جهانی شدن زنده است و در بازگشت بزرگ تجارت 2020 لگد می زند

قرار بود همه گیر Covid-19 ناخن نهایی را در تابوت جهانی سازی قرار دهد و عقب نشینی در دوره جدیدی از حمایت گرایی را برانگیزد. در عوض ، برخی اکنون بحران را شتاب دهنده بزرگ می نامند.

افت در تجارت بین الملل در اولین قفل انسداد ویروس کرونا سریع و شیب دار بود ، اما جهش اقتصادی ناشی از محرک های مالی و پولی اضطراری تقریباً به همان اندازه شدید بود. تجارت جهانی با یک روند صعودی سال را به پایان می رساند.

پس از دو سال جنگ تعرفه ای ایالات متحده و چین ، تجارت از طریق شبکه های گسترده تامین کنندگان – بزرگترین طرفدار حمایت از حمایت – به عنوان خط نجات مصرف کنندگان و کمک فنر برای بسیاری از مشاغل عمل می کند. شرکت هایی مانند Samsonite International SA تا Walgreens Boots Alliance Inc منابع تولید خود را در خارج از کشور به جای عقب نشینی از بازارهای جهانی تقویت می کنند.

رابرت کوپمن ، اقتصاددان ارشد سازمان تجارت جهانی ، در مصاحبه ای گفت: “آنچه ما آموخته ایم زنجیره های تامین انعطاف پذیر و سازگار است.” “تجارت بخشی از راه حل است.”

شواهد بازگشت مستحکم تجارت 2020 در این هفته از چندین جبهه صادراتی در آسیا به گوش می رسد:

  • کره جنوبی گفت: صادرات این کشور ماه گذشته به رشد منجر شد و این امر منجر به رشد بازارهای بزرگی مانند ایالات متحده و اتحادیه اروپا شد.
  • Caixin Media PMI چین برای تولید در ماه گذشته به بالاترین سطح یک دهه گذشته رسید و یک سنج رسمی جداگانه از تولید چین در روز دوشنبه نشان داد که صادرات با سرعت بیشتری از حد انتظار در ماه نوامبر افزایش یافته است.
  • خواندن PMI در کارخانه های ژاپن به سطح قبل از همه گیری خود بازگشت ، در حالی که تایوان به بالاترین سطح از سال 2018 رسیده است.
  • ناتالی بلیت ، رئیس جهانی تأمین مالی تجارت در HSBC Holdings Plc ، نمی بیند که شرکت ها برای محافظت در برابر خطرات جدید ، زنجیره های تأمین را به بازارهای داخلی خود پس بزنند. برعکس.

وی عقیده دارد که همه گیر در هنگام تجارت به ویژه “با تسریع کننده” ، “شتاب دهنده بزرگی” عمل می کند ، زیرا شرکت ها پایگاه های منطقه ای را تقویت می کنند در حالی که چشم به رشد طبقه متوسط ​​حدود سه میلیارد مصرف کننده در سراسر آسیا دارند. “من سعی کردم آن را پیدا کنم – من نمی توانم تغییر مجدد را پیدا کنم. ما می توانیم شکل جدیدی پیدا کنیم. ” “مدل موجودی کاملاً کارآمد و دقیق به موقع در فاز یک Covid شکست خورد. اما راه حل مجدد این نیست که جدید باشد ، بلکه تنوع است. ”

بدون عقب نشینی

در ابتدای سال WTO پیش بینی کرد که جریان تجارت جهانی ممکن است تا 32 درصد کاهش یابد ، که این از بدترین کاهش رکود بزرگ عبور می کند.

اگر ارقام فعلی در سه ماهه چهارم باقی بماند ، WTO پیش بینی می کند تجارت کالاهای جهانی در سال 2020 فقط 9.2 درصد کاهش یابد که کمتر از 12 درصد کاهش تجارت جهانی در سال 2009 در اوج بحران مالی است.

در واکنش به همه گیری ، شرکت های چند ملیتی در حال توسعه روش های جدید و یافتن مکان های جدید برای تولید کالاهای خود هستند.

Samsonite ، سازنده چمدان را که در سه سال گذشته متحمل شوک های دوقلوی تجارت شده است ، بگیرید: تعرفه ها و ممنوعیت سفر. یک شرکت اجرایی ماه گذشته در یک کنفرانس گفت ، شرکت مستقر در منسفیلد ، ماساچوست در سال آینده کمتر از 35 درصد از محصولات خود را برای آمریکای شمالی از چین دریافت می کند ، در حالی که دو سال پیش 95 درصد بود.

زنجیره تأمین سامسونیت اکنون به تایلند ، ویتنام و کامبوج گسترش یافته است. مدیر عامل ، كایل فرانسیس جندرو گفت: “این تیم واقعاً كار جالبی را انجام داده است و كیفیت آنچه در خارج از چین به دست می آوریم مانند همیشه خوب است.”

در همین حال ، گرگ موریس ، معاون ارشد شرکت آرچر-دانیلز-میدلند طی سخنرانی اخیر ، اشتهای چین برای کالاهای کشاورزی مانند ذرت ، سویا ، گندم و سورگوم “کاملاً قوی” باقی مانده است. “بنابراین حتی با وجود همه گیری ، جریان تجارت جهانی در واقع در سال جاری در مقایسه با سالهای گذشته در حال افزایش است.”

آنچه بلومبرگ اقتصاد می گوید …

شوک کووید ، که به سختی به دنبال جنگ تجاری وارد می شود ، فشار را برای تنوع بخشی و محلی سازی زنجیره های تأمین تشدید خواهد کرد – هنوز نه. سالی که در حالت واکنش اضطراری سپری می شود ، سالی نیست که بتوان پروژه هایی را که نیاز به برنامه ریزی دقیق ، سرمایه قابل توجه و توجه مدیریت متمرکز دارند ، انجام داد. ”

تصمیم کلیدی در مقاومت در برابر سیستم تجارت جهانی تصمیم ملتها برای مقاومت جمعی در برابر غریزه حمایت گرایانه خود بود ، روندی که ممکن است با جو بایدن ، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده ، وعده داده شود که مجدداً در تلاشهای چند جانبه شرکت کند.

بایدن در مقاله ای که روز چهارشنبه منتشر شد ، به ستونویس روزنامه نیویورک تایمز ، توماس فریدمن ، گفت: “این اولویت اصلی من خواهد بود که در هفته های آغازین ریاست جمهوری من تلاش می کند تا ما را در همان صفحه با متحدان خود قرار دهد.”

اتحادیه اروپا این هفته نشان داد که پذیرای روابط بهتر با دولت آمریكا است. کمیسیون اروپا ، بازوی اجرایی 27 کشور اتحادیه اروپا ، در یک مقاله استراتژی که روز چهارشنبه منتشر شد ، گفت: “این قدرت و نفوذ ترکیبی برای لنگر انداختن همکاری جهانی در قرن 21 ضروری است.”

بر اساس آخرین گزارش WTO در مورد محدودیت های تجاری G-20 ، در جریان موج اول ویروس ، دولت ها به طور کلی به تعهدات خود در WTO پایبند بوده و تجارت را باز و روان نگه می داشتند. در میان این اقتصادها ، تجارت تحت اقدامات محدودکننده واردات که مربوط به Covid-19 نبود ، در اواسط ماه مه و اواسط ماه اکتبر به 42.9 میلیارد دلار کاهش یافت – در حالی که در دوره 5 ماهه قبلی 417.5 میلیارد دلار بود.

کوپمن گفت: “دولتها از تجربیات گذشته درسهایی را گرفتند که متوقف کردن جریان تجارت مسئله ساز است.” “ممکن است جهانی سازی چالش هایی داشته باشد اما به تسهیل بهبود کمک می کند.”

توسعه سریع واکسن ها خود محصول جهانی شدن است ، با سرمایه گذاری و تخصص علمی در آن سوی مرزها به اشتراک گذاشته می شود و قطب های تولید و کانال های توزیع در سراسر جهان تشکیل می شود.

کوپمن گفت که دولت ها باید اقدامات مالی و پولی بیشتری را تصویب کنند تا ضربه را برای شرکت ها و کارگرانی که دوباره شاهد اخلال در معیشت خود هستند ، کاهش دهند.

کوپمن گفت ، “اگر واکسن از بین برود و چشم اندازها روشن شود و مصرف کنندگان خوش بین شوند و هزینه های خود را شروع کنند ، محرک های مالی ممکن است در صورت لزوم نباشد.”