cbi: بانک‌ها، CBI برای اقدام در مورد وام‌های کلاهبرداری سر می‌زنند

(این داستان در ابتدا ظاهر شد در 27 مه 2023)

بمبئی: آیا همه کلاهبرداری ها ماهیت مجرمانه دارند؟ آیا وام دهی بانکی باید کاملاً مبتنی بر قوانین و عینی باشد؟ بانکداران و مقامات CBI نظرات متفاوتی دارند.

در جلسه بانکداران، CBI و کمیسیون مرکزی هوشیاری (CVC) هفته گذشته، آژانس بازرسی مجددا شکایت طولانی مدت خود را مطرح کرد: وام دهندگان اجازه اقدام در موارد وام های تقلبی را نمی دهند.

بانکداران می گویند که CBI قدرت تماس برای اطلاعات را دارد و برای تحقیق نیازی به مجوز ندارد. با این حال، این آژانس بر این باور است که بانک ها از کارکنان خود محافظت می کنند و از بازیابی پول عمومی از دست رفته به دلیل تقلب جلوگیری می کنند.

اختیار

این دفتر به دنبال همکاری بانک ها برای ایجاد همدستی توسط مقامات بانکی است. با این حال، بانکداران ادعا می کنند که هر کلاهبرداری یک عمل تبانی نیست. یکی از بانکداران گفت: بین نحوه تقلب توسط وام دهندگان و اداره تفاوت وجود دارد. در مورد بانک ها، اگر وام گیرنده از مبلغ وام برای هدف دیگری استفاده کند، حساب را می توان به عنوان کلاهبرداری طبقه بندی کرد.

یک قانون اخیر مقامات را ملزم می‌کند که ثابت کنند کارمند بانک سود نادرستی داشته است – وام دهنده که متحمل ضرر می‌شود کافی نیست. بخش 17 الف قانون پیشگیری از فساد، که در ژوئیه 2018 لازم الاجرا شد، مقرر می دارد که فقط با تأیید قبلی «مقام مربوطه» می توان تحقیق یا تحقیق انجام داد.

یک بانکدار گفت: “در بیشتر موارد، زمانی که CBI برای تحقیق وارد می شود، موضوع چند سال پیش است و آنها با عقل آینده همراه هستند که به همین دلیل حتی تصمیمات تجاری اتخاذ شده توسط بانک ها مشکوک به نظر می رسد.” برای مثال، اگر یک تولید کننده فولاد یک نیروگاه محبوس راه اندازی می کند، این می تواند بخشی از تجارت باشد. با این حال، اگر نیروگاه به یک شرکت جداگانه تبدیل شود، می تواند به انحراف تبدیل شود.

حوزه دیگر تفاوت، همدستی CBI در هر جایی که قوانین رعایت نمی شود است. یک بانکدار گفت: “حقیقت این است که در اعطای وام صلاحدید دخیل است و برای محدود کردن اختیارات در سطح شعب، چک لیست دقیقی وجود دارد. در نتیجه اکثر وام ها در سطح بالاتری تحریم می شوند.”

بانکداران می گویند که پس از خراب شدن وام، یک تمرین پاسخگویی انجام می دهند. اگر بانک متوجه شود که کارمندی در مسئولیت خود اشتباه کرده است، با او برخورد می کند. همچنین در صورت وجود ظن تلافی شکایت می شود.

سال گذشته، RBI آستانه پولی بانک‌های دولتی را برای گزارش تقلب به CBI اصلاح کرد. کلاهبرداری از 3 کرور تا 25 کرور روپیه باید به اداره مبارزه با فساد CBI گزارش شود، مشروط بر اینکه کارکنان همدست باشند. کلاهبرداری از 25 کرور تا 50 کرور باید به سلول امنیت بانکی و کلاهبرداری CBI گزارش شود.

اتفاقاً، در حالی که وام دهندگان می توانند اجازه تعقیب کارمندان را متوقف کنند، پس از بازنشستگی کارمند به چنین اجازه ای نیاز نیست.