گزارش سیاست RBI: فروش سی دی بانکی: با کاهش نقدینگی، فروش سی دی بانکی در سال مالی 23 3 برابر شد

در میان کاهش قابل توجه نقدینگی مازاد، بانک های هندی به طور قابل توجهی اتکای خود را به گواهی سپرده (CD) برای تجهیز وجوه افزایش دادند، به طوری که انتشار چنین ابزارهای بدهی کوتاه مدت بیش از سه برابر در سال مالی قبل افزایش یافت.

بانک مرکزی هند (RBI) در آوریل 2023 خود اعلام کرد: «بانک‌ها برای تأمین مالی با انتشار 3.8 میلیون کرور در نیمه دوم (تا 24 مارس 2023) بیش از 3 میلیون روپیه در نیمه اول سال 2023 ادامه دادند. گزارش سیاست پولی که روز پنجشنبه منتشر شد.

در بولتن ماه مارس RBI گفته شده بود که تجهیز وجوه بانک ها از طریق انتشار سی دی در سال 2022-23 تا 10 مارس 6.3 لک کرور بود، در مقابل 2 لک کرور یک سال قبل.

افزایش شدید در انتشار سی دی ها در بحبوحه شرایط سخت تر نقدینگی رخ داد، زیرا RBI به سمت عقب نشینی سیاست های تطبیقی ​​در سال مالی قبل و افزایش تقاضا برای اعتبار حرکت کرد.

سی دی بانک

با بازگشایی تدریجی اقتصاد در سال 2022 به دنبال محدودیت‌های ناشی از کووید-19، تقاضا برای وام‌های بانکی افزایش یافت و رشد اعتبارات از آوریل 2022 از رشد سپرده‌ها پیشی گرفت. همراه با کاهش نقدینگی مازاد، تقاضای قوی برای اعتبار فشار وارد کرد. بانک ها برای جذب سرمایه

آخرین داده های RBI نشان داد که در 10 مارس، رشد اعتبار بانکی 15.7 درصد سال به سال بود که بسیار بیشتر از رشد 10.3 درصدی سپرده در این دوره بود.

بر اساس گزارش سیاست پولی، تجهیز منابع توسط شرکت ها از طریق اوراق تجاری به 6.4 میلیون روپیه کرور در اکتبر 2022 تا مارس 2023 از 7.3 میلیون روپیه در آوریل-سپتامبر کاهش یافته است که نشان دهنده اولویت برای اعتبار بانکی در میان شرکت ها است.

بر اساس گزارش RBI، میانگین موزون نرخ تنزیل در انتشار اوراق تجاری در ماه اکتبر تا مارس از 5.53 درصد در شش ماه قبل به 7.21 درصد افزایش یافت. بانک مرکزی اعلام کرد در حالی که نهادهای شرکتی همچنان بزرگترین ناشران اوراق تجاری بودند، سهم آنها در اکتبر تا مارس از 52 درصد در آوریل تا سپتامبر به 42 درصد کاهش یافت.

Soumyajit Niyogi، مدیر، گفت: “افزایش انتشار CD توسط دو عامل حمایت می شود – تقاضا برای اعتبار در سال مالی 23 به میزان قابل توجهی افزایش یافت و همزمان به دلیل کمبود تراز پرداخت ها، رشد سپرده ها همگام با رشد اعتبار نبود.” رتبه بندی و تحقیقات هند

نیوگی گفت: انتقال نرخ در بازارهای پول قبل از ماه می به دلیل کاهش نقدینگی آغاز شد، در حالی که انتقال در سیستم بانکی از اوت تا سپتامبر آغاز شد و در سه ماهه سوم مالی افزایش یافت. وی گفت: «بنابراین در نیمه اول، نرخ‌های بین سیستم بانکی و بازار CP نسبت به بانک‌ها برای وام‌گیرندگان مطلوب بود و به همین دلیل است که وام‌گیرندگان به‌جای اینکه به دنبال سرمایه‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت باشند، از بانک‌ها استفاده می‌کردند.

از آنجایی که شرایط سخت‌تر نقدینگی باعث افزایش نرخ‌های بازار شد، جذب سرمایه کوتاه‌مدت برای بانک‌ها و شرکت‌ها گران‌تر شد. بر اساس گزارش RBI، اسپرد سی دی ها و اوراق تجاری بر نرخ بازپرداخت سیاستی به ترتیب از 46 و 63 واحد در ثانیه در 6 ماه قبل به ترتیب به 85 واحد و 99 واحد در ثانیه در ماه های اکتبر تا مارس افزایش یافت. .

یک نقطه پایه یک صدم درصد است،

برای بانک‌ها، نه تنها اتکا به مسیرهای تأمین مالی کوتاه‌مدت بود که شاهد افزایش بود، بلکه بسیج منابع از طریق انتشار اوراق قرضه بود.

RBI نوشت: “بانک ها از بازار اوراق قرضه استفاده کردند تا برای ترازنامه های خود که به سرعت در حال گسترش هستند، سرمایه را جذب کنند، که ناشی از افزایش تقاضای اعتبار است. تقریباً کل تجهیز منابع در بازار اوراق قرضه شرکتی (98.7٪) از طریق مسیر قرار دادن خصوصی بود.”

بانک مرکزی اعلام کرد طی اکتبر تا مارس، فروش اولیه اوراق قرضه شرکتی از 2.5 میلیون کرور در سال گذشته به 3.9 میلیون روپیه افزایش یافت.

RBI گفت: کاتالیزور کلیدی برای کاهش نقدینگی در ماه های اکتبر تا مارس، تخلیه ناشی از افزایش ارز در گردش (CIC) بود. CIC در طول اکتبر تا مارس تا 24 مارس 2.2 لک کرور افزایش یافت که ناشی از تقاضا برای پول نقد در طول جشنواره ها بود.

“LAF خالص (تسهیلات تعدیل نقدینگی) گهگاهی به حالت کسری در نیمه دوم سال جاری به دلیل فشارهای اصطکاک ناشی از تقاضای ارز مرتبط با جشنواره، خروجی GST پایان ماه و پیش پرداخت های سه ماهه مالیات برانگیخته شد. در این راستا، تزریق خالص LAF به 1.05 افزایش یافت. RBI گفت: لاخ کرور در 17 مارس 2023 – بالاترین میزان از 24 آوریل 2019.

بر اساس گزارش RBI، مازاد نقدینگی در سیستم بانکی از 7.4 میلیون روپیه در ماه آوریل تا مه به 1.4 میلیون کرور در ماه فوریه تا مارس کاهش یافته است.