در حالی که از افزایش استفاده از فناوری بهره مند می شوید.

به گفته وی ، این موارد همچنین برای پرداخت به روش ایمن و مطمئن به ویژه در شرایط همه گیر فعلی بسیار مناسب هستند ، افزود: دستورالعمل های اخیر در مورد غیرفعال کردن ویژگی بدون تماس در کارت ها و توانمند سازی مشتریان برای کنترل محدودیت های کارت هایشان نیز آورده شده است. در ایمنی بیشتر برای کاربران.

دستورالعمل های عملیاتی به طور جداگانه صادر می شود.

لازم به ذکر است که RBI با هدف ارتقا transactions معاملات دیجیتال در کشور ، از جولای 2019 اخذ هزینه معاملات از طریق NEFT و RTGS را متوقف کرد.

RTGS برای انتقال وجوه فوری با ارزش بزرگ منظور شده است ، در حالی که NEFT برای انتقال وجوه تا 2 روپیه استفاده می شود.

به منظور تعمیق درگیری مالی و حمایت از مشتریان با ارتقا سواد مالی ، رویکرد مشارکتی تحت هدایت جامعه از طریق مراکز سواد مالی (CFL) توسط RBI از طریق بانکها و سازمانهای غیر دولتی منتخب به عنوان یک طرح آزمایشی در سال 2017 اجرا شد.

وی گفت ، اکنون پیشنهاد شده است كه دسترسی CFL ها از 100 بلوك فعلی به هر بلوك در كشور به صورت مرحله ای گسترش یابد.