شرکت‌های بزرگ ممکن است در معاملات اوراق مشتقه با بانک‌ها برای پوشش‌های پوششی از حاشیه سود برخوردار شوند

شرکت‌های بزرگ ممکن است تا زمانی که چنین معاملاتی برای پوشش ریسک‌های ناشی از نوسانات بهره و نرخ ارز خارجی انجام می‌شود، از حذف حاشیه برای معاملات مشتقه با بانک‌ها در امان بمانند.

بانک مرکزی هند (RBI) در جلسه ای با بانک ها در هفته گذشته گفت که رگولاتور در حال بررسی پیشنهادی برای محدود کردن مکانیسم حاشیه تنها به مشتقات وارد شده برای موقعیت های معاملاتی است.

چارچوب حاشیه، که منشأ خود را مدیون بحران مالی سال 2008 است، کاهش خطرات و آسیب‌های ناشی از نوسانات و نکول در خارج از بورس یا یک به یک که بانک‌ها با شرکت‌ها و سایر بانک‌ها قطع می‌کنند، طراحی شده است.

بر اساس این ترتیب، یک شرکت بسته به اینکه ارزش قرارداد مشتقه چگونه تغییر کند، یا یک حاشیه تغییر (VM) به بانک می‌پردازد (یا از آن دریافت می‌کند).

به عنوان مثال، اگر شرکتی که واردات خود را پوشش داده است، وقتی دلار در برابر روپیه تضعیف می‌شود، «بی پول» خواهد بود – و بنابراین باید مبلغ حاشیه را به بانک بپردازد. یا، شرکتی که وام با نرخ ثابت خود را با مبادله آن به نرخ شناور پوشش داده است، “در پول” خواهد بود – و بنابراین، هنگام کاهش نرخ بهره، حاشیه از بانک دریافت خواهد کرد.

مکانیسم VM از 1 می 2023 مطابق با دستورالعمل های RBI در ژوئن 2022 فعال شده است.

“با این حال، محاسبه و جمع‌آوری حاشیه برای معاملات متعدد دردسرساز است. بنابراین، بانک‌ها و همچنین چند شرکت بزرگ پیشنهاد کرده‌اند که آیا می‌توان VM را برای معاملات پوشش ریسک حذف کرد یا خیر. این امر در بسیاری از بازارهای دیگر نیز انجام می‌شود. RBI چنین نکرده است. متعهد است اما گفت که در نظر خواهد گرفت. RBI همچنین از نهادهای خارج از کشور فعالان بازار بازخورد گرفته است.” مانند صنایع Reliance، L&T، TCS، HDFC، PFC و REC.

یک بانک گفت: “علاوه بر دردسر رسیدن به حاشیه روزانه، سرفه کردن روزانه مارجین پول هزینه دارد. با این حال، از اول ماه مه، اکثر شرکت های بزرگی که سیستم VM برای آنها قابل اجرا است، سیستم ها را راه اندازی کرده اند.” مسئول خزانه داری او گفت: «بیشتر مشتقه‌هایی که شرکت‌ها وارد آن می‌کنند به سمت پوشش ریسک هستند.

شرکت‌های بزرگ ممکن است در معاملات مشتقه با بانک‌ها برای Hedges سود مارجین دریافت کنند

ترتیب مارجین برای فورواردهای فارکس ساده یا معاملات نقدی یا نقدی لازم نیست. زمانی که یک شرکت یا بانک‌ها قراردادهایی مانند سوآپ ارز، معاملات ارز متقابل و سوآپ نرخ بهره را منعقد می‌کنند (که وام با نرخ ثابت به نرخ شناور مبادله می‌شود، یا برعکس، بر اساس دیدگاه طرفین در مورد تغییرات نرخ بهره در آینده).

چندین بانک MNC سیستم VM را برای معاملات بین بانکی شامل مشتقات غیرمرکزی تسویه شده که توسط خود طرفین تسویه و تسویه می شود، دنبال کرده اند.