NPA: نرخ پرش بالا نشان دهنده دردسرهای پیش رو برای وام دهندگان است

بمبئی: علی رغم اینکه بانک ها ادعا می کنند که بازده وام وام به 95٪ از سطح قبل از Covid رسیده است ، نرخ بازپرداخت معاملات بدهی خودکار همچنان به طور غیر عادی بالا باقی مانده است.

داده ها با استفاده از NPCI و تحقیقات انجام شده توسط Macquarie Capital نشان داد که نرخ های گزاف گویی در پلتفرم ملی پاکسازی خودکار ملی (NACH) در پایان ماه اکتبر به 40٪ از نظر حجم و 32٪ از نظر ارزش رسیده است.

این میزان در فوریه 31 درصد و از نظر ارزش 25 درصد بود. اگرچه این نرخ ها در ماه ژوئن کمی از بالای 45٪ در حجم و 38٪ در مقادیر کم شده است. بیشتر بانک ها و NBFC ادعا کرده اند که تقریباً به سطوح کارایی جمع آوری نرمال رسیده اند ، اما داده ها نشان می دهد که Covid رفتار بازپرداخت وام گیرنده را تغییر داده است.

در همین حال ، آخرین رشد وام سیستم 5.7٪ است که بانک ها همچنان به دلیل عدم اطمینان ناشی از بیماری همه گیر ، ریسک پذیر هستند. نقدینگی سطح سیستم Infact که در سپتامبر به 3.2 لور کرور رسیده است ، در پایان ماه نوامبر به 6.3 لور کرور بازگشت ، نشان می دهد که بانک ها به جای راه های وام دهی ، مازاد پول را با RBI پارک می کنند.

سورش گاناپاتی ، معاون همکار ، شرکت مک کوئری پایتخت ، گفت: “علی رغم رشد کند وام در سیستم کساد ، ما معتقدیم که بانک های بزرگ بخش خصوصی به دلیل قابلیت های توزیع گسترده ای که در طول سال ها ایجاد شده است ، قادر به رشد دفترچه وام خود هستند.” “بانک های بخش خصوصی به خوبی سرمایه گذاری شده اند و PPoP (سود عملیاتی قبل از تهیه پیش بینی) قوی برای تأمین دارایی های بد در این اوقات نامشخص دارند.”

رشد اعتبار توسط طرح اعتبار Covid اضطراری دولت پشتیبانی می شود.

“در حالی که مبلغ پرداختی تجمعی تحت طرح ECLGS از ماه مه 1.5 لارک کرور بود ، رشد در اعتبار ناخالص بانکی (به صورت مطلق) فقط 1.2 لور کرور در مدت مشابه مشابه بود که نشان می دهد بخش بزرگی از رشد اعتبار بانک از ماه مه تا ماه اکتبر عمدتا با پرداخت هزینه های طرح ECLGS پشتیبانی شده است. ” “بنابراین ، اگر طرح ECLGS نبود ، اوضاع حتی بدتر می شد.”

رشد وام خرده فروشی نیز روند کاهشی را ادامه داد و به طور سالیانه 9.3٪ بود در مقابل رشد متوسط ​​10.7٪ در نیمه اول. در بخش وثیقه ، رشد وام وام مسکن با کاهش بیشتری نسبت به سال گذشته به 8.2٪ رسید (در سال گذشته) ، در حالی که وام های خودرویی رشد 8.4٪ در سال داشت. در بخش بدون تضمین ، رشد وام شخصی با افزایش حاشیه ای به 14.3 درصد رسید در حالی که وام های کارت اعتباری در پایان ماه اکتبر فقط 4.9 درصد رشد کردند.