apple: Wistron از هند خارج می شود تجارت اپل در مقیاس و فرهنگ کاری

آیفون های ساخت هند: اپل صادرات خود را دو برابر کرده و از 2.5 میلیارد دلار عبور کرده استETtech

دهلی نو: ویسترون در حال بستن چمدان هایش است. این شرکت در حال فروش واحد مونتاژ آیفون خود در کولار، در نزدیکی بنگالورو، به گروه تاتا است که در حال حاضر در حال برگزاری آزمایشی برای مونتاژ مدل های آینده آیفون 15 در هند است.

این خروج در حالی صورت می‌گیرد که دیگر شرکت‌های سازنده قرارداد اپل، فاکسکان و پگاترون، هند را دو برابر کرده‌اند.

Wistron اولین شرکت از سه سازنده قرارداد جهانی اپل بود که مونتاژ آیفون‌ها را در هند در سال 2017 آغاز کرد. اما ناتوانی آن در ورود بیشتر به زنجیره تامین اپل – تولید قطعات و نگهداری موجودی توسط فروشنده – یکی از دلایل اصلی سازنده قرارداد تایوانی است. در حال خروج از هند، دومین بازار بزرگ گوشی های هوشمند جهان است.

سپس چالش کنار آمدن با فرهنگ کار محلی وجود داشت – چیزی که قبلاً فوران کرده بود. در دسامبر 2020 در حالی که کارگران در اعتراض به دستمزدهای پرداخت نشده و ساعات کاری سخت اعتراض کردند، خشونت در واحد تازه افتتاح شده کولار رخ داد. آن اپیزود حدود 430 کرور روپیه خسارت به شرکت وارد کرد. اپل Wistron را در حالت آزمایشی قرار داد و تا زمانی که اقدامات اصلاحی انجام نشد، واحد را متوقف کرد. در فوریه 2021 کار خود را از سر گرفت.

به گزارش ET، هفته گذشته، 400 کارمند ارشد تولید علیه مدیریت اعتراض کردند و خواستار برابری حقوق با کارگران قراردادی کوچک شدند. اکنون عملیات عادی است.

« بازگشت به داستان های توصیه


در حالی که این معامله هنوز بسته نشده است، مدیران تاتا در حال حاضر پست های کلیدی را در دست گرفته اند. کارمندان و مدیران صنعت به ET گفتند که Wistron در فکر خروج بوده است زیرا سودآوری بلندمدت را در مونتاژ کننده محصول نهایی نمی بیند. . این شرکت ترجیح می‌دهد روی کسب‌وکارهای اصلی تولید فناوری اطلاعات خود در کشورهایی مانند ویتنام و مکزیک شرط‌بندی کند. با توقف مونتاژ آیفون در چین پس از فروش واحد Kunshan خود به Luxshare در سال 2020، کسب‌وکار هند برای آن کوچک‌تر از آن شد که بتواند روی آن تمرکز کند.

همچنین، «ویسترون نتوانسته است از تجارت اپل در هند پولی به دست آورد. این شرکت سعی کرده است با اپل برای حواشی بالاتر مذاکره کند، اما در مقایسه با فاکسکان و پگاترون در سطح جهانی یک بازیگر کوچکتر است، اهرم لازم را نداشت.

فاکسکان و پگاترون در هند مشغول مدیریت موجودی برای اپل هستند، اما Wistron نتوانست وارد تجارت پر حاشیه شود. «نیاز به وجود سیستم‌هایی برای اندازه‌گیری تقاضا و ارسال به واحدهای مختلف است که ویسترون فاقد آن بود. به علاوه، در مقایسه با فاکسکان و پگاترون، بازیکن بسیار کوچکتری است.

انجام مونتاژ نهایی در زمانی که قطعات باید از چندین منطقه تهیه می‌شد، به‌ویژه در طول همه‌گیری مشکل شد.

زنجیره تامین اپل، که تیم کوک مدیر عامل آن است، دارای سه لایه است. لایه اول شامل تامین کنندگان قطعاتی است که قطعاتی مانند سنسورهای دوربین، نمایشگرها و باتری ها و همچنین موتورهای لرزشی، سنسورها و بلندگوهایی را که داخل آیفون قرار می گیرند، می سازند.

لایه دوم شامل پخش کننده های موجودی با مدیریت فروشنده است که قطعات را مرتب، ذخیره و به اسمبلرهای نهایی ارسال می کند. مدیریت موجودی، که به اپل اجازه می دهد یک مدل تولید به موقع را حفظ کند، اغلب توسط خود مونتاژکنندگان نهایی مانند سازندگان قراردادی فاکسکان و پگاترون کنترل می شود. لایه سوم شامل سازندگان قراردادی است که محصول نهایی را مونتاژ می کنند.

مارک زتر، مشاور مدیریت در Venture Outsource مستقر در ایالات متحده، که خدمات مشاوره ای را ارائه می دهد، گفت: کلید تولید قراردادی در سراسر جهان، انبارداری موجودی است، جایی که حاشیه سود می تواند نزدیک به 100٪ باشد. این به سازندگان قراردادهای بزرگ اجازه می دهد تا حاشیه های کم در تجارت مونتاژ را جبران کنند.

در پاسخ به سوال ET در مورد زنجیره تامین اپل، زتر گفت: “اگر شما در یک یا هر سه لایه زنجیره تامین بازی می کنید – از طراحی گرفته تا تولید، حمل و نقل تا توزیع و حتی لجستیک معکوس، هزینه های ورودی بیشتری متحمل خواهید شد، اما شما همچنین درآمد بیشتری خواهید داشت.»

“اما در عین حال، حاشیه های شما در بازارهای کندتر و نرم تر ضربه می زند و مشکل سازندگان قراردادی این است که بسیاری از آنها به تامین مالی مجدد عادی وابسته هستند. اما اکنون، بازارهای اعتباری شروع به یخ زدن کرده‌اند و هزینه سرمایه در حال افزایش است، بنابراین اگر درآمد کافی برای جبران ورودی‌های عملیاتی نداشته باشند، دچار مشکل خواهند شد.»

یکی از مدیران صنعت گفت: خیلی زود است که ویسترون پس از سرمایه گذاری حدود 1000 کرور روپیه تحت طرح مشوق تولید (PLI) سود خود را در هند مشاهده کند. این شرکت در سال مالی 23 بیش از 200 کرور گردش مالی در تولید آیفون داشت و حدود 600 کرور روپیه مشوق هایی از دولت دریافت کرد.

اپل از اظهار نظر خودداری کرد.

Wistron در سال 2008 با یک مرکز تعمیراتی که کامپیوترهای شخصی، لپ‌تاپ‌ها، سرورها و سایر دستگاه‌هایی را که تولید می‌کرد، وارد هند شد. در سال 2017 شروع به ساخت آیفون برای اپل کرد و اکنون آیفون 14، آیفون 13، آیفون 12 و آیفون SE را می سازد. این شرکت به تعمیرات خود ادامه خواهد داد.

کارکنان محلی Wistron به شرط ناشناس ماندن گفتند که این شرکت برای نگهداری کارگران در تاسیسات کولار با مشکلاتی روبرو بوده است.

«مشکلات مدیریتی زیادی وجود داشت. چین و هند به روش های مختلف کار می کنند و آنها این را درک نکردند. طرز فکر کارگران هندی متفاوت است، اما آنها به هیچ وجه توجه نمی کنند، که منجر به نرخ بالای فرسایش می شود.» یکی از آنها گفت.

دیگری افزود: «ما کارمندان چینی و تایوانی را از فروشندگان مختلف می بینیم که می آیند و اینجا کار می کنند و شبانه روز کار می کنند. زندگی اجتماعی ندارند. اما کارگران هندی اینجا می خواهند این تعادل را داشته باشند. آنها می خواهند بعد از کار بیرون بروند، در جشنواره ها مرخصی بگیرند، اما اغلب به آنها اجازه نمی دهند.

یکی از مدیران اجرایی Wistron در پاسخ به پرسشنامه مفصل ET گفت: “… ویسترون کارگران خود را موظف به فعالیت در تعطیلات ملی نمی کند.”

یکی از مدیران صنعت که در بالا ذکر شد اشاره کرد که کسانی که در تعطیلات رسمی کار می کنند از تخفیف جبرانی برخوردار می شوند.

برخی از مسائل چالشی برای گروه تاتا نیز خواهد بود. یافتن جایگزین در رده های متوسط ​​و بالاتر برای ویسترون دشوار بود، به ویژه به دلیل دوری کارخانه از بنگالورو.

یکی از مدیرانی که در بالا به آنها اشاره شد گفت که حدود 20 نفر از مدیران ارشد از زمان شروع تصاحب تاتا ترک کرده اند.

یکی از کارمندان می گوید: «کارخانه کولار 40 کیلومتر با شهر فاصله دارد و محل اقامت کارکنان ندارد. «بیشتر ما در شهر زندگی می‌کنیم و برای رسیدن به صبح زود مجبوریم از میان ترافیک عبور کنیم. این یکی از دلایلی است که چرا پر کردن پست های ارشد دشوار بوده است.”

مدیران می گویند که فضای زیادی برای مقیاس پذیری در تجارت اپل Wistron در هند وجود ندارد. منطقی تر است که شرکت روی تجارت اصلی خود که تولید سخت افزار فناوری اطلاعات است تمرکز کند.

طبق پرونده های نظارتی در بورس اوراق بهادار تایوان، یک کارخانه جدید به مساحت 214000 فوت مربع در ویتنام در مراحل پایانی است که این شرکت رایانه های شخصی، نوت بوک ها، لپ تاپ ها، سرورها و سایر سخت افزارهای فناوری اطلاعات را تولید خواهد کرد.

یکی از مدیران اجرایی گفت: «با توجه به اینکه هر دو کشور توافقنامه تجارت آزاد دارند، منطقی نیست که یک شرکت تولیدی در هر دو ویتنام و هند باشد. این شخص گفت که این شرکت ترجیح می دهد در ویتنام، که به زنجیره تامین چین نزدیک تر است، بسازد و محصولات را بدون پرداخت عوارض اضافی به هند ارسال کند.

Wistron به تجارت تعمیرات خود در هند از واحدی در Peenya، Bengaluru ادامه خواهد داد. تجارت تعمیرات از سال 2008 ادامه دارد و برای این شرکت سودآور است.