بانک‌های PSU: بانک‌های PSU در حال افزایش سهام در مشتقات نرخ بهره برای تنوع بخشیدن به مدیریت ریسک

بمبئی: بانک مرکزی هند اغلب بانک ها را تشویق کرده است که از زیرساخت مشتقات داخلی برای کاهش ریسک ناشی از موقعیت اوراق قرضه دولتی خود استفاده کنند. بزرگترین دارندگان اوراق قرضه در بسته بانکی توجه دارند.

ایجاد یک پلتفرم معاملاتی مشتقات توسط شرکت تسویه حساب هند (CCIL) در سال 2015، نقش بزرگی در وارد کردن بانک‌های بخش دولتی که تاکنون تمایلی نداشتند به بازار معاملات مشتقه ایفا کند. فشار گسترده به سمت مدیریت ریسک نرخ بهره نیز کمک کرد.

داده های CCIL نشان می دهد که از سهم بازار تنها 0.2 درصد در فوریه 2015، بانک های ملی شده 7.6 درصد از کل معاملات سوآپ نرخ بهره MIBOR (نرخ قطعی بین بانکی بمبئی) (IRS) را در مارس 2023 به خود اختصاص دادند. مقدار واقعی بانک‌های دولتی در معاملات IRS در مارس 2023 1.2 لک کرور بود که بیش از صد برابر بیشتر از 875 کرور روپیه در فوریه 2015 بود.

MIBOR IRS شامل مبادلات یک شبه شاخص شده (OIS) است که از نقدشونده ترین بازارهای مشتقات نرخ بهره در هند است. RBI IRS را در سال 1999 معرفی کرد. در یک تجارت OIS، یک واحد موافقت می کند که به دیگری نرخ بهره ثابت در ازای نرخ شناور بپردازد که MIBOR است.

با توجه به اینکه بانک های هندی به طور اجباری مقادیر زیادی اوراق قرضه دولتی را در اختیار دارند، کاهش ریسک نرخ بهره ناشی از قرار گرفتن در معرض بدهی اهمیت دارد. OIS ابزار اصلی برای پوشش ریسک نرخ بهره است.

پلت فرم CCIL
بانک‌های دولتی به طور سنتی از OIS دوری می‌کردند، تا حدی به این دلیل که بازار به شدت تحت تأثیر تماس‌های سرمایه‌گذاری خارج از کشور بود که عمدتاً توسط یک جریان نامتقارن اطلاعات هدایت می‌شد.

در آگوست 2015، CCIL ASTROID، یک سیستم معاملاتی ناشناس IRS را راه اندازی کرد. بسیاری از این پلتفرم به عنوان عامل ساختاری کلیدی در آوردن بازیکنان بیشتر به جمع خبر می دهند.

ناوین سینگ، رئیس تجارت در نمایندگی اصلی ICICI Securities گفت: تصور قبلی در میان بسیاری از بانک‌ها این بود که عدم تطابق اطلاعات بسیار زیاد است، بانک‌های خارجی دسترسی انحصاری به جریان‌های مشتریان خارج از کشور دارند و محصول OIS به اندازه اوراق قرضه دولتی نقدشونده نیست. . او گفت: “با ASTROID، گارانتی CCIL وجود دارد، و پلت فرم ناشناس به شما اطمینان می دهد. کشف قیمت بهتر است و اطلاعات به صورت دموکراتیک تر روی صفحه نمایش قیمت گذاری می شوند.”

BOND-SWAP ARBITRAGE
مدیران خزانه داری بانک های PSU می گویند که در مقطع فعلی، یک فرصت آربیتراژ سودآور بین بازده اوراق قرضه دولتی و نرخ OIS باعث افزایش سود معاملاتی شده است.

یک مدیر کل “بازده اوراق قرضه دولتی پنج ساله در حال حاضر نزدیک به 7٪ است، در حالی که OIS پنج ساله 100 واحد پایه پایین تر است. در هیچ کجای دنیا نرخ بهره کمتر از اسپرد نقدی وجود ندارد.” در یک بانک دولتی گفت. MIBOR همچنین بالاتر از نرخ‌های بلندمدت است، بنابراین با انجام یک تراکنش OIS، ما از حمل و نقل بزرگی برخوردار می‌شویم. تنها مسئله این است که برای قرار گرفتن در معرض OIS، اوراق قرضه باید در سبد سهام نگهداری شده برای تجارت نگهداری شود که باید ظرف 90 روز منحل شود.»

بانک‌های PSU در حال افزایش سهام در مشتقات نرخ بهره برای تنوع بخشیدن به مدیریت ریسک

بانک های خارجی، بازارهای عمیق تر
در حالی که بانک های خارجی همچنان بر معاملات مشتقه تسلط دارند، سهم بازار آنها از 75.9 درصد در فوریه 2015 به 57.1 درصد در مارس 2023 کاهش یافته است. این داده ها شامل بانک های ایالات متحده نمی شود که به دلیل تفاوت های نظارتی در رفتار با طرف مقابل، OIS را در ASTROID معامله نمی کنند.

آزادسازی OIS که در اوایل سال 2019 اتفاق افتاد، جایی که بانک‌ها اجازه داشتند آن را به طرف‌های غیر هندی ارائه کنند. اینجاست که بانک‌های خصوصی و بانک‌های ملی تا حدودی جهش بزرگی انجام داده‌اند و از این رو سهم بانک‌های خارجی کاهش یافته است. نیتین آگاروال، رئیس تجارت در ANZ گفت.