هیئت ممکن است فهرست جدیدی از بانک های بخش دولتی را برای خصوصی سازی آماده کند

دهلی نو: به گفته افراد آگاه، دولت ممکن است هیئتی را برای تهیه فهرست جدیدی از بانک های بخش دولتی که می توانند خصوصی شوند، تشکیل دهد. پس از آنکه وام دهندگان دولتی سودآور شدند و چندین دور ادغام تعداد آنها را کاهش داد، مرکز می خواهد استراتژی خصوصی سازی بانک های خود را بازبینی کند.

در آوریل 2021، Niti Aayog خصوصی سازی دو بانک دولتی را به بخش عدم سرمایه گذاری توصیه کرد. بانک مرکزی هند و بانک خارج از کشور هند در فهرست نهایی قرار گرفتند، اما تصمیم نهایی گرفته نشد.

یک مقام دولتی ممکن است یک کمیته جدید برای شناسایی وام دهندگان برای خصوصی‌سازی که شامل بانک‌های متوسط ​​و کوچک می‌شود، تشکیل شود و میزان فروش سهام را بر اساس عملکرد آنها، از جمله سبد وام‌های بدشان در میان پارامترهای دیگر تعیین کند. گفت.

روی وام دهندگان کوچکتر تمرکز کنید
این کمیته ممکن است شامل مقاماتی از وزارت سرمایه گذاری و مدیریت دارایی های عمومی (DIPAM)، بانک رزرو هند (RBI) و Niti Aayog باشد.

« بازگشت به داستان های توصیه

این مقام مسئول گفت: خصوصی‌سازی بانک‌ها بسیار در دستور کار است اما اکنون همه بانک‌ها به سوددهی تبدیل شده‌اند، بنابراین ارزیابی مجدد اینکه کدام وام‌دهنده می‌تواند بر اساس علاقه سرمایه‌گذاران بالقوه و سایر عوامل از این قبیل در بلوک قرار گیرد، مورد نیاز است.

گرفتن

در سال گذشته، شاخص Nifty PSU Bank در مقابل افزایش 16 درصدی Nifty 50، 65.4 درصد افزایش یافته است. برنامه خصوصی سازی احتمالاً بر روی بانک های کوچکتر از 12 بانک دولتی مانند Bank of Maharashtra و UCO Bank متمرکز خواهد شد. این مقام گفت و نه در مورد بانک های بزرگتر مانند بانک دولتی هند، بانک ملی پنجاب و بانک بارودا.

نیرمالا سیتارامان، وزیر دارایی، خصوصی سازی دو بانک دولتی را به عنوان بخشی از برنامه کاهش سرمایه گذاری دولت در سخنرانی بودجه سال 2021 خود اعلام کرده بود. در همان سال، دولت لایحه قوانین بانکی (اصلاح) 2021 را فهرست کرد، اما تاکنون به مجلس ارائه نشده است.

این لایحه به دنبال ایجاد اصلاحاتی در قوانین شرکت های بانکی (اکتساب و انتقال تعهدات) در سال های 1970 و 1980 و اصلاحات اتفاقی قانون مقررات بانکی 1949 برای تسهیل خصوصی سازی دو بانک دولتی بود.

فروش سهام بانک IDBI
این مقام گفت که آموخته های حاصل از فروش جاری سهام بانک IDBI نیز به بهبود استراتژی کمک خواهد کرد.

این مقام مسئول گفت: “فروش سهام IDBI باید در سال جاری اتفاق بیفتد. بر این اساس، ما تصمیم خواهیم گرفت که آیا دولت می خواهد به طور کامل از دو بانک دیگر خارج شود یا بخشی از سهام را حفظ کند.”