نیمه هادی: بخش تراشه یک ورزش جدید دارد: پیدا کردن پایین

در اواخر سال گذشته، واضح بود که بخش نیمه هادی ها به سمت رکود می رود. سه سال تقاضای سرسام‌آور و تولید محدود رو به پایان بود و شرکت‌هایی که در زنجیره تامین قرار داشتند، ناگهان گرفتار موجودی‌های بیش از حدی شدند که اقتصاد جهانی به ترمز رسید. فراخوانی به پایان کار سختی بوده است، و زمان‌بندی بازگشت آن عواقب چند میلیارد دلاری دارد.

تایوان Semiconductor Manufacturing Co در ماه ژانویه درآمد سه ماهه اول را کمتر از رقمی بود که تحلیلگران پیش بینی می کردند، با مدیر اجرایی CC Wei گفت که تقاضا “نرم تر از آن چیزی است که سه ماه پیش فکر می کردیم.” وی در ادامه خاطرنشان کرد که با ارزش ترین سازنده تراشه جهان انتظار دارد “چرخه نیمه هادی ها در نیمه اول سال 2023 به پایان برسد و در نیمه دوم امسال شاهد بهبودی سالم باشیم.”

در همان ماه، شرکت Samsung Electronics مشاهده کرد که “محیط تجاری در سه ماهه چهارم به طور قابل توجهی بدتر شد” و پیش بینی کرد که “ضعف در کوتاه مدت ادامه خواهد داشت” و به دنبال آن همان جدول زمانی برای بازگشت دوباره به بازار آمد.

در ایالات متحده، Texas Instruments Inc.، که تراشه‌های خود را طراحی و تولید می‌کند و در معرض دید گسترده‌ای در بخش الکترونیک است، چشم‌انداز درآمدی تقریباً ناامیدکننده‌ای مانند TSMC ارائه کرد. دیو پهل، رئیس بخش روابط با سرمایه‌گذاران، خاطرنشان کرد: «وقتی مشتریان شروع به کاهش موجودی می‌کنند، هرگز پدیده‌ای یک چهارم نیست.» شرکت اینتل در مورد این مقیاس شفاف بود: “ما انتظار داریم که Q1 مهم ترین کاهش موجودی در مشتریان ما باشد که در تاریخ اخیر شاهد بوده ایم.”

سپس در ماه آوریل، آنها نتایج سه ماهه اول یا چشم انداز سه ماهه دوم را ارائه کردند که به هر نحوی انتظارات از قبل ضعیف را ناامید کرد. نگران کننده ترین، شکست آنها در کاهش موجودی ها است، با توجه به اینکه مازاد بودن دلیل اصلی این پیش بینی های غم انگیز بود. به عنوان مثال، اینتل پیش از پیش‌بینی‌های تحلیلگران، راهنمایی درآمد ارائه کرد، اما این میزان هنوز نسبت به سال گذشته کاهش قابل توجهی دارد و پیش‌بینی خود برای ضرر بیشتر از حد انتظار بود. سطح موجودی آن بالاتر از یک سال قبل است.

به این یک بهبودی آرام‌تر در تقاضای نهایی پس از بازگشایی چین اضافه کنید و ادامه خبر بدی را دریافت خواهید کرد که بسیاری امیدوار بودند تا کنون گذشته باشد. در حالی که ما در اینجا فقط به چهار شرکت خاص نگاه می کنیم، روند کلی در سراسر صنعت ادامه دارد، تنها با چند مورد پرت.

به عنوان مثال، تگزاس اینسترومنتز، ذخایر خود را به 195 روز افزایش یافت. این رقم خیره کننده 6.5 ماه است. در یک تماس سرمایه گذار در هفته گذشته، مدیریت با بیان اینکه سطح مورد نظر آن بین 130 تا 200 روز موجودی است، این رقم را کم اهمیت جلوه داد. تراشه‌ساز مستقر در دالاس طی شش سال گذشته مقداری تورم دامنه را تجربه کرده است. اخیراً در سال 2018 گفته شد که هدف 115 تا 145 روز است، اما این رقم به تدریج با افزایش میزان واقعی نشستن در قفسه ها بالاتر رفت. کمبودها و مشکلات لجستیکی در سه سال گذشته حداقل بخشی از این بازنگری رو به بالا را توجیه می کند، اما آنها نمی توانند این واقعیت را اثبات کنند که اکنون در میانه بزرگترین رکود یک دهه اخیر روی رکورد 3.3 میلیارد دلار موجودی قرار دارد.

397784348بلومبرگ

دیدگاه اینتل از بازار، عدم قطعیت را برجسته می کند. پس از بیش از یک سال کاهش فروش به سازندگان رایانه های شخصی، این شرکت کالیفرنیایی فکر می کند که این کاهش به زودی پایان خواهد یافت. اما در سرورها و شبکه‌ها، جایی که قدرتمندترین و گران‌ترین تراشه‌ها فروخته می‌شوند، بدتر از این در راه است. به طور کلی، این به معنای کاهش 22 درصدی در سه ماهه دوم است و تحلیلگران انتظار ندارند که 3Q رشدی داشته باشد. این باعث می شود که تماس با پایین در حال حاضر بسیار دشوار باشد.

سامسونگ در این دوره نسبت به سه ماهه مارس مقداری افزایش در حجم ارسال حافظه مشاهده می کند، اما این حرکت غیرعادی را انجام داد و از ارائه راهنمایی سالانه خودداری کرد زیرا چشم انداز بسیار مبهم است. رقیب تایوانی آن اعتماد به نفس بیشتری دارد: “ما معتقدیم که در حال عبور از انتهای چرخه تجارت TSMC در سه ماهه دوم هستیم.” TI از انجام تلاش خودداری کرد: “ما سعی نمی کنیم پیش بینی کنیم که پایین یا بالا کجاست.”

علیرغم همه این عدم اطمینان، سازندگان تراشه از کاهش بودجه هزینه های سرمایه بیزارند. به نظر می رسد این استراتژی مبتنی بر حصول اطمینان از وجود ظرفیت کافی برای لحظه ای در آینده است که مصرف کنندگان و شرکت ها دوباره شروع به خرید گوشی های هوشمند، سرورها، رایانه های شخصی و کنسول های بازی کنند.

اما این یک شرط گران است. قیمت این ابزارها به عنوان استهلاک در صورت سود و زیان در نظر گرفته می شود و اغلب بزرگترین قلم خط در بهای تمام شده کالای فروخته شده است. در دوره‌های ضعف گذشته، تولیدکنندگان اغلب تحویل تجهیزاتی را که سفارش داده بودند به تعویق می‌اندازند تا نصب را به تأخیر بیندازند و زمان‌بندی زمانی که این هزینه‌ها به درآمدشان وارد می‌شود را کنترل کنند. اما با ادامه سختی در تامین تجهیزات، ممکن است آنها تمایلی به لغو یا به تعویق انداختن نداشته باشند و ترجیح می‌دهند حاشیه‌های کمتری را نسبت به سفارش‌های از دست رفته مشتریان به خطر بیاندازند.

در حال حاضر، این یک مشکل نیست. یک ربع یا دو تأخیر، به خصوص در فصل کم صنعت، آسیب چندانی ایجاد نمی کند. اما اگر ببینیم که تقاضای نهایی در چند ماه آینده محقق نمی‌شود و موجودی‌ها در نیمه دوم بالا باقی می‌مانند، آن‌هایی که سریع‌ترین اقدامات شدید را انجام می‌دهند، بیشترین پاداش را خواهند گرفت.

ETRise روز MSME 2022 مگا همایش با رهبران صنعت. الان ببین.