وام های شخصی بدون وثیقه، محرک اصلی رشد بانک ها، بخش عمده فروشی را شکست داد

بمبئی: وام های شخصی به عنوان بزرگترین بخش اعتباری در حال ظهور هستند و در مقایسه با شرکت های بزرگ در سال گذشته تقریباً دو برابر شده اند.

به طور مطلق، وام های بدون تضمین بین فوریه 2022 و فوریه 2023 2.2 لک کرور بود. این تقریباً دو برابر مبلغی است که بانک ها به شرکت های بزرگ در همان دوره وام داده اند و 1.18 لک کرور (یا 5٪ سالانه) است. نزدیک به 2.49 لک کرور وام مسکن که توسط بانک های تجاری اعطا شده است.

بر اساس آخرین داده های RBI، وام های بدون وثیقه در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل 26 درصد افزایش داشته است در حالی که رشد وام های مسکن 15 درصد بوده است.

با توجه به اینکه مشتریان پس از افزایش بیش از 250 واحدی در ثانیه در نرخ بهره در 11 ماه گذشته از وام مسکن خودداری می کنند، بانک ها روی پرتفوی وام های بدون تضمین شرط بندی می کنند.

گرفتن

آناند داما، تحلیلگر امکای گلوبال، گفت: «با توجه به اینکه بانک‌ها به طرفداری از ریسک روی می‌آورند، آنها به دنبال رشد سریع‌تری در تجارت کارت‌ها و وام‌های شخصی هستند. در کارت‌ها، نرخ‌های چرخشی ثابت باقی می‌مانند و افزایش آن به زمان نیاز دارد، بدون اینکه شوکی در راه باشد. بانک‌ها در تجارت وام‌های شخصی پرفروش با وام‌دهندگانی مانند HDFC Bank و ICICI در خط مقدم رشد، نسبتاً تهاجمی هستند. بحث ما با چند بانک دولتی حاکی از آن است که آنها در حال بررسی یک محصول اعتباری Express Credit مشابه SBI هستند.”

طبق دفتر اطلاعات اعتباری TransUnion Cibil، وام های بدون وثیقه در میان وام گیرندگان جدید محبوب هستند و وام دهندگان آنها را دارای پروفایل ریسک اعتباری بهتری نسبت به وام گیرندگان فعلی می دانند.

بانک ها در تصمیم گیری های وام دهی خود کوشاتر شده اند، به ویژه برای وام گیرندگانی که برای بار اول دریافت می کنند. دفتر اعتبار گفت: «هنگام بررسی فرآیند درخواست اعتبار، 79 درصد از هندی‌هایی که وام‌گیرنده‌های تازه اعتباری دریافت کرده‌اند، گزارش دادند که باید چندین بار قبل از دسترسی به محصول اعتباری از مؤسسه‌هایی که درخواست کرده‌اند، درخواست دهند.»

در حالی که بانک‌های PSU به دلیل افزایش شدید دستمزدها از کارمندان دولت استفاده می‌کنند، بانک‌های خصوصی از وام‌های شخصی به مشتریان با امتیاز اعتبار بالا استفاده می‌کنند.

سورش گاناپاتی، معاون مدیر مک‌کواری کپیتال، گفت: «بانک‌های PSU شروع به استفاده از پایگاه مشتریان بزرگ خود، به‌ویژه آن‌هایی که در بخش دولتی مشغول به کار هستند، کرده‌اند و به آنها وام‌هایی با اندازه بلیط بالاتر و قیمت‌گذاری بهتر می‌دهند. “نباید زیاد نگران این وام‌های شخصی بود، زیرا رشد قوی تابعی از فعال‌تر شدن آنها و استفاده از اهرم‌های متقابل حق امتیاز خرده‌فروشی قوی آنهاست. همچنین، به دلیل کمیسیون پرداخت، دستمزدها برای کارمندان دولت به شدت افزایش یافته است.”

طبق گفته Macquarie، 40-45٪ از وام های شخصی مربوط به انتقال مانده یا وام های تکمیلی است و 70٪ از وام ها معمولاً برای مشتریان تکراری است. استفاده نهایی از این وام های شخصی می تواند ازدواج، تحصیل یا نوسازی خانه باشد که در آن شهرهای ردیف 2 و 3 شاهد تقاضای زیادی هستند.