واردات چین کاهش می یابد، رشد صادرات کاهش می یابد زیرا بهبودی کاهش می یابد

واردات چین کاهش یافت و رشد صادرات در ماه آوریل با کاهش روند بهبود کاهش یافت و نگرانی ها در مورد توانایی این کشور برای تقویت اقتصاد جهانی افزایش یافت.

اداره گمرک روز سه شنبه در پکن گفت که محموله های خارج از کشور نسبت به سال گذشته 8.5 درصد افزایش یافته و به 295 میلیارد دلار رسیده است که نسبت به رشد دو رقمی در ماه مارس کاهش یافته است. با این حال، واردات 7.9 درصد کاهش یافت و به 205 میلیارد دلار رسید که بسیار بدتر از میانگین پیش بینی کاهش 0.2 درصدی بود. این مازاد تجاری 90 میلیارد دلاری را برای ماه به جا گذاشت.

398117124بلومبرگ

سقوط غیرمنتظره واردات برای اقتصادهایی که انتظار داشتند ظهور چین از کووید صفر به رشد صادرات آنها دامن بزند، دردسر ایجاد می کند. بهبود تاکنون عمدتاً ناشی از هزینه های مصرف کننده بوده است تا سرمایه گذاری در زیرساخت ها و دارایی. این کاهش تقاضا برای کالاهایی مانند نفت خام، سنگ آهن و مس است – واردات آنها در آوریل نسبت به ماه قبل کاهش یافته است. دینگ شوانگ، اقتصاددان ارشد چین بزرگ و آسیای شمالی در Standard Chartered Plc گفت.

صادرات با مقایسه مطلوب با این زمان در سال گذشته که شانگهای در قرنطینه بود کمک شد. اقتصاددانان هشدار می‌دهند که افزایش قیمت‌ها و نرخ‌های بهره در بقیه جهان، سطح بالای موجودی انبار و جنگ در اوکراین به عنوان ترمز بر تقاضای مصرف‌کننده جهانی عمل می‌کند – به این معنی که هر افزایشی برای همیشه دوام نخواهد داشت.

آیریس پانگ، اقتصاددان ارشد چین بزرگ در ING Groep NV در هنگ کنگ، گفت: “اگر ایالات متحده در حال ضعیف شدن باشد و اقتصاد اروپا به نوعی صاف باشد، صادرات قوی چین نمی تواند دوام بیاورد.”

کاهش واردات همچنین نشان می دهد که دلایل بیشتری برای نگرانی در مورد پایداری بازگشت چین وجود دارد.

شیائوجیا ژی، اقتصاددان ارشد چین در Credit Agricole CIB در هنگ کنگ، گفت: «واردات کاملاً ناامیدکننده بود و باعث افزایش نگرانی‌ها به داستان بهبود تقاضای چین می‌شد.

او پیشنهاد کرد که کاهش قیمت در اقلام وارداتی از جمله محصولات انرژی ممکن است روی رقم اصلی باقی بماند. واردات فناوری به دلیل کندی جهانی تقاضای لوازم الکترونیکی و جابجایی زنجیره‌های تامین کاهش یافت.

آنچه اقتصاد بلومبرگ می گوید …
فریب آمار و ارقام صادراتی از چین را نخورید که نشان می‌دهد محموله‌ها در آوریل در مقایسه با سال گذشته رشد داشته است، زمانی که این ارقام به دلیل قرنطینه‌های همه‌گیر کاهش یافته بود. تصویر واقعی بسیار ضعیف تر است.»

– دیوید کو، اقتصاددان

داده های تجاری همچنین گمانه زنی هایی را در مورد اینکه آیا مقامات اقدامات حمایتی بیشتری برای کمک به اقتصاد انجام خواهند داد یا خیر، برانگیخته است.

تحلیلگران Guotai Junan Hong Kong Ltd کاهش نرخ بهره در این سه ماهه را “به طور فزاینده ای محتمل” می دانند.

Pang of ING همچنین با توجه به اینکه چقدر اقتصاد جهانی رو به وخامت بر بخش تولید چین تأثیر خواهد گذاشت، حمایت احتمالی دولت را در آینده می بیند.

او گزینه‌های بالقوه از جمله حمایت از بازار کار این صنعت از طریق یارانه خودروهای الکتریکی، افزایش سرعت تحویل پروژه‌های زیربنایی یا ابزارهای دیگر را مطرح کرد.

سایر نکات برجسته داده های تجارت عبارتند از:

  • کشورهای جنوب شرق آسیا بزرگترین شریک تجاری چین در چهار ماه اول سال جاری بوده اند.
  • تجارت با کشورهای آسه به 305 میلیارد دلار رسید که 5.6 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و 15.7 درصد از کل تجارت چین را تشکیل می دهد.
  • تجارت بین ایالات متحده و چین 218 میلیارد دلار بود که 11.2 درصد کاهش داشت، در حالی که تجارت با اتحادیه اروپا با 3.5 درصد کاهش سالانه به 263 میلیارد دلار رسید.
  • خودروها با افزایش بیش از دو برابری ارزش محموله های خارج از کشور چین در چهار ماهه اول سال، رهبری کردند.
  • پس از آنها نفت پالایش شده 41 درصد و محصولات فولادی 33 درصد افزایش یافتند.
ETRise روز MSME 2022 مگا همایش با رهبران صنعت. الان ببین.