بانک: بانک‌ها به دنبال اعلام تقلب در مکانیسم گزارش دهی هستند

بانک ها برای تعیین آستانه ای برای گزارش تراکنش های تقلب در سیستم مدیریت نظارتی پیشرفته آن، Daksh، با بانک رزرو تماس گرفته اند.

یکی از مدیران ارشد بانک به ET گفت که وام دهندگان به RBI مراجعه کرده اند و چالش ناشی از حجم زیادی از داده های پرتاب شده در غیاب هیچ آستانه ای را برجسته کرده اند. طبق نظر وام دهندگان، گزارش همه داده ها ممکن است به هیچ نتیجه معنی داری منجر نشود.

یکی دیگر از بانکداران گفت: اگر الگویی در معاملات متقلبانه وجود داشته باشد، RBI می تواند به وام دهندگان تذکر دهد که اقدامات مناسبی را انجام دهند، اما در بیشتر مواقع تراکنش های کم ارزش نشان دهنده هیچ الگوی نیست بلکه بی توجهی فردی است.

بانکداران از آستانه معقولی برای گزارش کلاهبرداری حمایت می کنند.

وی گفت: پیشنهاد داده‌ایم برای تراکنش‌های زیر حد آستانه، شیوه کار را گزارش کنیم. وی گفت: محدودیت آستانه می تواند با همکاری بانک مرکزی نهایی شود.

بانک‌ها به دنبال کشف تقلب در مکانیسم گزارش دهی هستند (1).

وام دهندگان همچنین ایجاد یک «رجیستری منفی» از حساب‌هایی را پیشنهاد کرده‌اند که گزارش شده است مکرراً از تراکنش‌هایی که به‌عنوان تقلبی علامت‌گذاری شده‌اند، وجوه دریافت کرده‌اند.

از ژانویه 2023، تمام اپراتورهای سیستم پرداخت مجاز RBI (PSO)، ارائه‌دهندگان و شرکت‌کنندگان در سیستم پرداخت که در هند فعالیت می‌کنند، ملزم به گزارش کلیه تقلب‌های پرداخت، از جمله حوادث تلاش شده، صرف نظر از ارزش، هستند که توسط مشتریان خود گزارش شده یا توسط خود نهادها شناسایی شده‌اند. .

طی سال‌های 2022-2023، بانک‌های بخش دولتی 3405 مورد کلاهبرداری شامل 21125 کرور روپیه گزارش کردند، در حالی که بانک‌های خصوصی 8932 مورد شامل 8727 کرور روپیه گزارش کردند. این برای موارد کلاهبرداری شامل 1 لک روپیه و بالاتر است.

بر اساس گزارش RBI، در موارد کلاهبرداری از 1 میلیون روپیه و بالاتر، کلاهبرداری های کارتی یا اینترنتی با ارزش کوچک بیشترین سهم را در موارد گزارش شده توسط بانک های خصوصی داشته است، در حالی که کلاهبرداری در بانک های بخش دولتی عمدتاً در سبد وام بوده است.