hdfc: HDFC به دنبال فروش وام های توسعه دهنده تحت فشار 2000 کرور روپیه است

شرکت تامین مالی توسعه مسکن (HDFC) که پیشگام وام های رهنی است، آخرین تلاش ها را برای تخلیه وام های تحت فشار حدود 2000 کرور روپیه به توسعه دهندگان پیش از ادغام با بانکی که نزدیک به سه دهه پیش ایجاد کرده بود، انجام می دهد. دو منبع بانکی نزدیک به توسعه به ET گفتند که این وام ها در 7 تا 8 حساب توزیع می شود و شامل پیش پرداخت به صاحبان محلی املاک رادیسون بلو است.

هر دو منبع گفتند که HDFC در حال حاضر در حال مذاکره با شرکت های بازسازی دارایی برای فروش این وام ها است. آنها افزودند که یک شرکت مشاوره Alvarez & Marsal، فعالانه به دنبال خریداران بالقوه برای وام است. اولین نفر از دو مدیر اجرایی ذکر شده در بالا گفت: “HDFC به دنبال فروش بخشی از وام های مضطرب خود در آماده سازی برای ادغام با HDFC بانک است. ادغام احتمالا تا اوایل سه ماهه آینده نهایی می شود.”

برخی از وام ها ممکن است شامل NPA باشد
این فرد گفت: “پرتفوی وام در حال حاضر تقریباً 2000 کرور روپیه است، اگرچه HDFC همچنان وام های خاصی را از این مجموعه شامل یا حذف می کند.”

سخنگوی HDFC به یک پرسش ایمیل پاسخ نداد در حالی که سخنگوی Alvarez & Marsal بلافاصله پاسخ نداد.

برخی از این وام ها ممکن است شامل دارایی های ناموفق (NPA) باشد در حالی که برخی دیگر ممکن است تحت فشار باشند، اما هنوز به طور رسمی به عنوان NPA اعلام نشده اند.

در ماه مارس، HDFC برخی از این حساب‌ها را برای فروش بالقوه به نمایش گذاشته بود، اما در نهایت به دلیل دورنمای بازیابی کمتر از حد انتظار، ادامه نداد. هر دو منبع ذکر شده در بالا گفتند، این شرکت تنها 150 کرور روپیه وام های بد – قرار گرفتن در معرض توسعه دهندگان Matoshree – به Omkara ARC فروخته بود.

ETB-1-12052023

Omkara ARC ارائه می دهد
Omkara وام های معوق 150 کرور روپیه توسعه دهندگان Matoshree را به مبلغ 50 کرور روپیه خریداری کرد که مستلزم بازیابی 33 درصدی برای HDFC است.

در طول سه ماهه گذشته، HDFC پیشنهادی از Omkara ARC برای حدود 1100 کرور دارایی تحت فشار دریافت کرده بود، اما ارزش پیشنهادی کمتر از انتظارات وام دهنده وام مسکن بود و در نتیجه فروش انجام نشد.

در سال مالی 23، Assets Care and Reconstruction Enterprise (ACRE) دو بار وام های توسعه دهنده را با حدود 50 درصد ارزش وام خریداری کرده بود. آنها 270 کرور روپیه در مقابل کل وام 577 کرور روپیه پرداخت کردند که منجر به بهبود 47 درصدی در سه ماهه اول سال مالی 23 و 602 کرور روپیه برای استخر وام 1180 کرور روپیه شد که نتیجه آن بهبودی 51 درصدی در سه ماهه سوم بود.

کیفیت دارایی HDFC در چند فصل گذشته با کاهش دارایی‌های ناخالص غیرعملکردی (GNPA) از 0.99% به 0.75% از 31 مارس 2023 بهبود یافته است. GNPA غیر فردی از 4.76% به 2.9% کاهش یافته است. کل مجموعه بازسازی شده 0.6 درصد از دارایی های تحت مدیریت (AUM) بود که نسبت به 0.8 درصد در سال گذشته کاهش داشت.

مدیریت شرکت انتظار دارد که تاریخ اجرایی ادغام در ماه جولای باشد.

HDFC پیش از ادغام قریب الوقوع با بانک HDFC، برخی از مواجهه های غیر فردی را کاهش داده است. کاهش وام‌های غیرانفرادی عمدتاً به دلیل پرداخت تسهیلات قبلی، مصوبات و کاهش برخی مواجهه‌های ناشی از ادغام ادامه یافت.