بانک ها در هجوم وام طلا به برتری می رسند

بمبئی: شرکت‌های وام طلای سنتی، مانند Muthoot Finance و Manappuram Finance، در تلاش هستند تا سهم بازار خود را حفظ کنند که به نظر می‌رسد به طور فزاینده به نفع بانک‌های سنتی است که مزیت نظری هزینه‌ها را به دلیل سپرده‌گذاری کم‌هزینه دارند. پایه.

از نظر تاریخی، افزایش قیمت طلا منجر به رشد سریع‌تر وام‌های طلا برای این دو سرمایه‌دار مستقر در جنوب شد، اما به نظر می‌رسد این بار فیلمنامه کمی متفاوت است. از این رو، علاقه سرمایه گذاران نیز خاموش مانده است.

وام های طلا برای Muthoot Finance و Manappuram Finance، دو شرکت NBFC بزرگ هند که تامین مالی طلا هستند، در سه ماهه دسامبر به ترتیب 5% افزایش و 9% نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت. در مقام مقایسه، وام طلا برای بانک CSB، Canara Bank، SBI، HDFC بانک و بانک فدرال که حضور پررنگی در بازارهای جنوبی دارند، در محدوده 19 تا 54 درصد افزایش یافت.

1آژانس ها

کارشناسان صنعت به ET گفتند که به نظر می‌رسد افزایش تمرکز، زمان تحویل سریع‌تر و نرخ‌های وام بهتر، ترازو را به نفع بانک‌های مرتفع سنتی کج کرده است.

در میان وام دهندگان، بانک CSB بهترین موقعیت را دارد و بهترین شرط را برای سرمایه گذارانی که موضوع وام طلا را خریداری می کنند و از چرخه فعلی طلا سود می برند، می سازد.

اول، این بانک به شدت سبد وام های طلای خود را افزایش داده است که در سه ماهه دسامبر 60 درصد افزایش یافته است. دوم، وام های طلا بخش قابل توجهی از پرتفوی کلی را تشکیل می دهند – 45٪ در مقابل 20٪ سه سال پیش.

2آژانس ها

وام‌های طلای بالاتر همچنین باعث بهبود مستمر حاشیه‌ها و NPA (دارایی‌های غیرعملکرد) شده است. حاشیه سود خالص (سالانه) برای بانک CSB از 5.4٪ در سال گذشته به 5.8٪ در سه ماهه دسامبر 2022 افزایش یافته است و انتظار می رود که بیشتر افزایش یابد. سود عملیاتی سه ماهه نسبت به سال قبل 31 درصد افزایش داشت و خالص NPA نسبت به 1.36 درصد در سال گذشته به 0.42 درصد کاهش یافت.

در جبهه ارزش گذاری نیز، سهام CSB جذاب به نظر می رسد. 1.6 برابر ارزش دفتری آن و کمتر از 9 برابر قیمت آن در دسترس است.