نیمه هادی: کره جنوبی با شکست چین در هزینه تراشه برای تغییر شکل زنجیره تامین نیمه هادی جهانی

پیش‌بینی می‌شود که کره جنوبی در سال آینده از چین در هزینه تجهیزات پیشرفته ساخت تراشه پیشی بگیرد و این نشان می‌دهد که کنترل‌های صادراتی ایالات متحده تغییر شکل دادن زنجیره‌های تامین جهانی برای نیمه‌رساناها را نشان می‌دهد.

بر اساس داده های SEMI، یک انجمن جهانی نیمه هادی مستقر در ایالات متحده، کره احتمالاً در سال 2024 سرمایه گذاری خود را در تجهیزات فاب 41.5 درصد افزایش خواهد داد و به 21 میلیارد دلار خواهد رسید در حالی که چین تنها با افزایش 2 درصدی به 16.6 میلیارد دلار رسیده است.

396898431بلومبرگ

این تغییر بر تلاش چین برای ایمن کردن ماشین‌های حیاتی برای بهبود تراشه‌هایش تاکید می‌کند، زیرا محدودیت‌های ایالات متحده دسترسی به تجهیزات خریداری شده از تعداد معدودی از سازندگان مانند ASML Holding NV هلند را دشوارتر می‌کند. با پیوستن دولت‌های هلند و ژاپن به محدودیت‌های اعمال‌شده توسط ایالات متحده برای صادرات به چین، پیشرفته‌ترین تراشه‌ها و تجهیزات مانند Nvidia Corp. و Tokyo Electron Ltd. از دست چینی‌ها دور نگه داشته می‌شوند.

انتظار می رود که تامین کنندگان تجهیزات تراشه سازی ایالات متحده از جمله Applied Materials Inc.، Lam Research Corp و KLA Corp. به دلیل محدودیت های ایالات متحده در چین، در سال جاری میلیاردها دلار از فروش خود را از دست بدهند.

کارخانه های ریخته گری تراشه به ویژه در رقابت برای تسلط اقتصادی و سیاسی مهم هستند زیرا تراشه های پیشرفته مورد نیاز برای هوش مصنوعی، وسایل نقلیه خودران و سایر فناوری های ضروری برای تقویت رقابت ملی را تولید می کنند. برای مثال، ChatGPT OpenAI با کنار هم قرار دادن ده‌ها هزار تراشه A100 انویدیا – که برای فروش در چین ممنوع شده‌اند – در یک ابرکامپیوتر کاربردی تولید شد.

کره جنوبی با سهم بزرگی از تراشه های حافظه خود که در چین تولید می شود و آگاهی روزافزون از ناراحتی ایالات متحده، اکنون به دنبال خاک خود است تا زمینه را برای ریخته گری فراهم کند، زیرا تولید تراشه های قراردادی را یکی از بزرگترین موتورهای رشد اقتصادی خود می داند.

396897937بلومبرگ

رئیس جمهور یون سوک یول در اوایل این ماه از برنامه ای برای سرمایه گذاری در یک خوشه تولید تراشه در جنوب سئول با جذب 300 تریلیون وون (230 میلیارد دلار) از شرکت الکترونیک سامسونگ طی دو دهه آینده خبر داد. سامسونگ همچنین در حال ساخت یک کارخانه نیمه هادی در تگزاس است تا کسب و کار ریخته گری بیشتری را به دست آورد، به ویژه در ایالات متحده. انتظار می رود تایوان، خانه بزرگترین سازنده تراشه های قراردادی جهان، تایوان Semiconductor Manufacturing Co.، پیشتاز جهانی خود را در هزینه های تجهیزات Fab Fab در ژاپن حفظ کند. SEMI گفت که انتظار می رود در سال 2024 به 7 میلیارد دلار افزایش یابد. ژاپن اخیراً پس از برگزاری نشست سران دو متحد آمریکا در توکیو برای بازگرداندن روابط دیپلماتیک و زنجیره تامین فناوری، به محدودیت صادرات خود به کره جنوبی پایان داد.

به گفته SEMI، در مجموع، انتظار می‌رود هزینه‌های جهانی تجهیزات فاب در سال 2024 پس از کاهش 22 درصدی در سال جاری به دلیل تقاضای ضعیف‌تر تراشه و موجودی‌های بالاتر، 21 درصد افزایش یابد و به 92 میلیارد دلار برسد.

ETRise روز MSME 2022 مگا همایش با رهبران صنعت. الان ببین.