بانک های آسیایی سرمایه گذارانی را جذب می کنند که فکر می کنند شرط امن تری هستند

آشفتگی بانکی به رهبری ایالات متحده پول را به دارایی های آسیایی هدایت می کند و سرمایه گذاران شرط می بندند که چین و اقتصادهای نوظهور منطقه در موقعیت بهتری برای مقابله با پیامدها هستند.

تجزیه و تحلیل سیتی بانک از شرایط مالی جهانی نشان می دهد که بازارهای مالی آسیا کمتر از ایالات متحده کاهش یافته است و بیشتر ارزهای آسیایی در برابر دلار آمریکا رشد کرده اند. شاخص سهام مالی در منطقه، به استثنای ژاپن، از 10 مارس – روز سقوط بانک سیلیکون ولی – در مقایسه با کاهش تقریبا 10 درصدی شاخص بانکداری آمریکا در مدت مشابه، افزایش یافته است.

یوهانا چوا، مدیر عامل و رئیس تحلیل اقتصادی و بازار آسیا-اقیانوسیه در سیتی گفت: «ما فکر می‌کنیم آسیا هنوز نسبتاً عایق‌بندی شده است. کندی با محوریت ایالات متحده به این معنی است که دلار آمریکا کاهش خواهد یافت، که بیشتر از جریان سرمایه در آسیا حمایت می کند.

اقتصاددانان می گویند یکی از عواملی که به نفع آسیا-اقیانوسیه است، چرخه کلی نرم تر در سیاست پولی است، به طوری که بانک های مرکزی استرالیا، کره جنوبی، اندونزی و هند در میان بانک هایی هستند که چرخه های انقباض خود را متوقف می کنند. چین، با سیاست های پولی تسهیل کننده و بازگشایی دیرهنگام از کووید، بهترین جاذبه برای سرمایه گذاران است.

شکوفهبلومبرگ

بر اساس ارقام TD Securities با استناد به داده های EPFR Global، این در 5.5 میلیارد دلار وجوه منعکس شده است که طی چهار هفته منتهی به پایان مارس به سمت صندوق های سهام بازارهای نوظهور سرازیر شده است. بیش از 70 درصد این پول به چین رفت. در همان زمان، سهام بازارهای توسعه یافته با خروجی خالص 8.6 میلیارد دلاری مواجه شدند که بیشترین ضربه را در ایالات متحده داشت.

دیوید چائو، استراتژیست بازارهای جهانی آسیا-اقیانوسیه در Invesco Asset Management در 4 آوریل به رادیو بلومبرگ گفت: “سرمایه گذاران هنوز هم به منطقه EM آسیا به عنوان احتمالاً مطلوب ترین منطقه نگاه می کنند و پس از آن اروپا و سپس احتمالاً ایالات متحده قرار دارد.” اگر فکر می کنید که فدرال رزرو روی افزایش نرخ بهره دکمه مکث می زند، مطمئناً جریان سرمایه به سمت آسیای EM بازمی گردد.

پایان دادن به چرخه افزایش فدرال رزرو، در میان خطرات ثبات مالی و نشانه های کاهش تقاضا، می تواند با کاهش فشارهای ناشی از دلار قوی بر منابع مالی خارجی و کاهش جذابیت دلار به عنوان یک پناهگاه امن، به آسیا کمک کند.

بانک توسعه آسیایی این هفته اعلام کرد که اقتصادهای در حال توسعه آسیا به رهبری چین در مسیر رشد سریع‌تر و تورم آهسته‌تر در سال جاری و سال آینده هستند، در حالی که اقتصادهای پیشرفته به چشم‌انداز تیره‌تر جهانی کمک می‌کنند.

شکوفهبلومبرگ

فردریک نویمان، اقتصاددان ارشد آسیا در HSBC Holdings Plc در هنگ کنگ، گفت که انتظار می رود بازگشت چین در سراسر منطقه نفوذ کند، که همچنین از تنوع زنجیره تامین، رونق کالاها و عدم رشد بیش از حد بدهی سود می برد.

چوآ سیتی بر این باور است که هنگ کنگ و تایلند، که از بازگشایی چین سود می برند، و اقتصادهای تحت رهبری خدمات داخلی مانند هند و فیلیپین، در برابر شوک رشد جهانی «به نظر نسبتا انعطاف پذیرتر» هستند. «اقتصادهای کوچک و باز» مانند سنگاپور، ویتنام، کره جنوبی، مالزی و تایوان احتمالاً در برابر این سرریزها آسیب پذیرتر خواهند بود.

آشفتگی بانکی ممکن است به این معنی باشد که پول فناوری آسیایی که در ایالات متحده سرمایه گذاری می شود اکنون می تواند راه خود را باز کند.

پراشانت نیوناها، استراتژیست کلان در TD Securities گفت: در آسیا، من فکر می کنم سنگاپور ذینفع اصلی خواهد بود. سنگاپور چارچوب های حقوقی و بانکی قوی دارد و به دنبال این است که خود را به عنوان رهبر فناوری و ارزهای دیجیتال در منطقه تثبیت کند.

با این حال، خطراتی وجود دارد. داده های تیره کارخانه اخیر از چین اعتماد به نفس در مورد سرعت بازگشت این کشور را کاهش داد. چائو از Invesco گفت و بدتر شدن روابط چین با ایالات متحده خطرات بالقوه سرمایه گذاری در مکان هایی مانند هنگ کنگ و تایوان را افزایش می دهد.

علاوه بر این، آسیا کاملاً از بی ثباتی مالی که از ایالات متحده سرایت کرده مصون نیست.

جاناتان کرنز، اقتصاددان ارشد شرکت مدیریت سرمایه گذاری Challenger Ltd مستقر در سیدنی و یکی از مقامات سابق بانک مرکزی استرالیا، می گوید: «چشم انداز واقعاً بستگی به این دارد که آیا اوضاع در اروپا و آمریکای شمالی تثبیت شود یا خیر. اگر درجاتی از آشفتگی ادامه داشته باشد، به آسیا نیز سرایت خواهد کرد.»