اقتصاد جهانی: سازمان ملل می‌گوید محرک بزرگ اقتصاد جهانی در سال گذشته در حال کاهش است

به گفته یک آژانس سازمان ملل، تجارت بین‌الملل به رکورد 32 تریلیون دلار در سال 2022 رسید، اما انتظار می‌رود رشد تجارت کالا در سه ماهه اول تنها 1 درصد افزایش یابد و امسال به دلیل ضعف اقتصاد جهانی پایین بماند.

بر اساس گزارشی که روز پنجشنبه توسط کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل منتشر شد، در حالی که چشم انداز اقتصادی بهبود یافته است، انتظار می رود رشد تجارت جهانی در سال 2023 با احتمال افزایش در نیمه دوم سال کاهش یابد.

در این گزارش آمده است که کل تجارت کالاهای تجاری در میان تقاضای قوی جهانی در نیمه اول سال 2022 نسبت به سال قبل 10 درصد رشد داشته است. رشد در نیمه دوم شروع به تعدیل کرد – در سه ماهه چهارم در مقایسه با دوره قبل از آن حدود 250 میلیارد دلار کاهش یافت.

در همین حال، تجارت خدمات بهتر است. UNCTAD گفت که پیش‌بینی می‌شود در این سه‌ماهه 3 درصد افزایش یابد، «با ادامه رشد تقاضا برای خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات، و بخش‌های سفر و گردشگری بهبود بیشتری می‌یابند».

396822990بلومبرگ

در این گزارش آمده است که عامل مثبت دیگر رشد تجارت کالاهای دوستدار محیط زیست مانند خودروهای الکتریکی، بسته بندی های غیر پلاستیکی و توربین های بادی است. سایر عوامل محرک عبارتند از بهبود چشم انداز اقتصادی در اقتصادهای بزرگ، کاهش هزینه حمل و نقل، تضعیف دلار آمریکا و تقاضای بالا برای خدمات.

خطرات نزولی اقتصاد کلان برای پیش بینی سازمان ملل شامل افزایش تورم، نرخ بهره بالا، رشد بدهی عمومی و محیط ژئوپلیتیکی به طور کلی متزلزل است. در این گزارش آمده است که جدایی آمریکا و چین عامل دیگری است که بر رشد جهانی تاثیر می گذارد، زیرا ممکن است به منطقه ای شدن بیشتر تجارت بین المللی منجر شود.

ETRise روز MSME 2022 مگا همایش با رهبران صنعت. الان ببین.