ترسیم اقتصاد جهانی: چین برای تقویت رشد جهان

اقتصاد چین در سال جاری شروعی پرشور داشت و از قرنطینه های کووید شروع به بازگشت کرد و در عین حال به تقویت رشد جهانی کمک کرد.

تولید ناخالص داخلی انتظارات اقتصاددانان را در سه ماهه اول، که توسط مخارج مصرف کننده تقویت شده بود، بیشتر کرد. صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که چین در پنج سال آینده بزرگترین کمک کننده به تولید جهانی خواهد بود، حتی اگر هند به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان از آن پیشی بگیرد.

آرژانتین نرخ بهره را 300 واحد افزایش داد زیرا تورم 100 درصد بود. فشار قیمت همچنان در بریتانیا نیز بالاست، اما با سرعتی حدود یک دهم افزایش می یابد.

در اینجا برخی از نمودارهایی که این هفته در بلومبرگ در مورد آخرین تحولات اقتصاد جهانی ظاهر شد، آمده است:

آسیا

397471868بلومبرگ

اقتصاد چین در سه ماهه اول با سریع‌ترین سرعت در یک سال گذشته رشد کرد و پکن را در مسیر رسیدن به هدف رشد خود برای سال 2023 بدون افزودن محرک‌های عمده قرار داد و در عین حال به مهار اقتصاد جهانی در برابر رکود نیز کمک کرد. تولید ناخالص داخلی در سه ماهه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل 4.5 درصد افزایش یافت و از انتظارات اقتصاددانان پیشی گرفت. در ماه مارس، فروش خرده فروشی 10.6 درصد به صورت سالانه افزایش یافت که بیشترین میزان از ژوئن 2021 بود.

397475780بلومبرگ

طبق نظرسنجی بلومبرگ، اقتصاد کره جنوبی احتمالاً در ابتدای سال به رکود نزدیک شده است، زیرا رشد کندتر جهانی باعث کاهش صادرات و کاهش مجدد ارز به تورم صورت حساب واردات این کشور شده است.

397293848بلومبرگ

بر اساس داده های سازمان ملل متحد، هند از چین به عنوان پرجمعیت ترین کشور جهان پیشی گرفته است. بر اساس برآوردهای اواسط سال 2023، جمعیت هند از 1.4286 میلیارد نفر فراتر رفت که کمی بیشتر از جمعیت 1.4257 میلیارد نفری چین است. هند که نیمی از جمعیت آن زیر 30 سال سن دارند، قرار است در سال‌های آینده سریع‌ترین رشد اقتصادی جهان را به خود اختصاص دهد.جهان

397452477 (1)بلومبرگ

طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول، چین در پنج سال آینده بیشترین سهم را در رشد جهانی خواهد داشت و سهم آن دو برابر ایالات متحده خواهد بود. انتظار می رود برزیل، روسیه، هند و چین تقریباً 40 درصد از رشد جهان را تا سال 2028 اضافه کنند.

397490598بلومبرگ

بانک‌های مرکزی بزرگ ممکن است در تلاش برای مهار تورم باشند، اما حداقل به سمت هدف دیگری پیشرفت می‌کنند: صحبت ساده. بر اساس تحقیقات اقتصاددانان بانک فرانسه، مردم برای درک بیانیه سیاست پولی فدرال رزرو از زمان بررسی توسط مقامات در آگوست 2020 به پنج سال آموزش کمتر نیاز دارند.

397456965بلومبرگ

بانک مرکزی آرژانتین پس از افزایش تورم سالانه در ماه مارس و کاهش ذخایر ارز خارجی، در حالی که اروگوئه اولین کشور هدفمند تورم آمریکای جنوبی بود که شروع به کاهش هزینه های استقراض کرد، بانک مرکزی آرژانتین نرخ بهره معیار خود را 300 واحد پایه افزایش داد. بانک نامیبیا برای اولین بار در سال جاری از سیاست پولی آفریقای جنوبی منحرف شد و اندونزی نرخ بهره را بدون تغییر باقی گذاشت.

اروپا

397518501بلومبرگ

نرخ تورم بریتانیا در ماه مارس به طور سرسختانه دو رقمی باقی ماند، یک قرائت شگفت آور قوی دیگر که زمینه افزایش بیشتر نرخ بهره در بانک انگلستان را تقویت خواهد کرد. شاخص قیمت مصرف کننده نسبت به سال گذشته 10.1 درصد افزایش یافت که ناشی از قوی ترین افزایش قیمت مواد غذایی در بیش از چهار دهه گذشته است.

397428723بلومبرگ

بر اساس نظرسنجی بلومبرگ از اقتصاددانان، بانک مرکزی اروپا قرار است قبل از پایان دادن به تهاجمی ترین دوره انقباض پولی در تاریخ خود، سه چهارم واحد افزایش نرخ بهره را در ماه های می، ژوئن و جولای ارائه کند.

397446542بلومبرگ

محموله‌های محصولات کشاورزی اوکراین در دریای سیاه روز چهارشنبه پس از توقف کوتاه دیگری که نگرانی‌های جدیدی را در مورد محموله‌های آتی صادرکننده کلیدی ایجاد کرد، از سر گرفته شد. آخرین توقف – که پس از هفته گذشته مشابه اتفاق افتاد – نشان دهنده عدم اطمینان در مورد قرارداد صادرات غلات است که روسیه تهدید کرده است در صورت حل نشدن مسائل مربوط به غلات و کودهای شیمیایی خود تا اواسط ماه مه، از آن خارج خواهد شد.

ایالات متحده

397493903بلومبرگ

کارگران ایالات متحده شروع به مشاهده افزایش دستمزدها سریع‌تر از تورم کرده‌اند که قدرت خرید آنها را تقویت می‌کند و به فدرال رزرو دلیلی برای افزایش مجدد نرخ بهره در ماه آینده می‌دهد.

397504700بلومبرگ

در بازار مسکن ایالات متحده که به دلیل نرخ های بهره به شدت بالاتر منحرف شده است، سازندگان خانه دارای چیزی هستند که خریداران به دنبال آن هستند: موجودی. خریداران شروع به هجوم به دفاتر فروش سازندگان کرده‌اند، جایی که پیشنهادات تخفیف‌ها و نرخ‌های خرید به قدری سخاوتمندانه است که اغلب خرید نو ارزان‌تر از خرید قبلی است.

بازارهای نوظهور

397603886بلومبرگ

سیاست گذاران آمریکای لاتین که جهان را به سمت افزایش شدید نرخ بهره پس از همه گیری هدایت کردند، اکنون به سرمایه گذاران هشدار می دهند که نبرد آنها با تورم بیشتر از حد انتظار طول خواهد کشید. در رویدادهای پشت درهای بسته و علنی در طول یک هفته نشست‌های بلندپایه در واشنگتن، مقامات ارشد اقتصادی منطقه به امید پایان قریب‌الوقوع سیاست‌های پولی فشرده آب سردی کردند.

397505619بلومبرگ

ده سال پس از فروپاشی کارخانه پوشاک رانا پلازا در بنگلادش، بسیاری از کارهایی که با شور و شوق رفرمیستی آغاز شد، هنوز در سرتاسر آسیای جنوبی و دیگر مراکز تولید پوشاک در آمریکای لاتین و آفریقا انجام می شود. اقتصاد صنعت مد در برابر افرادی که بیشتر لباس‌های دنیا را تولید می‌کنند، انباشته شده است.

ETRise روز MSME 2022 مگا همایش با رهبران صنعت. الان ببین.