بیمه‌گران عمر تأثیر کمی از حذف مالیات‌ها می‌بینند

شرکت بیمه عمر هند (LIC) و سایر شرکت های بیمه عمر انتظار دارند که تأثیر تغییرات مالیاتی اخیر بر سیاست های با ارزش بالا و غیر مشارکتی حداقل باشد. LIC در تماسی با سرمایه گذاران پنجشنبه گفت که تنها 0.04 درصد از بیمه نامه های فروخته شده در سال مالی 23 دارای حق بیمه بیش از 5 میلیون روپیه هستند.

وزیر دارایی در بودجه فوریه لغو معافیت مالیاتی درآمدهای سررسید بیمه نامه های طرح بیمه غیر مرتبط با واحد (ULIP) خریداری شده پس از 1 آوریل با حق بیمه سالانه بالای 5 میلیون روپیه را اعلام کرد. این امر منجر به افزایش پیش‌رزروهای بلیت‌های غیرمرتبط در ماه مارس شد.

LIC گفت که تعداد سیاست های بالاتر از آستانه 0.04٪ از کل سیاست ها و 3.5٪ از نظر ارزش است.

یکی از مدیران شرکت LIC به تحلیلگران در این تماس گفت: «ما به راحتی می‌توانیم تأثیر آن را از طریق فروش سایر محصولات و سایر خطوط تجاری جبران کنیم.

در حالی که LIC می‌گوید قدرت آن در محصولات شرکت‌کننده نهفته است و آن را به خطر نمی‌اندازد، بیمه‌گر در حال تنوع بخشیدن به ترکیب محصولات خود با افزایش سهم تجارت غیرمشارکت خود است که از 7.12 درصد در سال مالی 22 به 8.89 درصد در سال مالی 23 افزایش یافت.

بر اساس برخی برآوردها، تأثیر فروش بیمه نامه ها با حق بیمه بیش از 5 میلیون روپیه می تواند در محدوده 2 تا 15 درصد از سال مالی جاری باشد.

“از دیدگاه ما، کمتر از 1٪ از تعداد بیمه نامه ها و 5٪ از ارزش بیمه نامه ها بالاتر از 5 میلیون روپیه حق بیمه است. تاثیر آن زیاد نخواهد بود زیرا شرکت های بیمه راهی برای تقسیم مبلغ به اعضای خانواده پیدا می کنند.” ویگنش شاهانه، MD و مدیر عامل بیمه عمر فدرال Ageas گفت. سقف مشابهی برای ULIP ها با قیمت 2.5 میلیون روپیه وارد شده بود و هیچ تفاوتی با فروش ULIP نداشت. از فوریه 2021، معافیت مالیاتی بر اساس بند (10D) بخش 10 قانون مالیات بر درآمد، در صورتی که میزان حق بیمه قابل پرداخت در طول مدت بیمه نامه از 2.5 میلیون روپیه بیشتر شود، برای ULIP اعمال نمی شود. پیش از این، هرگونه بازگشتی به ULIP ها پس از پنج سال از قفل اولیه، از مالیات معاف بود.

ابهام مالیاتی
به گفته تحلیلگران، برخی از ابهامات در مورد رفتار مالیاتی بر اساس کل با توجه به سیاست‌های با حق بیمه بالای 5 میلیون روپیه وجود دارد.

گیریش وانواری، بنیانگذار تراکنش اسکوئر، گفت: «طبق قوانین جدید، مالیات بر کل حق بیمه چند بیمه نامه که توسط یک بیمه گذار بیش از 5 میلیون روپیه نگهداری می شود، اعمال می شود. یک بیمه‌گذار باید تمام بیمه‌نامه‌های خریداری شده از شرکت‌های مختلف را تجمیع کند و سپس بر مبلغی که بیش از حق بیمه کل 5 میلیون روپیه است، مالیات بپردازد. اگرچه این تغییر به برخی ابهامات منجر شده است، شرکت‌های بیمه باید خود را مجدداً جهت‌گیری کنند. جدید عادی.”

تغییرات جدید به این معنی است که از اول آوریل، در صورتی که حق بیمه سالانه از 5 میلیون روپیه بیشتر شود، درآمدهای سررسید و تسلیم سیاست‌های غیر ULIP دیگر معاف از مالیات نخواهد بود.

یکی از مدیران بیمه گفت: صنعت بیمه در انتظار بخشنامه مفصلی در مورد نحوه برخورد مالیاتی محصولات با اندازه بلیت بالا و غیر ULIP است، درست مانند دستورالعمل های ULIP.