بررسی مالیات بر درآمد علیه بیمه‌گران به بانک‌ها نیز گسترش می‌یابد

منابع رسمی آگاه از این موضوع به ET گفتند که اداره مالیات بر درآمد (IT) هفته گذشته اخطاریه هایی را برای دو بانک خصوصی بزرگ در تحقیقات مداوم خود در مورد سوء رفتارهای ادعایی مربوط به پرداخت کمیسیون توسط شرکت های بیمه ارسال کرد. نام دو بانک مربوطه بلافاصله مشخص نشده است.

در ابتدا، بخش فناوری اطلاعات بیش از 20 شرکت بیمه و حدود 500 نهاد مرتبط با نمایندگان فروش آنها را بررسی می کرد. اما پس از اینکه تحقیقات مبنی بر تراکنش‌های گسترده‌ای که خواستار توضیح بیشتر بودند، اکنون خط تحقیقات به بانک‌ها منتقل شده است. یک منبع آگاه از مفاد این اطلاعیه ها گفت: این اخطارها بر اساس بند 131 قانون مالیات بر درآمد ارسال شده و اطلاعات مربوط به نیروی انسانی مستقر در بانک ها و نحوه پرداخت ها جستجو شده است.

بر اساس قانون مالیات بر درآمد، بخش 131، مقامات مالیات بر درآمد می توانند تحقیقاتی را انجام دهند و آنها را قادر به احضار افراد یا شاهدان و مطالبه ارائه سوابق حسابداری و سایر اسناد کنند.

پرداخت های متورم
بخش فناوری اطلاعات و اداره کل اطلاعات GST (DGGI) در حال بررسی این شرکت‌های بیمه به دلیل تخلفات ادعایی و فرار مالیاتی مشکوک هستند.

در حالی که DGGI آنها را به دلیل ادعاهای اعتبار مالیات ورودی جعلی بررسی می کند، اداره مالیات آنها را به دلیل فرار مالیاتی از طریق نقض هنجارهای سازمان تنظیم مقررات و توسعه بیمه هند (IRDAI) در مورد پرداخت کمیسیون بررسی می کند.

منابع به ET گفتند که هر دو بخش در حال بررسی تراکنش های بیش از 60000 کرور روپیه هستند. این موارد شامل فرار مشکوک GST است که به 5500 کرور روپیه می رسد.

منابع رسمی گفتند که بسیاری از شرکت های بیمه علاوه بر کمیسیون حقوقی، کارمزد اصلی را به بانک ها و سایر واسطه ها پرداخت می کنند.

این منجر به نگرانی در مورد بهره برداری بالقوه و افزایش هزینه های مدیریت در صنعت بیمه شده است.

منابع افزودند که بانک‌هایی که به‌عنوان کارگزار شرکت‌های بیمه فعالیت می‌کنند، ظاهراً از راه‌های قانونی کارمزد قانونی را از این شرکت‌ها دریافت کرده‌اند، هرچند گفته می‌شود که کارمزد اصلی از راه‌های مختلف حذف شده است.

مقام اول که در بالا ذکر شد، گفت: «تحقیقات نشان می‌دهد که شرکت‌های بیمه از طریق واسطه‌ها، هزینه‌های تأمین نیروی انسانی (که حقوق و دستمزد یا کارمند نیز نامیده می‌شود) بانک‌ها را پرداخت کرده‌اند. بنابراین، این هزینه‌ها هرگز در دفاتر منعکس نشده است. در صورت اثبات، این امر به منزله عدم افشا است که طبق قوانین فناوری اطلاعات، تخلف شدیدی است.»

منبع دیگری اضافه کرد که تحقیقات نشان داده است که شرکت‌های بیمه ظاهراً یک مجموعه شناسه ایمیل اختصاصی دارند که توسط یک کارمند منتخب اداره می‌شد که از طریق نهادهای تجاری لایه‌ای مرتبط با آنها، پرونده پرداخت‌های انجام شده به نمایندگان را نگه می‌داشت.

در جریان تحقیقات، اظهارات این کارمندان ثبت شد و آنها فاش کردند که وظیفه آنها اطمینان از پرداخت حق کمیسیون از مسیرهای مختلف بوده و به نظر می رسد که این معاملات واقعاً انجام شده باشد – یا از طریق هزینه های حقوق و دستمزد یا هزینه های بازاریابی و تبلیغات. ” این منبع گفت.

راه پرداخت دیگری که گفته می‌شود توسط شرکت‌های بیمه اتخاذ شده است، نشان دادن پرداخت‌های متورم برای اجاره یا هزینه‌های استخدام یا اجاره تجهیزات بود.

“بنابراین، در حالی که هزینه‌های ملکی برای آن ملک خاص برای انجام تبلیغات یا تبلیغات به چند لک می‌رسید، بانک‌ها قبوض را به کرور روپیه به واسطه‌ها پرداخت می‌کردند. تورم صورت‌حساب‌ها راهی برای تطبیق با کمیسیون‌های اصلی بود. یکی دیگر از مقامات گفت.

ETB-1-19042023

“پرداخت برای رویدادهای برگزار نشده”
منابع به موارد متعددی اشاره کردند که بانک ها از شرکت های بیمه برای فعالیت های بازاریابی پول دریافت کردند، اما این رویدادها هرگز برگزار نشد. در یک مورد، یک بانک از یک شرکت بیمه خواست تا یک رویداد بازاریابی آگاهی از بیمه را در محل خود در چندین مکان برگزار کند، اما این فعالیت هرگز اجرا نشد. بانک همچنان برای این رویداد از شرکت بیمه هزینه می گیرد که شامل هزینه های نوشیدنی و بازاریابی می شود.

در موارد دیگر، بانک‌ها فضای تبلیغاتی در محل خود را درخواست کردند و از شرکت‌های بیمه دوبرابر نرخ را دریافت کردند. بانک ها همچنین برای کارکنانی که بیمه نامه می فروختند، مبالغی دریافت می کردند که منجر به پرسش هایی در مورد شفافیت چنین معاملاتی شد.

علاوه بر این، مواردی از برون سپاری فناوری وجود داشت که در آن از یک فروشنده معمولی استفاده شد و صورت حساب به شرکت بیمه ارسال شد. همه این فعالیت ها باعث نگرانی در مورد افزایش هزینه های مدیریت در صنعت بیمه شده است.

یک منبع صنعت بیمه گفت: بانک ها از موقعیت خود به عنوان واسطه برای استخراج درآمد اضافی از شرکت های بیمه استفاده می کردند. با حذف سقف کارمزدها، شفافیت و مقررات بیشتری در مورد پرداختی به بانک‌ها و واسطه‌ها ایجاد می‌شود.»

رگولاتور بیمه سقف‌های کمیسیون دیکته‌شده را با یک خط‌مشی کمیسیون مصوب هیئت‌مدیره جایگزین کرده است، که از ۱ آوریل ۲۰۲۳ اجرایی شد. رگولاتور سقف جداگانه کمیسیون را برای بیمه‌های عمر، عمومی و سلامت لغو کرده است.