شرکت های آمریکایی در چین نسبت به روابط دوجانبه بدبین شده اند

بر اساس یک نظرسنجی جدید، شرکت‌های آمریکایی در چین به دلیل تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی به روابط بین واشنگتن و پکن بدبین هستند، حتی با وجود اینکه دیدگاه مطلوب‌تری نسبت به بهبود اقتصادی این کشور دارند.

بر اساس نظرسنجی که چهارشنبه توسط اتاق بازرگانی آمریکا در چین منتشر شد، حدود 87 درصد از پاسخ دهندگان به یک نظرسنجی فوری که هفته گذشته انجام شد، گفتند که حداقل کمی نسبت به روابط ایالات متحده و چین بدبین هستند. این 14 درصد بیشتر از نظرسنجی قبلی اتاق بود.

لستر راس، رئیس کمیته سیاست گذاری AmCham چین گفت: «روابط دوجانبه بین ایالات متحده و چین به طور قابل توجهی بدتر شده است. “در این مرحله دشوار است که ببینیم چه زمانی آنها شروع به بهبود خواهند کرد – و این، البته، بر توانایی تجارت در خارج از مرزها تأثیر می گذارد.”

روابط آمریکا و چینبلومبرگ

نظرسنجی فلش آوریل شامل 109 پاسخ دهنده بود. نظرسنجی قبلی اتاق شامل 319 پاسخ بود که در اکتبر و نوامبر 2022 و همچنین فوریه سال جاری جمع آوری شد.

این داده ها بر مشکلات پیش روی شرکت های آمریکایی فعال در دومین اقتصاد بزرگ جهان تاکید دارد. در کنار نظرسنجی ماه آوریل، AmCham روز چهارشنبه گزارش سفید سال 2023 خود را منتشر کرد که بدتر شدن روابط دوجانبه را به عنوان یک “چالش کلیدی” در سال جاری معرفی کرد.

در این گزارش آمده است: «وخامت روابط، جامعه تجاری آمریکا را در تیررس قرار داده است، زیرا مسائل اقتصادی و تجاری عمیقاً با امنیت ملی و سایر مسائل اجرای قانون در هم تنیده شده است».

این اتاق از ایالات متحده و چین خواست تا «تعامل در سطح بالا» را برای رسیدگی به چنین نگرانی‌هایی در اولویت قرار دهند. این گزارش افزود: «مقامات در سطح کاری» باید برای تعامل با همتایان خود در مورد «موضوعات کمتر حساس» قدرت داشته باشند تا «خطوط ارتباطی موجود برای گفتگوهای مشترک را گسترش دهند.» روابط بین دو کشور در ماه‌های اخیر بدتر شده است. شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در ماه مارس از ایالات متحده به دلیل آنچه او استراتژی «محدودیت و سرکوب» نامید – به رهبری محدودیت‌های تجاری، لیست‌های سیاه و محدود کردن سرمایه‌گذاری – انتقاد کرد که توسعه فناوری چین را به چالش کشیده است.

جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا هفته گذشته گفت که دولت بایدن آماده پذیرش هزینه های اقتصادی است زیرا به دنبال حفاظت از منافع امنیت ملی ایالات متحده در برابر تهدیدات ناشی از چین است و گفت: “ما در مورد این نگرانی ها سازش نخواهیم کرد.”

آخرین گزارش AmCham بازتاب نگرانی های دیگران در جامعه تجاری خارجی چین در مورد تنش های ژئوپلیتیکی است. یک نظرسنجی که هفته گذشته توسط اتاق بازرگانی اتحادیه اروپا در چین منتشر شد، نشان داد که تلاش پکن برای متکی شدن به خود در حوزه فناوری، شرکت‌های اروپایی بیشتری را که در آنجا فعالیت می‌کنند به بازنگری در برنامه‌های تحقیق و توسعه خود سوق می‌دهد.

در حالی که تنش‌های ژئوپلیتیکی بر نگرانی‌های شرکت‌های آمریکایی در چین غالب شده است، نظرسنجی فوری اتاق ایالات متحده نشان داد که اعضا نسبت به سایر جنبه‌های چشم‌انداز تجاری، از جمله بهبود چین، خوش‌بین‌تر شده‌اند.

زنجیره تامین

حدود 59 درصد از پاسخ دهندگان به نظرسنجی آوریل چشم انداز مثبتی را در مورد بازگشت اقتصادی گزارش کردند که 22 درصد بیشتر از نظرسنجی قبلی بود. نظرسنجی جدید درست پس از آن انجام شد که داده های رسمی نشان داد که رشد در سه ماهه اول افزایش یافته است، که به دلیل هزینه های مصرف کننده قوی است.

به‌علاوه، علی‌رغم توجه اخیر به شرکت‌هایی مانند اپل که تولید محصولات کلیدی خود را به کشورهای دیگر منتقل می‌کنند، این نظرسنجی نشان داد که 73 درصد از شرکت‌های مورد نظرسنجی زنجیره تامین خود را به خارج از چین منتقل نمی‌کنند. در همان زمان، 27 درصد گفتند که شرکت های آنها در حال اولویت دادن به سایر کشورها هستند که 21 درصد بیشتر از نظرسنجی قبلی است.

ETRise روز MSME 2022 مگا همایش با رهبران صنعت. الان ببین.