سقوط کالا سیگنال‌های کاهش تورم در حال حاضر دارد

از مس گرفته تا گندم و گاز طبیعی، قیمت برخی از مهم‌ترین محصولات جهان در حال سقوط است و برای مصرف‌کنندگانی که از قیمت‌های سرسام‌آور در سال گذشته تحت فشار قرار گرفته‌اند، آسودگی خاطر را به ارمغان می‌آورد.

بحران کالایی که با تهاجم روسیه به اوکراین ایجاد شد، تغییر شدیدی پیدا کرد، به طوری که نشانگر بلومبرگ بیش از 10 درصد از ابتدای سال جاری به پایین‌ترین سطح از سال 2021 افت کرده است. رکود و خروج ضعیف‌تر از حد انتظار چین از سیاست‌های Covid Zero.

398790598بلومبرگ

برای خانوارها و کسب‌وکارها، با کاهش نرخ‌های تورم کل، مزایا شروع به نمایان شدن کرده‌اند و فشار را از بانک‌های مرکزی برای ادامه افزایش شدید هزینه‌های استقراض کم می‌کنند. با این حال، برخی از قیمت‌ها ثابت می‌شوند که چسبنده‌تر هستند، و عدم اطمینان در مورد طولانی‌مدت بودن فشارهای ضدتورمی وجود دارد، که میزان کاهش فشار هزینه‌های زندگی را محدود می‌کند. کارستن برزسکی، رئیس کلان جهانی در ING، گفت: بازگشت چین، رکود اقتصادی ایالات متحده و نابودی طرف عرضه در اروپا. واقعاً این امکان وجود دارد که تورم به کاهش موقت تورم تبدیل شود.

قیمت انرژی در خط مقدم سقوط کالاها در سال جاری بوده است، به ویژه در اروپا، جایی که قیمت های آتی گاز طبیعی امسال پس از رسیدن به رکورد در تابستان گذشته، حدود دو سوم کاهش یافته است.

حتی نفت و مشتقات آن با وجود توافق کشورهای تولیدکننده برای محدود کردن تولید خام، ارزان تر شده اند. قیمت گازوئیل در ایالات متحده بیش از 30 درصد نسبت به اوج خود در سال 2022 کاهش یافته است و برای کامیون داران، کشاورزان و مصرف کنندگان در بزرگترین اقتصاد جهان تسکین یافته است.

بر اساس داده‌های منتشر شده در روز چهارشنبه، در آلمان، تورم در ماه مه بیش از پیش‌بینی‌ها کاهش یافت که ناشی از انرژی بود. رشد قیمت در سرتاسر منطقه در حال کاهش است، روندی که انتظار می‌رود در اعداد منطقه یورو در روز پنجشنبه مشاهده شود.

سوال بزرگ این است که این نرخ ها تا چه اندازه قبل از یکسان شدن تضعیف خواهند شد. حتی اگر هزینه‌های مواد خام کاهش یابد، سایر نهاده‌ها، به‌ویژه دستمزدها، ممکن است بسیار کندتر دنبال شوند.

398803307بلومبرگ

اما در حال حاضر، به نظر می رسد قیمت نهاده ها تا حد زیادی در حال کاهش است. علاوه بر این، اختلالات زنجیره تامین که بخش بزرگی از اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار داده است نیز شروع به کاهش کرده است و نرخ حمل و نقل کانتینری کاهش یافته است.

در چین، کاهش پس از کووید، فشارهای قیمتی بر فلزات را محدود می کند. نیکل امسال 30 درصد و روی بیش از 20 درصد کاهش یافته است. مس نیز در چند هفته گذشته کاهش یافته است.

ربکا بابین، تاجر ارشد انرژی در CIBC Private Wealth می‌گوید: «بازیابی در چین بسیار بیشتر از تقاضای صنعتی به خدمات مربوط بوده است، که واقعاً بر فلزات صنعتی تأثیر گذاشته است. همچنین به دلیل نرخ‌های بالاتر و عدم اطمینان در مورد رشد جهانی، خروج دلارهای سرمایه‌گذاری گسترده از کالاها وجود دارد.»

برای مصرف‌کنندگان، صورت‌حساب‌های سرسختانه مواد غذایی هنوز هم وزن زیادی بر بودجه خانوارها در بسیاری از نقاط جهان دارد، اما نشانه‌هایی وجود دارد که تورم مواد غذایی نیز می‌تواند شتاب خود را از دست بدهد.

معاملات آتی گندم نسبت به رکورد سال گذشته بیش از نصف شده است. روسیه و اتحادیه اروپا، دو کشتی‌گیر برتر، برای برداشت محصول در سال 2023 آماده شده‌اند تا از کمبودهای ناشی از جنگ در اوکراین جلوگیری کنند.

برزیل بزرگترین محصولات ذرت و سویا خود را جمع آوری می کند و صورتحساب های خوراک گله های مرغ و گراز را تعدیل می کند. و قیمت روغن نباتی به شدت کاهش یافته است.

رستوران ها و خرده فروشان شروع به توجه کرده اند. هفته گذشته، مدیر مالی شرکت برگر زنجیره ای رد رابین گورمت برگرز در ایالات متحده طی تماسی اعلام کرد که تورم کالاها در سه ماهه اول کمتر از حد انتظار بوده و باید به تعدیل ادامه دهد. رئیس کلاب هولدینگ شرکت بی‌جی گفت که این خرده‌فروش شاهد کاهش تورم در سراسر تجارت بوده است.

اینکه چگونه این در نهایت به قیمت‌های خرده‌فروشی تبدیل می‌شود، با توجه به اینکه کالاهای کشاورزی تنها یک بخش هستند، چندان ساده نیست. هزینه‌های حمل‌ونقل، نیروی کار و سایر هزینه‌ها نیز نقش مهمی دارند و اکثر شرکت‌های مصرف‌کننده چند ماه پیش خرید می‌کنند.

جوزف گلابر، کارشناس ارشد موسسه تحقیقات بین المللی سیاست غذایی مستقر در واشنگتن، گفت: “من انتظار دارم قیمت مواد غذایی طی شش ماه آینده کاهش یابد، مطمئناً این پیش بینی در اینجا در ایالات متحده است.” “همه نشانه ها در سمت کالا هنوز به کاهش اساساً قیمت ها تا پایان سال با برداشت جدید اشاره دارد. فقط مدتی طول می کشد تا این تورم در سطح مصرف کننده کاهش یابد.”

آنچه اقتصاد بلومبرگ می گوید …
در ابتدای سال، بهبود فزاینده چین از قرنطینه‌های کووید، ترس از یک انگیزه تورمی را به ایالات متحده و اروپا افزایش داد که از طریق قیمت کالاها منتقل شد. به سمت اواسط سال، حرکت رو به زوال چین به این معنی است که انگیزه در جهتی دیگر است. این خبر خوبی برای فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا است، اگرچه بخش سخت‌تر چالش آنها – مبارزه با افزایش دستمزدها و تورم اصلی ثابت – هنوز انجام نشده است.

– تام اورلیک، اقتصاددان ارشد

با این حال، هنوز خیلی زود است که بحران هزینه های زندگی را پایان دهیم، به ویژه به این دلیل که تورم ممکن است کندتر از آنچه قیمت کالاها دلالت می کند کاهش یابد. شرکت Goldman Sachs Group هنوز هم انتظار دارد که اگر نگرانی‌های مربوط به رکود بی‌جا باشد، کالاها دوباره به بازار بازگردند.

همچنین این سوال وجود دارد که آیا شرکت‌ها هزینه‌های کمتر کالایی را منتقل می‌کنند یا خیر. خرده فروشان در برابر کاهش قیمت ها پس از افزایش قیمت مقاومت می کنند و معمولاً منتظر می مانند تا علائم طولانی مدت تغییر وجود داشته باشد.

همچنین اتهاماتی مبنی بر به اصطلاح “تورم طمع” وجود دارد – جایی که کسب و کارها از مزیت ها استفاده می کنند و قیمت ها را بیشتر از هزینه ها افزایش می دهند – اگرچه برخی اختلاف دارند که آیا این واقعاً باعث افزایش نرخ تورم شده است.

علاوه بر این، قیمت بسیاری از کالاهای کلیدی هنوز بسیار بالاتر از سطح قبل از حمله روسیه به اوکراین است. برای برخی، مشخص نیست که چقدر بیشتر کاهش می‌یابد، و چقدر این حرکت‌ها باعث کاهش بیشتر در شتاب تورم خواهد شد.

تام هالورسون، مدیر اجرایی CoBank، یک بانک تعاونی که با مشاغل روستایی در سراسر ایالات متحده کار می کند، گفت: “فرآیند کاهش تورم، مانند هر چیز دیگری، بسیار ناهموار است.” قیمت‌ها همیشه پایین‌تر از افزایش هستند. زمان زیادی طول می کشد و مهار تورم بسیار سخت تر است.»