چرا هند از بزرگترین معامله تجاری جهان که امروز امضا شد ، انصراف داد

(این داستان در اصل در ظاهر شد در 15 نوامبر سال 2020)

دهلی نو: پانزده کشور آسیا و اقیانوسیه – با تولید ناخالص داخلی (تولید ناخالص داخلی) بیش از 26 تریلیون دلار و تقریباً یک سوم جمعیت جهان را تشکیل می دهند – بزرگترین معامله تجاری جهان را در سی و هفتمین اتحادیه ملل آسیای جنوب شرقی (آسیا) امضا کردند. اجلاس 15 نوامبر.

مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP) هدف آن دستیابی به توافق نامه مشارکت اقتصادی اقتصادی مدرن ، جامع ، با کیفیت بالا و سودمند متقابل در بین کشورهای عضو آسین و شرکای آن FTA (توافق تجارت آزاد) است.

با این حال ، در حالی که مذاکرات برای نهایی کردن توافق طولانی مدت گذشته به مراحل نهایی خود رسید ، در نوامبر 2019 ، نخست وزیر نارندرا مودی با انتخاب انصراف از آن ، کشورهای عضو دیگر را متعجب کرد.

پس از عقب نشینی هند ، 15 کشور باقیمانده روز یکشنبه در حاشیه اجلاس سالانه انجمن 10 کشوره ملل جنوب شرقی آسیا که ویتنام عملا میزبان آن بود ، RCEP را امضا کردند. با این حال ، بسیاری از کشورهای شرکت کننده نیز از نظر اقتصادی به چین وابسته می شوند و این پیمان را کودتایی برای گسترش نفوذ خود در منطقه می دانند.


RCEP چیست


مذاکرات RCEP توسط رهبران 10 کشور عضو آسیا (برونئی داروسلام ، کامبوج ، اندونزی ، لوآس ، مالزی ، میانمار ، فیلیپین ، سنگاپور ، تایلند و ویتنام) و شش شریک FTA آسیا (استرالیا ، چین ، هند ، ژاپن ، کره) آغاز شده است. و نیوزیلند) در طی بیست و یکمین اجلاس سران آسیا در پنوم پن در کامبوج در نوامبر 2012.

این توافق نامه مجموعه ای مشترک از قوانین مبدا را مجاز می سازد تا واجد شرایط کاهش تعرفه ها با سایر اعضای RCEP باشد. این به معنای رویه های کمتر و جابجایی آسان کالاها است. این امر باید شرکت های چند ملیتی را به سرمایه گذاری بیشتر در منطقه ، از جمله ساختن زنجیره های تأمین و مراکز توزیع ، ترغیب کند.

از آنجا که چین منبع اصلی واردات است و همچنین مقصد اصلی صادرات برای اکثر کشورهای عضو است ، احتمالاً این معامله در موقعیت بهتری برای شکل دادن به قوانین تجارت منطقه قرار دارد. رژیم جدید تعرفه ای از سال 2022 آغاز می شود و وظایف آن به سطح 2014 برمی گردد.

خروج هند از RCEP

هند از توافق تجاری مورد حمایت چین خارج شد زیرا مذاکرات نتوانستند نگرانیهای اصلی آن را برطرف کنند. این موارد تهدید به دور زدن قوانین مبدا به دلیل تفاوت تعرفه ها ، گنجاندن توافق عادلانه برای رسیدگی به مسائل کسری تجاری و افتتاح خدمات بود.

این معامله باعث کاهش حقوق واردات 80 تا 90 درصد کالاها ، همراه با خدمات آسان تر و قوانین سرمایه گذاری می شود. برخی در صنعت هند نگران بودند كه كاهش حقوق گمركی منجر به سیل واردات شود ، خصوصاً از چین كه با آن كسری تجاری زیادی روبرو است. کسری تجاری هند با دیگر کشورهای RCEP نیز در حال افزایش بود.

دولت در مذاکرات خود موضوع عدم دسترسی به تعهدات MFN (ملت مورد علاقه) را نیز مطرح کرده است ، جایی که مجبور خواهد شد مزایای مشابهی را که به کشورهای دیگر اعطا می کند به کشورهای RCEP بدهد. این کشور برای استفاده از سال 2014 به عنوان سال پایه برای کاهش تعرفه ، پرچم قرمز خود را برافراشته بود.

نخست وزیر نارندرا مودی گفت که تصمیم هند با توجه به تأثیری که بر زندگی و معیشت همه هندیان ، به ویژه اقشار آسیب پذیر جامعه دارد ، هدایت می شود. با وجود عقب نشینی ، مقامات گفته اند که هند در صورت تصمیم به انجام این کار در موعد بعدی ، می تواند به گفتگوها پیوست.

معنی آن برای هند

هند سومین اقتصاد بزرگ در RCEP خواهد بود. تحلیلگران بر این باورند که ممکن است هند سرمایه گذاری خود را از دست بدهد در حالی که ممکن است مصرف کنندگان آن بیش از آنچه که باید پرداخت کنند ، خصوصاً وقتی تجارت جهانی ، سرمایه گذاری و زنجیره تامین به دلیل همه گیری Covid-19 با چالش های بی سابقه ای روبرو هستند.

کشورهای موجود در توافقنامه RCEP نیز فرصتی برای دسترسی به بازار هند را از دست می دهند که دستیابی به آن در خصوص شرایط اقتصادی جهانی کنونی بسیار دشوار است.

برای هند ، این فرصتی برای تقویت صنایع داخلی خود و حرکت به سوی رویای خود متکی به خود خواهد بود. تعداد زیادی از بخشها از جمله لبنیات ، کشاورزی ، فولاد ، پلاستیک ، مس ، آلومینیوم ، ابزار آلات ، کاغذ ، اتومبیل ، مواد شیمیایی و سایر موارد از RCEP ابراز نگرانی جدی کرده اند و اظهار داشتند که تسلط بر کالاهای ارزان قیمت خارجی باعث تضعیف تجارت آن خواهد شد.

روابط هند و آسیا و تأثیر آن بر RCEP

رابطه هند و آسین ستون اصلی سیاست خارجی این کشور و پایه و اساس قانون شرق است. تمرکز آن بر روابط تقویت شده و چند وجهی با آسین نتیجه تغییرات قابل توجهی در سناریوی سیاسی و اقتصادی جهان از اوایل دهه 1990 و راهپیمایی هند به سمت آزادسازی اقتصادی است.

در سال 2012 ، آسیان و هند 20 سال مشاركت گفتگو و 10 سال مشاركت در سطح اجلاس را با یك اجلاس بزرگداشتی كه تحت عنوان “مشاركت ASEAN – هند برای صلح و سعادت مشترک” در 20 تا 21 دسامبر 2012 برگزار شد ، گرامی داشتند.

روابط تجاری و سرمایه گذاری هند و آسیان به طور مداوم در حال رشد است ، به طوری که آسیان چهارمین شریک تجاری هند است. تجارت آن با آسین 81.33 میلیارد دلار است که تقریباً 10.6 درصد از تجارت كل هند است. در حالی که صادرات هند به آسیان 11.28 درصد از کل صادرات ما است.

جریان سرمایه گذاری نیز از هر دو طریق قابل توجه است ، از 1800/18 درصد سرمایه گذاری در آسیا از سال 2000 تاکنون صورت گرفته است. ورودی مستقیم سرمایه گذاری مستقیم خارجی به آسیا از آوریل 2000 تا مارس 2018 حدود 68.91 میلیارد دلار بود ، در حالی که سرمایه گذاری مستقیم خارجی از هند به کشورهای آسیا جریان دارد. از آوریل 2007 تا مارس 2015 ، طبق اطلاعات نگهداری شده توسط اداره امور اقتصادی (DEA) ، حدود 38.672 میلیارد دلار بود.

تحت دولت UPA ، هند 74 درصد از بازار خود را به کشورهای آسیا باز کرده بود اما کشورهای ثروتمندتری مانند اندونزی تنها 50 درصد از بازارهای خود را برای هند باز کردند. این کشور همچنین توافق کرد که یک FTA هند و چین را در سال 2007 کشف کند و در 12-12 2011 به مذاکرات RCEP با چین بپیوندد. با این حال ، تأثیر این تصمیمات منجر به افزایش کسری تجارت با کشورهای RCEP شد – از 7 میلیارد دلار در 2004 به 78 میلیارد دلار در 2014.