واردات تجهیزات مخابراتی: بازنویسی حقوق گمرکی ممکن است واردات تجهیزات مخابراتی را پرهزینه تر کند

دولت قوانین مربوط به پرداخت عوارض گمرکی توسط واردکنندگان تجهیزات مخابراتی را در تلاش برای جلوگیری از نشتی بین 500 تا 1000 کرور روپیه تشدید کرده است، اقدامی که ممکن است هزینه تجهیزاتی مانند روتر، مودم، ست تاپ باکس و غیره را افزایش دهد. ارسال شده از خارج از کشور دولت برخی از کدهای سیستم هماهنگ (HS) را در قانون تعرفه گمرکی اصلاح و حذف کرده است تا نشت ها را مسدود کند و هوای اطراف پرداخت عوارض گمرکی توسط واردکنندگان را پاک کند.

مقامات آگاه از جزئیات گفتند در حالی که اکثر محصولات مخابراتی 20 درصد حقوق گمرکی را دریافت می کنند، برخی اقلام عوارض صفر و چندین مورد در دسته 10 درصد وجود دارد. یکی از مقامات به شرط ناشناس ماندن به ET گفت: “در غیاب شفافیت در مورد شناسایی، بسیاری از محصولات مخابراتی با عوارض کمتر وارد می‌شدند که منجر به ضرر تخمینی 500 تا 1000 کرور برای خزانه مرکزی شد.”

وی افزود: دولت هیچ تغییری در نرخ عوارض گمرکی ایجاد نکرده است، اما در شناسایی محصولات شفاف سازی کرده و دسته های اضافی را حذف کرده است.

بازنویسی عوارض گمرکی ممکن است واردات تجهیزات مخابراتی را گران‌تر کند

به عنوان مثال، لایحه مالی 2023 چند کد HS غیر مرتبط را در برنامه اول قانون تعرفه گمرکی حذف کرده است. با حذف، واردکنندگان دیگر نمی توانند محصولات را با نامگذاری آنها به عنوان تجهیزات پایانی مشترک و سیستم های خط دیجیتال مشترک دیجیتال با نرخ بیت بالا (HDSL) تهیه کنند. علاوه بر این، یک شناسایی واضح برای محصولات داده شده است که به دولت امکان می دهد نوع تجهیزات وارداتی را ردیابی کند.

این مقام مسئول گفت: پیش از این، بسیاری از محصولات تحت رده «سایر» کدهای HS وارد می‌شد، زیرا هویت مشخصی وجود نداشت، اکنون محصولات را شناسایی کرده‌ایم و اکنون می‌توانیم بر نوع تجهیزات وارد شده به کشور نظارت کنیم.

وی افزود که برخی از واردکنندگان محصولاتی مانند روترها را با نامگذاری آنها به عنوان تجهیزات پایانی مشترک دریافت می‌کنند، زیرا این کالاها عوارضی ندارند. این مقام مسئول گفت: برخی محصولات با توجه به تعهدات سازمان تجارت جهانی باید دارای عوارض صفر باشند، اما واردکنندگان باید میزان عوارض را پرداخت کنند و محصولات مشمول مالیات را در رده صفر قرار ندهند.