ترسیم اقتصاد جهانی: صندوق بین المللی پول پیش بینی های رشد سال 2023 را کاهش می دهد

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که رشد جهانی در سال جاری بیش از پیش‌بینی‌های قبلی کاهش خواهد یافت، تا حدی به دلیل استرس اخیر در بخش مالی.

اقتصاددان ارشد صندوق گفت که بانک ها در آینده تا حدودی در اعطای وام “محتاطانه تر” عمل خواهند کرد. برخی از بزرگ‌ترین بانک‌های ایالات متحده در سال گذشته با افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، درآمد بیشتری از اعطای وام را گزارش کردند.

کاهش تولید نفت برنامه‌ریزی‌شده توسط اوپک پلاس در حال حاضر از قیمت‌های بالاتر خبر می‌دهد و خطرات رکود را تشدید می‌کند زیرا مصرف‌کنندگان پول کمتری برای خرج کردن در جاهای دیگر خواهند داشت. تورم ایالات متحده در ماه گذشته تنها اندکی کاهش یافت، اما فشار قیمت ها همچنان بالاست.

در اینجا برخی از نمودارهایی که این هفته در بلومبرگ در مورد آخرین تحولات اقتصاد جهانی ظاهر شد، آمده است:

جهان

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی‌های رشد جهانی خود را کاهش داد و نسبت به عدم اطمینان و خطرات بالا هشدار داد زیرا استرس بخش مالی به فشارهای ناشی از سیاست‌های پولی سخت‌تر و جنگ روسیه در اوکراین می‌افزاید.

397190195 (1)بلومبرگ

بیشتر بانک‌های مرکزی جهانی ممکن است به نقطه اوج خود نزدیک شده باشند یا در حال حاضر افزایش نرخ بهره را انجام داده‌اند، که پیش از آنکه کاهش پولی احتمالی در نظر گرفته شود، یک وقفه را پیش‌بینی می‌کند. سیاستگذاران کره جنوبی، کانادا و پرو در این هفته در تعلیق ماندند.

397362433 (1)بلومبرگ

کاهش عرضه نفت مورد توافق کشورهای اوپک پلاس، بازارهای جهانی را در مسیر کسری عرضه سنگین قرار می دهد که با پیشرفت سال بیشتر خواهد شد. بر اساس ارقام منتشر شده از سوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت، ممکن است بازارهای جهانی در سه ماهه چهارم در نتیجه کاهش تولیدات اعلام شده توسط عربستان سعودی و شرکای آن، حدود 2 میلیون بشکه در روز کمتر از عرضه داشته باشند.

ایالات متحده

397327985 (1)بلومبرگ

یک معیار کلیدی از تورم ایالات متحده نشانه هایی از تعدیل در ماه مارس را نشان داد، اما احتمالا به اندازه ای نیست که فدرال رزرو را از افزایش مجدد نرخ بهره در ماه آینده منصرف کند.

397344117 (1)بلومبرگ

همین سه سال پیش، زمانی که غول‌های نفتی اوپک پلاس سقوط کردند، ایالات متحده خود را در نقش صلح‌ساز یافت. حالا بیشتر شبیه هدف آنهاست. اعلام کاهش تولید، که قیمت نفت را حدود 5 دلار در هر بشکه افزایش داد، از قبل به این معنی است که خطرات رکود اقتصادی بزرگتر از آن چیزی است که در غیر این صورت وجود داشت – زیرا مصرف کنندگانی که بیشتر برای انرژی هزینه می کنند، نقدینگی کمتری برای سایر کالاها خواهند داشت – و تورم نیز بالاتر خواهد بود.

397406777 (1)بلومبرگ

JPMorgan Chase & Co.، Citigroup Inc. و Wells Fargo & Co. به دلیل نرخ های بهره بالاتر که ماه گذشته وام دهندگان کوچکتر را به هم ریخته بود، دچار سودهای بادآورده شده اند. هر سه شرکت گفتند که درآمد حاصل از اعطای وام نسبت به سال گذشته پس از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، در مقایسه با وام دهندگان منطقه ای که ماه گذشته شاهد سیل برداشت ها و افت شدید سهام بودند، افزایش یافت.

اروپا

397279466 (1)بلومبرگ

اقتصاددانان عرضه پول بریتانیا، که با پیش‌بینی درست تورم بالای آسمان قبل از هر کس دیگری از گمنامی در همه‌گیری خارج شدند، دوباره زنگ خطر را به صدا درآورده‌اند. رشد عرضه پول در بریتانیا، منطقه یورو و ایالات متحده در حال فروپاشی است و آنها آن را به عنوان هشداری درباره رکود و کاهش تورم می خوانند.

آسیا

397286916 (1)بلومبرگ

تورم مصرف‌کننده و تولیدکننده چین در ماه مارس کاهش یافت، که نشان می‌دهد ممکن است برای تقویت بهبود اقتصاد به محرک‌های پولی یا مالی بیشتری نیاز باشد. شاخص قیمت مصرف کننده در ماه گذشته نسبت به سال گذشته 0.7 درصد افزایش یافت که کمتر از 1 درصد پیش بینی شده توسط اقتصاددانان بود. کاهش قیمت تولیدکننده به 2.5 درصد بدتر شد که پایین‌ترین رقم از ژوئن 2020 تاکنون است.

397352430 (4)بلومبرگ

صادرات چین در ماه مارس به طور غیرمنتظره ای افزایش یافت، زیرا تقاضا از سوی اکثر کشورهای آسیایی و اروپایی بهبود یافت و کارخانه های این کشور تولید را از سر گرفتند، که چشم انداز اقتصاد را تقویت کرد و نشان داد که رشد جهانی ممکن است بهتر از حد انتظار باشد.

بازارهای نوظهور

397353300 (1)بلومبرگ

سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، هدف جذب 2 تریلیون راند (110 میلیارد دلار) سرمایه گذاری جدید در پنج سال آینده را تعیین کرد، زیرا مدیران اجرایی از دولت او خواستند تا فوری به بحران انرژی کشور رسیدگی کند، زیرساخت های در حال فروپاشی را اصلاح کند و به جنایات گسترده پایان دهد. بر اساس گزارش بانک مرکزی کشور، بحران انرژی به تنهایی روزانه 899 میلیون راند از اقتصاد می‌رباید.

– با کمک فیلیپ آلدریک، استمبیل سل، زیاد داود (اقتصاددان)، کاترین دوهرتی، جان لیو، یوجینگ لیو، اریک مارتین، جیمز مایگر، کورتنی مک براید، آموگلانگ امباتا، رید پیکرت، زوئی اشنیویس، گرانت اسمیت و کریگ استرلینگ.

ETRise روز MSME 2022 مگا همایش با رهبران صنعت. الان ببین.