سوختی که اقتصاد جهانی را تقویت می کند علائم رکود را چشمک می زند

نشانه های کاهش رشد اقتصادی در بازار جهانی دیزل چشمک می زند.

در چین، تعداد کامیون هایی که در بزرگراه ها تردد می کنند در هفته های اخیر به طرز محسوسی کاهش یافته است. در اروپا، حق بیمه دیزل نسبت به معاملات آتی نفت خام اخیرا به پایین ترین سطح در بیش از یک سال گذشته رسیده است. S&P Global Inc می گوید در ایالات متحده، تقاضا در مسیر کاهش 2 درصدی در سال 2023 است. بدون احتساب سال 2020، زمانی که بیشتر اقتصاد برای مدت کوتاهی متوقف شد، این رکود 2 درصدی بزرگترین کاهش مصرف گازوئیل در آمریکا از سال 2016 خواهد بود.

Debnil Chowdhury، رئیس بخش سوخت و پالایش آمریکا در S&P گفت: «ما یکی از بدترین شرایط اقتصادی را در خاطره اخیر خارج از بحران مالی 2008-2009 و همه‌گیری جهانی فرض می‌کنیم.

مهم نیست که چگونه آن را خرد کنید، تقاضا برای سوخت ماشین آلات سنگین که همه چیز از ناوگان حمل و نقل تجاری گرفته تا تجهیزات ساختمانی را تامین می کند، در بسیاری از بزرگترین اقتصادهای جهان در حال ضعیف شدن است. این عقب نشینی که به عنوان یک سیگنال اولیه از فعالیت صنعتی ضعیف تر و کاهش هزینه های مصرف کننده در نظر گرفته می شود، ناظران رکود را در حالت آماده باش قرار می دهد.

بن آیرز، اقتصاددان ارشد در ایالات متحده با Nationwide Economics گفت: «تقاضای گازوئیل می تواند به عنوان یک شاخص پیشرو برای رشد گسترده تر عمل کند، زیرا نشانه اولیه کاهش هزینه های خانوارها است. کاهش مورد انتظار در تقاضای گازوئیل با خطرات رکود اقتصادی در کل اقتصاد مطابقت دارد.

زمانی که داغ ترین سوخت جهان پس از تهاجم روسیه به اوکراین جریان تجاری را مختل کرد، قیمت گازوئیل در میان نگرانی هایی که بسیاری از بزرگ ترین اقتصادهای جهان از جاده های پر دست انداز پیش رو دارند، کاهش یافته است. اقتصاددانان می گویند 65 درصد احتمال رکود اقتصادی آمریکا و 49 درصد احتمال رکود اقتصادی در اروپا در سال آینده وجود دارد. در چین، خطر کمتر است، اما بازیابی این کشور از محدودیت‌های سخت‌گیرانه سابق کووید-19 همچنان نیازمند بهبود قابل توجهی در اعتماد مصرف‌کننده و سریع است.

397369143بلومبرگ

بخش عمده ای از کاهش تقاضای دیزل را می توان به حمل و نقل حمل و نقل مرتبط دانست که حدود 60 درصد گازوئیل در چین و بیش از 70 درصد در ایالات متحده مصرف می کند. بر اساس داده های ردیابی شده توسط وزارت حمل و نقل چین، تعداد کامیون های تردد در بزرگراه های چین در هفته منتهی به 9 آوریل 8 درصد کاهش یافت. بر اساس داده های OilChem، ذخایر تجاری دیزل در سراسر کشور به استثنای پالایشگاه های دولتی در اوایل آوریل به بالاترین حد در هشت ماه گذشته رسید.

طبق یک نظرسنجی خصوصی، کاهش تقاضا پس از کاهش غیرمنتظره فعالیت‌های تولیدی چین در ماه مارس رخ داد که منجر به کاهش گیج‌های کارخانه‌ها در سراسر آسیا شد. دافنه هو، تحلیلگر ارشد در Wood Mackenzie گفت، بازارهای نوظهور در منطقه از جمله اندونزی – جایی که دولت شروع به کاهش یارانه‌های سوخت کرده است – با کاهش رشد تقاضا نیز کاهش می‌یابد.

روندهای مشابهی در سایر نقاط جهان در حال انجام است.

کوئن وسلز، تحلیلگر ارشد فرآورده های نفتی در Energy Aspects Ltd می گوید: «تقاضای اروپا در طول زمستان به دلیل کاهش تقاضای گرمایش ملایم بوده است و بادهای مخالف کلان چشم انداز تقاضا را مختل کرده است.

باب کاستلو، اقتصاددان ارشد گروه صنعتی انجمن های حمل و نقل آمریکا، گفت: در ایالات متحده، مصرف حمل و نقل – و بنابراین گازوئیل – با کاهش تولید کارخانه، ساخت و ساز خانه و خرده فروشانی که با موجودی بالا کار می کنند، آسیب دیده است. با یک معیار شرکت اطلاعاتی زنجیره تامین FreightWaves، حجم حمل و نقل در ماه مارس به پایین‌ترین سطح فصلی در پنج سال گذشته رسید.

ریشه کاهش سرعت حمل‌ونقل در ایالات متحده، تغییر در الگوی هزینه‌های مصرف‌کننده است: جریان پیوسته سفارش‌های اینترنتی برای دفع کسالت همه‌گیر، جای خود را به تعطیلات و تجربیات داده است. از آنجایی که تورم بودجه خانوارها را تحت فشار قرار می دهد، اولین چیزهایی که مردم از خرید منصرف می شوند، چیزهایی است که در صنعت حمل و نقل به عنوان «ارسال کنندگان با حجم بالا» یا کالاهای بسته بندی مصرفی ارزان قیمت مانند نوشابه های گازدار شناخته می شوند.

397294955بلومبرگ

کریگ فولر، مدیر عامل شرکت FreightWaves گفت: «هر زمان که مصرف‌کنندگان را به دلیل تورم تحت فشار قرار می‌دهیم، این امر بر کالاهای ارزان‌تری که تمایل به جابجایی در حجم زیادی دارند، تأثیر می‌گذارد. تصمیم‌های فردی مانند حذف نوشابه‌های گازدار تأثیری کلان دارد که حجم کلی کالاهایی را که در اقتصاد حرکت می‌کنند کاهش می‌دهد.

کاهش تقاضای گازوئیل ایالات متحده به ویژه در سواحل غربی، جایی که اخراج های گسترده در بخش فناوری و بحران بانکی در حال گسترش، منطقه را تحت فشار مالی قرار داده است، مشهود خواهد بود. Chowdhury از S&P گفت: در آنجا تقاضای دیزل امسال 5 درصد کاهش خواهد یافت که بیش از دو برابر میانگین ملی است.

واردات کانتینر از ایالات متحده، به عنوان ابزاری برای استفاده از دیزل از کامیون ها و قطارهایی که آنها را در سراسر کشور جابجا می کنند، نیز تحت فشار است. در لس آنجلس، محموله های ورودی به پایین ترین سطح خود از مارس 2020 رسیده است. طبق داده ها، در چین، که در وهله اول بسیاری از این محموله ها را ارسال می کند، در هفته منتهی به 9 آوریل، ظرفیت کانتینرها در بنادر کلیدی 5 درصد کاهش یافت. توسط وزارت حمل و نقل چین پیگیری می شود.

397373865بلومبرگ

میا گنگ، رئیس خدمات نفتی چین در مشاور صنعتی FGE گفت: «ما در نیمه دوم سال تقاضای گازوئیل چینی را بیشتر از افزایش نزولی می‌بینیم. با وجود بادهای معکوس اقتصاد جهانی به ویژه در غرب، چین باید برای حمایت از فعالیت های تولیدی خود به مصرف داخلی تکیه کند.

مطمئناً همه چیز عذاب و غم نیست. به گفته جانیو شاه، تحلیلگر ارشد ریستاد انرژی، تقاضای اروپا برای گازوئیل فوق کم سولفور بین مارس و جولای تقریباً 9 درصد افزایش خواهد یافت که تا حدی از طریق سفرهای تابستانی حمایت می شود. مقامات فرانسوی با انتشار میلیون‌ها بشکه فرآورده‌های نفتی در پاسخ به اعتصاب‌های کارگری، به احتمال زیاد در نهایت ذخایر استراتژیک را دوباره پر خواهند کرد.

اما در ایالات متحده، بدون محرک دولتی برای تقویت اقتصاد، فولر از شرکت FreightWaves نمی بیند که تقاضا برای دیزل به این زودی ها بازگردد. تقاضای گازوئیل با بنزین متفاوت است، جایی که قیمت های بالاتر رانندگان را وادار به عقب نشینی از پمپ می کند و سوخت ارزان می تواند آنها را بازگرداند.

فولر گفت: مردم فقط محصول را جابجا نمی کنند زیرا جابجایی آن ارزان است. آنها این کار را انجام می دهند زیرا “کسی در طرف دیگر وجود دارد که سفارش را انجام داده و برای دریافت آن آنجاست.”