ایرتل: ایرتل طوفان ها را پشت سر گذاشت تا به عنوان نهادی قوی ظاهر شود: سونیل میتال

رئیس سونیل میتال گفت که Bharti Airtel بحران های وجودی را در سال 2003 (رقابت شدید) و 2020 (رای دادگاه عالی AGR) و همچنین “سونامی” سال 2016 (راه اندازی Reliance Jio) غلبه کرده است تا به عنوان یک موسسه که یک سرمایه ملی است ظاهر شود. او در مصاحبه ای به Kiran Rathee و Romit Guha گفت که داستان دیجیتال هند بر پشت تلفن های مخابراتی است که باید حمایت شوند. او بسته اصلاحات مخابراتی سال 2021 را به دلیل ایجاد یک رژیم نظارتی منصفانه و آینده‌نگر ستایش کرد.

او همچنین گفت که برج‌های ایندوس که ایرتل سهام قابل توجهی در آن دارد، مانند هر شرکت دیگری، در نهایت چاره‌ای جز مراجعه قانونی نخواهد داشت، مگر اینکه Vodafone Idea شروع به تسویه بدهی‌ها کند. وی افزود که ایرتل مایل است کنترل کامل شرکت را برای اطمینان از دوام آن به دست بگیرد زیرا برای زیرساخت هایش حیاتی است. میتال در مراسم ET Awards for Corporate Excellence که در 28 آوریل در بمبئی برگزار می شود، جایزه The Economic Times Business Leader of the Year اهدا خواهد شد. او همچنین در سال 2005 این جایزه را دریافت کرده بود.

چشم انداز بخش مخابرات نسبت به سال 2005 که برای اولین بار این جایزه را دریافت کردید، چگونه تغییر کرده است؟
من فکر می کنم از سال 2005 اتفاقات زیادی افتاده است. در سال 2005، ما از هجوم وحشیانه بیرون می آمدیم. سال 2003 دوره بسیار دشواری بود که شدت رقابت بسیار سخت شد. ایرتل نیز در آن زمان جوان بود. ما به شدت از آنجا دور شدیم. ما در آن زمان با آی‌بی‌ام، نوکیا، اریکسون معاملات تحول‌آفرین انجام داده بودیم. بنابراین، ما به عنوان پیشگام در ارتباطات راه دور شناخته شدیم.

از سال 2005 تا کنون، بزرگترین تغییرات در حوزه فناوری بوده است. جهان به طور کامل از صدا، پیامک به یک اکوسیستم دیجیتال کامل، صنعت مخابرات مبتنی بر داده منتقل شده است.

Airtel Needs Indus، آماده در اختیار گرفتن کنترل کامل شرکت | صفحه 8
من فکر می کنم 10-9-2008 طوفانی بود که توسط سیاست های دولت رهبری می شد، زمانی که 10-12 مجوز جدید بدون توجه و بی پروا داده شد و به طیف های موجود طیفی که ما داشتیم داد و امید شرکت های مخابراتی موجود را کاملاً کاهش داد. درآمدهای شما کاهش یافته، سود شما کاهش یافته است، سهم بازار کاهش یافته است زیرا شما تکه تکه شده اید. این طوفان کمتر از سال 2003 بود. اما در آن زمان، ما به یک شرکت نسبتاً قوی تبدیل شده بودیم. ما تنها شرکتی هستیم که از آخرین دور، سونامی 2016 جان سالم به در برده ایم که تنها گواهی بر یک چیز است – اینکه Airtel واقعاً به طور استثنایی خود را به یک موسسه تبدیل کرده است.

حالا اگر سال 2016 اتفاق نمی افتاد، برخی از بازیکنان زنده می ماندند. این احتمال وجود دارد که هند پنج یا شش اپراتور بدون رویداد 2016 داشته باشد. بنابراین، تعداد زیادی از بازیکنان جدید که در سال 2008 آمدند، آشفتگی ایجاد کردند، اما این یک بحران وجودی برای ما نبود. برای ما، یک بحران وجودی در سال 2003 و بعد از آن رای دادگاه عالی (AGR) در سال 2020 بود، اما سال 2016 (بحران وجودی) نبود.

درسی از این همه طوفان چیست؟
نیاز به درون نگری عمیق وجود دارد. چرا در این کشور شرکت های مخابراتی دوام نیاورده اند. شرکت ها آمدند و شرکت ها ضرر کردند. چرا؟ چرا هیچ کس از راه دور در هند پول در نمی آورد و چرا همه میلیاردها دلار از دست می دهند در حالی که شبکه های ایستاده ناگهان ناکارآمد می شوند و باید به دریای عرب پرتاب شوند.

من فکر می کنم، اکنون می توانید بگویید، ما در یک رژیم نظارتی قرار داریم که منصفانه است، که بسیار آینده نگر است و برای صنعت توانمند است.

هیچ قطعه دیگری از آن پازل نظارتی که باید حل شود؟
موضوع اشتباهات ریاضی که دیوان عالی کشور آن را تکذیب کرده است، موضوعی است که باید مورد بررسی قرار گیرد. چگونه می توان پرداختی را که قبلاً انجام شده، اما توسط DoT ضبط نشده است، دوباره پرداخت کرد؟ تنها دو و نیم شرکت مخابراتی باقی مانده اند، و شما باید اطمینان حاصل کنید که این شرکت ها برای حمایت از نیازهای دیجیتال این کشور قوی باقی می مانند و زنده می مانند.

دعواهای قضایی زیادی وجود داشته است که غیرضروری است. اینها همه پرونده های قدیمی هستند، نه موارد جدید. باید یک بار نشستن پشت میز و حل و فصل تمام دعوا وجود داشته باشد.

شما به رویدادهای سال 2016 اشاره کردید. در گذشته، آنها خوب بودند یا بد؟
بعضی قسمت ها خوب بود من می توانم بگویم تسریع انقلاب داده ها، مقرون به صرفه بودن، گسترش شبکه های بسیار بزرگتر. نکته بد، روشی بود که در آن مقطع زمانی سیاست‌گذاری شد. واقعا چند بازیکن را گرفت. ما بازماندگان هستیم

آیا فکر می کنید زمان آن رسیده که هزینه های مجوز کاهش یابد؟
در واقع هیچ موردی وجود ندارد که شما حراج کنید و سپس هزینه های مجوز را دریافت کنید. شما نمی توانید همزمان بفروشید و اجاره دهید.

دو سال بعد، آیا انتظار دو یا سه بازیکن خصوصی در هند دارید؟
من می گویم سه بازیکن خصوصی، به غیر از BSNL، عدد مناسبی است. اما شما نیاز به سرمایه دارید. و اگر این سرمایه را ببینید، درست مثل ما، می توانید یک بازیکن باشید. ما در سه سال و نیم گذشته بیش از 16 تا 17 میلیارد دلار جمع آوری کردیم، سهام و دارایی های زیادی فروختیم. سهامداران موسس به شدت رقیق شدند. بنابراین آیا یک بازیکن چهارم وجود دارد به بودجه آن بستگی دارد. بودجه 5000 کرور نیست بلکه حداقل 50000 تا 75000 کرور است. و با این حال، ممکن است شانسی (برای زنده ماندن) داشته باشید… تضمینی نیست.

راه حل مشکل پرداخت‌های Indus Towers-Vodafone Idea چیست؟
شما باید این سوال را از مدیریت Vodafone Idea (Vi) بپرسید که برنامه آنها چیست. واقعیت اعداد سخت است که در حال انباشته شدن علاقه هستند و این عدد همچنان در حال افزایش است. برج‌های ایندوس برای بخش زیرساخت مخابرات بسیار حیاتی است و ما نمی‌توانیم آن را تضعیف کنیم. به همین دلیل است که ما سهام خود را به 48 درصد افزایش داده ایم و در صورت نیاز، کنترل کامل شرکت را در دست خواهیم گرفت زیرا برای ما بسیار حیاتی است. (مدیرعامل متوالی گروه Vodafone) به وضوح به من گفته اند که در موقعیتی نیستند که از پرداخت های (Vi) پشتیبانی کنند.

پس آیا ایندوس از توسل قانونی استفاده خواهد کرد؟
هر شرکتی که دستمزد دریافت نکند چاره ای جز مراجعه قانونی نخواهد داشت.

ایرتل را در چند سال آینده چگونه می بینید؟
Airtel واقعاً به یک مؤسسه بسیار قوی تبدیل شده است، شرکتی که شایسته سالاری است و درک عمیقی از بازار دارد و ارتباط بسیار قوی با مشتریان دارد. این شرکت از روش های قدیمی و معمولی مخابراتی به روشی بسیار تکامل یافته تر برای تبدیل شدن به یک شرکت مصرف کننده محور حرکت کرده است. دیگر مانند یک شرکت مخابراتی فکر نمی کند. شرکت‌های مخابراتی هنوز به خوبی شرکت‌های دیجیتال بومی جدید مانند آمازون یا دیگران از نظر تحویل مشتری خوب عمل نمی‌کنند. بنابراین الگوی کار بهتر عمل می کند و بنابراین باید سرعت را افزایش دهیم.

آیا می بینید که Airtel یا گروه فقط در تجارت کالسکه باقی مانده است؟ یا اینکه ایرتل را می بینید که وارد تجارت محتوا می شود؟
من می‌توانم بگویم اتصال یک پایه اساسی قوی است که ما بر آن بنا می‌کنیم. اگر به هر بازوی کسب‌وکار نگاه کنید، اگر به کسب‌وکار سازمانی نگاه کنید، همه راه‌حل‌ها، همه بر اساس شبکه‌ای است که در پایین قرار دارد.

سپس به سمت دیجیتال می روید – IQ و C-Pass، بانک ها – مشاغل دوباره بر اساس اتصال، اما دوباره راه حل محور. DTH همه در سمت مشتری پخش است.

بخش تلفن همراه نیز اکنون داده است، بسته های داده برای آنها (مصرف کنندگان) ارسال می شود و چگونه می توانید آن را به طور موثر انجام دهید. در 5G، چگونه می توانید در واقع سرعت بهتر و راه حل های بهتری به آنها بدهید.

برنامه در حوزه خدمات مالی چیست؟
بانک پرداخت ایرتل بخش اصلی است که مدل شمول مالی ما را هدایت می کند. اکنون 56 میلیون مشتری دارد، نرخی که اکنون بیش از 1500 کرور روپیه درآمد دارد و سودآور است. در سال مالی 23-24، به نظر من، واقعاً شروع به درخشش زیادی خواهد کرد. و در سال مالی 24-25، ما وارد سال هشتم عملیات خواهیم شد. در مدت 10 سال، شما قرار است فهرستی از سهام را وارد کنید و اصلاحات مجدد را انجام دهید.

بنابراین، اگر می‌خواهید این را طبق سیاست دولت فهرست کنید، آیا باید موارد بیشتری را نیز به آن اضافه کنید (بانک پرداخت ایرتل)؟
نه واقعا. بنابراین اگر Fino را که قبلاً لیست شده است ببینید، ما امروز بسیار بزرگتر از Fino هستیم. فکر می کنم در چند سال آینده احتمالاً 10 برابر فینو خواهیم بود.

وقتی به سمت فهرست‌بندی می‌رویم، باید جداسازی بیشتری انجام دهیم. آن زمان است، یا قبل از آن، ما انتظار داریم که دولت و RBI به بانک‌های پرداخت اجازه دهند حداقل مقدار کمی پول وام بدهند. یک بانک مقتصد، نه به وام‌های شرکتی، بلکه واقعاً به نیازهای ردیف دو، ردیف سه با وام‌های بلیت کوچک پاسخ می‌دهد.

آیا می توانید به چیزی در خطوط Google Pay و WhatsApp Pay نگاه کنید؟
ما نمی خواهیم در آن فضا باشیم. در حال حاضر بیش از حد شلوغ است، و بسیار سرمایه بر است.

10 سال آینده برای شما چه خواهد بود؟
مخابرات علاقه من است. و در آن، ساختن چیزهای جدید. بانک پرداخت جایی است که من مدتی را در آن می گذرانم. البته OneWeb سرمایه گذاری جدیدی است که ما در طول همه گیری انجام دادیم. اکنون به ثمر نشسته است و احتمالاً به آوردن پهنای باند از خدمات فضایی به هند نیز نزدیک شده است. خدمات جهانی در برخی نقاط آغاز شده است، صورت فلکی کامل است. این پهنای باند از فضا، به یک معنا، مخابرات از فضا است. این حوزه ای است که من قصد دارم بیشتر در آن کار کنم. تمرکز بر این است که در این زمینه بمانیم که در آن خوب هستیم، یعنی مخابرات دیجیتال و اکنون فضا. و اگر فرصت‌های بیشتری در آفریقا و اطراف آن، در سایر نقاط جهان وجود داشته باشد، می‌خواهم در ظرفیت شخصی خود به آن نگاه کنم.

در مخابرات؟
بله… در حوزه اصلی تخصص ما.

آیا می توانید کمی به برنامه ریزی جانشین پروری در Bharti Enterprises روشن کنید؟
شما نیازی به بحث در مورد جانشین من ندارید. زیرا شرکت (ایرتل) بسیار مستقل است. این یک نهاد، یک سرمایه ملی است. اگر مشتریان، کارمندان در طول سونامی با ما همراه نمی شدند، ما سوار این طوفان نمی شدیم. سوم، دولتی است که هزاران کرور روپیه به دلیل حمایت از سیاست خود دریافت می کند. شما مشتریان، کارمندان، دولت و البته سهامدارانی دارید که از سهامداران این شرکت هستند. این متعلق به چه کسی، این شرکت است؟ مال من نیست مال خانواده نیست این واقعاً یک داستان بین المللی است که در اینجا در هند از نوع منحصر به فرد است.

هیئت مدیره جانشین گوپال ویتال را تعیین خواهد کرد اما او هنوز خیلی جوان است. بنابراین امیدوارم با او عملکرد خوبی داشته باشیم. مهم نیست جانشین من کی باشد. به غیر از من (در خانواده)، هیچ کس واقعاً وقت خود را در شرکت نمی گذراند. من این کار را انجام می دهم زیرا این شرکت را تاسیس کردم، علاقه زیادی به آن دارم. فردا یک نفر باید بیاید و سهمیه سهامداری را به ارث ببرد، کاری که هر کسی می تواند انجام دهد.

دلیل اینکه من این جایزه را می پذیرم این است که فکر می کنم داستانی برای گفتن وجود دارد که این شرکت واقعاً نهادینه شده است. و من این افتخار را دارم که آن را رهبری کنم. تنها دلیلی که شما این جایزه را به من می دهید این است که من در راس این شرکت هستم.

آیا در سفر خود پشیمانی دارید؟
اجبار همیشه وجود دارد. اما متأسفم، خوب ما باید چند سال پیش، قبل از سال 2016، پهنای باند خانگی را انجام می‌دادیم. و ما اکنون با تب و تاب در حال ساختن هستیم.

تاسف دیگر این است که در گروه، ما سعی کردیم حداقل یک عمود دیگر با اندازه مشابه مخابرات بسازیم. ما موفق نشده ایم. و بخشی از آن می تواند عدم حمایت از طرف سهامداران باشد، و بخشی این است که شما تقریباً همیشه در شرکت اصلی (Airtel) با نبردهایی روبرو می شوید که هرگز امکانات، زمان، منابع لازم برای تمرکز روی آنها را نداشتید، بیمه، مثلا.

دیدگاه شما در مورد خط مشی جدید فضایی؟
این یک سیاست خوب و توانمند است. مهمتر از آن، هند بخش فضایی را به روی مشارکت بخش خصوصی باز کرده است. باید فعالیت های بسیار بیشتری در اشکال مختلف تولید وجود داشته باشد – ماهواره ها، اکوسیستم برای تولید برخی از قطعات برای ماهواره ها، صفحات خورشیدی برای ماهواره ها، پرتاب ها، قطعات موشک، نقشه برداری، تله متری.

آیا جدول زمانی جولای برای عرضه در هند برای شما واقع بینانه به نظر می رسد؟
آنها (دولت) باید ابتدا مسئله تخصیص طیف را حل کنند. ما آماده خواهیم شد

اما پس از آن در این فضا نیز رقابت زیادی خواهید داشت.

این واقعاً استارلینک و ما هستیم. تا 5 تا 6 سال آینده آمازون کویپر عرضه خواهد شد.

و ترکیب Jio-SES؟
این همان ماهواره‌های (ژئوستاتیک) است. (OneWeb از ماهواره های مدار پایین زمین یا LEO استفاده می کند.) ما با Jio رقابت نمی کنیم. پس از ادغام با یوتلست، ما با 45 ماهواره جغرافیایی یکی از بزرگترین اپراتورهای جغرافیایی خواهیم بود.

حراج طیف تحرک ممکن است تا پایان سال مالی اتفاق بیفتد. آیا نیاز به طیفی برای Airtel وجود دارد؟
ما نیازی به طیف نداریم. اما ممکن است در بیهار، اودیشا، در سال‌های 2023-2023 انقضاهایی در پیش باشد. فقط دو خریدار وجود دارد.

آیا علاقه ای به باند 700 مگاهرتز دارید؟
ما به آن نیاز نداریم.