یکی از رهبران لیتیوم جهان منبعی متزلزل تر به نظر می رسد

(بلومبرگ) – تغییر تاریخی در کشوری در حال رخ دادن است که دارای ذخایر بیشتری از فلز باتری ضروری نسبت به سایرین است.

شیلی در حال تغییر مدل خود برای استخراج و تولید لیتیوم است و دولت به دنبال سهام اکثریت در قراردادهای جدید با شرکت های خصوصی است. رئیس‌جمهور گابریل بوریچ به دنبال توزیع عادلانه‌تر ثروت از منابع شیلی، بدون به خطر انداختن موقعیت این کشور به‌عنوان بازیگر اصلی در انتقال انرژی پاک است.

تولید کننده شماره 2 لیتیوم در سطح جهان که به سمت یک سیستم دولتی حرکت می کند، خطر جلوگیری از عرضه مواد معدنی با بالاترین ارزش در زنجیره تامین باتری را دارد، درست همانطور که دنیای خودرو بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز دارد.
رابرت فریدلند، میلیاردر معدنی کانادایی، این هفته گفت: «پول یک ترسو است» و پیش‌بینی کرد که چارچوب جدید شیلی مانع از سرمایه‌گذاری خواهد شد. “در اولین نشانه مشکل فرار می کند.”

بر اساس مدل فعلی شیلی، شرکت ها قراردادهای عملیاتی امضا می کنند و سهمیه هایی به آنها اختصاص می یابد. حق امتیازی که به دولت پرداخت می‌شود، با نرخ 40 درصدی قیمت صادراتی لیتیوم، بالاترین میزان در سطح جهان است. شیلی تنها با دو عملیات در یک نمکزار، سهمی از تولید جهانی را به کشورهایی مانند آرژانتین با قوانین سرمایه‌گذارتر از دست داده است.

814x-1 (2)بلومبرگ

جو لوری، بنیانگذار شرکت مشاوره ای گلوبال لیتیوم، گفت: عدم اطمینان در مورد نحوه عملکرد مدل جدید مالکیت دولتی “یک منفی بزرگ است”. سهام SQM که بزرگترین عملیات آب نمک جهان را در صحرای شمالی شیلی اجرا می کند، در 21 آوریل، یک روز پس از اعلام استراتژی جدید بوریک، 19 درصد سقوط کرد. Albemarle Corp. – دیگر تولیدکننده شیلی – 10 درصد سقوط کرد.

بوریک به دنبال سهم بیشتری از درآمد بادآورده معدن است تا به مدارس، بیمارستان‌ها، جاده‌ها و پل‌ها کمک کند و نابرابری‌ها را در پی اعتراضات اجتماعی که در سال 2019 شروع شد، برطرف کند. مدل او همچنین نیاز به عملیات در یکی از خشک‌ترین مکان‌های روی زمین دارد. برای اتخاذ یک تکنیک جدید که از آب کمتری استفاده می کند، اگرچه این روش در مقیاس نسبتا آزمایش نشده است و در ابتدا ممکن است به معنای خروجی کمتر باشد.

نیکلاس گراو وزیر اقتصاد در مصاحبه ای به بلومبرگ گفت: «هدف کنترل است. تصمیمات اساسی مختلفی که شرکت ها می گیرند باید “به منافعی که ما به عنوان یک کشور داریم پاسخ دهند.”

814x-1بلومبرگ

نیکلاس گراو وزیر اقتصاد شیلی این هفته در سانتیاگو.

نیکلاس گراو وزیر اقتصاد شیلی این هفته در سانتیاگو. عکاس: تامارا مرینو/ بلومبرگ
دولت بوریک گفته است که اقدامات آن با استقبال خوبی مواجه شده است، زیرا شرکت‌ها منافعی را از مشارکت با دولت در پروژه‌هایی می‌بینند که از بزرگترین منابع جهان بهره می‌برند. به دست آوردن پذیرش جوامع محلی و جامعه گسترده‌تر و پیگیری تشریفات اداری ممکن است برای شرکت‌ها آسان‌تر باشد اگر دولت را به عنوان شریک داشته باشند.

سزار پرز-نووا، تحلیلگر BTG Pactual، گفت، این موارد مثبت ممکن است برای شرکت‌های اکتشافی کوچک‌تر اعمال شود، اما بازیکنان معتبرتر ترجیح می‌دهند به نقش‌های کمتری واگذار نشوند.

دولت متعهد شده است که به ترتیبات موجود با SQM و Albemarle که شرکت‌های تامین‌کننده از جمله تسلا و سازنده باتری کره جنوبی LG Energy Solution Ltd. خطر از دست دادن آن را به خطر می اندازد، یا اجازه دهید دولت زودتر اکثریت سهام را با این درک که آنها می توانند مدت طولانی تری به فعالیت خود ادامه دهند، در اختیار بگیرد.

SQM که قراردادش در سال 2030 منقضی می شود، گفت که انتظار دارد برای ادامه تولید تحت مدل جدید به توافق برسد، در حالی که Albemarle انعطاف بیشتری دارد زیرا قرارداد آن تا سال 2043 منقضی نمی شود.

814x-1 (3)بلومبرگ

مدل جدید لیتیوم شیلی در حالی که تلگراف خوبی داشت، هنوز بسیاری از سرمایه گذاران را شگفت زده کرد. به گفته تحلیلگران سیتی گروپ، تا زمانی که شفافیت بیشتر در مورد تقسیم ریسک مالی وجود نداشته باشد، سرمایه گذاران احتمالا در حاشیه خواهند ماند. آنها در گزارشی به مشتریان این هفته نوشتند اگر عدم اطمینان ادامه یابد، آنها می توانند سرمایه را به سمت شرکت های استرالیایی و کانادایی هدایت کنند. آرژانتین یکی دیگر از ذینفعان احتمالی است.

حتی اگر پول به کشورهای دیگر منتقل شود، سازندگان خودروهای برقی ممکن است زمان منتظر ماندن برای افزایش و تولید پروژه های اولیه را نداشته باشند، که سال ها طول می کشد. ناسیونالیسم منابع در جاهای دیگر نیز در حال تقویت است، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک، لیتیوم را برای سرمایه گذاران خصوصی بسیار استراتژیک اعلام کرد، و میانمار، زیمبابوه و اندونزی محدودیت هایی را اعمال کردند که بر کالاهای مختلف تأثیر می گذارد.

Perez-Novoa از BTG Pactual گفت: شیلی در تامین مواد معدنی حیاتی برای کل جهان شهرت بلامنازعی دارد و این رویداد خاص – حداقل برای دنیای خودروهای برقی – به یک عدم اطمینان تازه در زنجیره تامین اضافه می کند. “این عدم قطعیت برای کل بازار لیتیوم و در نتیجه برای صنعت خودروهای برقی که به عرضه نیاز دارند، معکوس است.”