بانک ها برای گزینه تسویه یکباره تحت ECLGS پوشش می خواهند

به گفته افراد مطلع از توسعه، بانک ها از شرکت متولی ضمانت اعتبار ملی با مسئولیت محدود (NCGTC) خواسته اند که گزینه تسویه یکباره برای حل و فصل وام های تحت فشار ارائه شده تحت طرح ضمانت خط اعتباری اضطراری (ECLGS) را پوشش دهد.

در حال حاضر، وام دهندگان باید برای استفاده از پوشش تضمین اعتبار کامل ارائه شده توسط NCGTC تحت این طرح، اقدامات قانونی را آغاز کنند. طرح های تسویه یکباره، رجوع قانونی محسوب نمی شود و مشمول ضمانت نمی شود.

طبق آخرین داده‌ها، 11.3 میلیون حساب با مبلغ وام تلفیقی 2.4 میلیون کرور روپیه در 28 فوریه 2023 تحت این طرح تضمین شده است.

بانک‌ها برای گزینه تسویه یک‌باره تحت ECLGS پوشش می‌خواهند

یکی از مدیران ارشد بانک گفت که این موضوع در جلسه ای در ماه گذشته مورد بحث قرار گرفت. این مدیر اجرایی گفت: «ما درخواست کرده‌ایم که آن را به صورت موردی بررسی کنند، زیرا در برخی موارد مبلغ تسویه توافقی پیشنهادی بسیار بهتر از توسل به روش‌های بازپرداخت قانونی است که باعث تخریب بیشتر دارایی می‌شود». نمی خواست شناسایی شود

وام دهندگان گفتند که اگر NCGTC ضمانت را در چنین موارد تسویه یکباره رعایت کند، سرمایه آزاد می شود و به افزایش وام دهی به بخش کمک می کند. ECLGS 100% ضمانت را از طریق NCGTC برای وام های تا سقف 5 لک کرور به شرکت های خرد، کوچک و متوسط ​​(MSME) واجد شرایط ارائه می کند.

یک مقام دولتی گفت که این طرح برای وام های کم ارزش تا سقف 10 لک فراهم می کند. وی که خواست نامش فاش نشود، گفت: در چنین مواردی، وام دهندگان می‌توانند بدون رسیدگی قانونی، 75 درصد از مبلغ را مطالبه کنند که این سقف قابل افزایش است.

با این حال، در چنین مواردی، 25٪ باقی مانده از مبلغ پیش فرض تنها پس از پایان مراحل بازیابی پرداخت می شود.

بر اساس مقررات این طرح، درخواست‌های بازپرداخت در دادگاه‌های بازپرداخت بدهی، در مواردی که مبلغ مقرر چنین پرونده‌هایی را تضمین می‌کند، اقدام قانونی تلقی می‌شود.

مدیر اجرایی بانک که قبلاً ذکر شد، گفت: «در موارد دیگر (مبلغ بیش از 10 میلیون روپیه)، NCGTC تنها مبلغی را آزاد می کند که ادعای نهایی ارائه شده توسط وام دهندگان توسط دادگاه تأیید شده و بر این اساس اجرا شود.

وام های بیش از 10 لاک روپیه هر کدام بیش از 78 درصد از کل وام های تحت حمایت ECLGS را تشکیل می دهند. حدود 85 درصد از حساب های تضمین شده هر کدام تا سقف 1 میلیون روپیه وام داشتند.