دستگاه های خودپرداز: بدون هزینه اضافی برای پیکربندی مجدد دستگاه های خودپرداز

پس از برداشت اسکناس های 2000 روپینی، بانک ها مجبور نخواهند بود هزینه اضافی مربوط به تنظیم مجدد دستگاه های باجه خودکار (ATM) را متحمل شوند، زیرا اکثر آنها در حال انتقال به کاست های قفل شونده هستند. بانک ها به جای بارگیری پول نقد در دستگاه ها، دستگاه های خودپرداز را با تعویض کاست های خالی با کاست های خالی پر می کنند.

بانک مرکزی هند (RBI) جمعه اعلام کرد که اسکناس‌های 2000 روپینی نمی‌توانند برای تراکنش‌های بعد از 30 سپتامبر استفاده شوند و از بانک‌ها خواست تا صدور این اسکناس برای مشتریان را متوقف کنند.

یکی از مدیران ارشد بانک گفت: «ما هیچ تأثیر عمده‌ای در بخش ATM نمی‌بینیم، در حال حاضر، طبق دستورالعمل RBI، سهامداران طرح اجرای کاست‌های قفل‌شونده را در 30 شهر برای دستگاه‌های خودپرداز وایت لیبل و بانکی ارائه کرده‌اند». .

هر اسکناس در نوار کاست متفاوتی قرار می‌گیرد و برای اسکناس‌های 2000 روپیه و 500 روپیه به اسکناس‌های متفاوتی نیاز دارد. در سال 2016، بانک‌ها مجبور شدند دستگاه‌های خودپرداز را پس از پول‌زدایی مجدداً تنظیم کنند تا اسکناس‌های 2000 روپیه‌تری را توزیع کنند.

g1

تا پایان ژوئن، 35365 دستگاه خودپرداز به مکانیسم جدید تغییر خواهند کرد.

وام دهندگان انتظار دارند تا سال آینده 43 درصد از 217000 دستگاه خودپرداز را پوشش دهند.

دستگاه های خودپرداز از این پس انتشار اسکناس های 2000 روپیه ای را متوقف خواهند کرد. ارزش کل 2000 روپیه اسکناس در گردش به 3.62 لک کرور کاهش یافته است که تنها 10.8 درصد از اسکناس های در گردش در 31 مارس 2023 را تشکیل می دهد.

سال گذشته، RBI جدول زمانی اجرای مبادله کاست در همه دستگاه‌های خودپرداز را یک سال تا 31 مارس 2023 تمدید کرد. این تسهیلات پس از آن ایجاد شد که وام‌دهندگان اعلام کردند که در دسترس نبودن کاست‌ها و شکاف‌ها در زیرساخت‌ها، از جمله بازیافت پول نقد برای کاست، فراهم شد. مبادله، آن را برای آنها دشوار کرده بود که همان را عرضه کنند.

یکی دیگر از مدیران بانک تایید کرد که RBI پس از آن به بانک ها دستور داده بود تا یک مدل روش عملیاتی استاندارد برای مدیریت پول نقد تهیه کنند، که اکنون با تنظیم کننده به اشتراک گذاشته شده است. او گفت: “این شامل یک طرح مدل پیش نویس برای پر کردن پول نقد در دستگاه های خودپرداز و تطبیق پول نقد، علاوه بر اجرای مبادله کاست است.”

ریتوراج سینها، MD گروه، گروه SIS گفت: “اعلان فعلی هیچ تاثیر نامطلوبی بر چرخه مدیریت پول نقد یا فرآیند تکمیل دستگاه خودپرداز ندارد.”