اقتصاد جهانی: ترسیم اقتصاد جهانی: کارخانه‌های آسیایی متزلزل می‌شوند، نفت در اوپک بالا می‌رود

بازار کار ایالات متحده تا حدودی تعدیل شد، اما همچنان انعطاف‌پذیری قابل توجهی از خود نشان داد، حتی با وجود کندی سایر بخش‌های اقتصاد، و اوپک پلاس از کاهش غیرمنتظره تولید نفت خبر داد.

افزایش 236,000 نفری در حقوق و دستمزدهای ماه مارس به دنبال پیشرفت های قوی تر در دو ماه قبل بود و نرخ بیکاری در ایالات متحده نزدیک به پایین ترین سطح خود کاهش یافت. در همان زمان، دستمزدهای سالانه با کمترین سرعت از ژوئن 2021 افزایش یافت.

در حالی که رشد معتدل‌تر دستمزد باید به فدرال رزرو در مبارزه با تورم کمک کند، تحولات خارج از کنترل بانک مرکزی ایالات متحده و همچنین همتایان جهانی آن، خطر بالا نگه داشتن فشار قیمت‌ها را به همراه دارد. اعضای اوپک پلاس در اوایل هفته با اعلام خود مبنی بر کاهش تولید نفت خام در تلاش برای تقویت قیمت ها، بازارها را شوکه کردند.

در اینجا برخی از نمودارهایی که این هفته در بلومبرگ در مورد آخرین تحولات اقتصاد جهانی ظاهر شد، آمده است:

ایالات متحده

شکوفه 1بلومبرگ

حقوق و دستمزد ایالات متحده در ماه گذشته با سرعت ثابتی افزایش یافت و نرخ بیکاری دوباره به پایین ترین حد خود رسید و راه را برای فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره در نشست بعدی خود هموار کرد. ارقام حاکی از آن است که عرضه و تقاضای کارگران به تعادل بیشتری رسیده است که در صورت تداوم، می تواند به تعدیل بیشتر دستمزدها کمک کند.

شکوفه دادن 2بلومبرگ

درخواست‌های دریافت مزایای بیکاری در هفته گذشته نشان داد که بازار کار همچنان نسبتاً قوی است، حتی اگر بازنگری داده‌ها نشانه‌های در حال ظهوری از نرم شدن را نشان دهد. مطالبات اولیه بیکاری در هفته گذشته 228000 نفر بود. دولت همچنین اعداد هفته های قبل را اصلاح کرد.

شکوفه دادن 3بلومبرگ

اقتصاد تقریباً نیمی از ایالت‌های ایالات متحده از زمان همه‌گیری به سختی رشد کرده یا حتی کوچک شده است، که نشان دهنده ناهمواری بهبود کشور است. تولید ناخالص داخلی در سال 2022 در هشت ایالت از جمله لوئیزیانا و هاوایی که به گردشگری وابسته هستند کمتر بود، تغییرات مهاجرت در طول همه گیری، صدها هزار نفر را به فلوریدا و تگزاس آورد – که به ترتیب دومین و سومین رشد اقتصادی بزرگ را تجربه کردند.

جهان

شکوفه دادن 4بلومبرگ

بانک‌های مرکزی که هفته‌های گذشته را با گیج و سردرگمی در مورد چگونگی تأثیر نابسامانی مالی بر چشم‌اندازشان سپری کرده‌اند، اکنون باید یک تکان به شکل افزایش قیمت نفت در نظر بگیرند. کاهش تولید اعلام شده توسط اوپک پلاس و خطر افزایش مجدد قیمت نفت، بحث در فرانکفورت، لندن و واشنگتن را در مورد اینکه تورم به کجا می‌رود و نرخ‌های بهره برای کنترل آن چقدر باید افزایش یابد، پیچیده می‌کند.

شکوفه 5بلومبرگ

بانک مرکزی اسرائیل با اذعان به خطرات احتمالی سیاست پولی ناشی از طرح قضایی دولت، سرعت انقباض پولی خود را تعدیل کرد. سریلانکا پس از دریافت وام از صندوق بین المللی پول، نرخ بهره را ثابت نگه داشت، در حالی که استرالیا، رومانی، شیلی، لهستان و هند نیز هزینه های وام را بدون تغییر باقی گذاشتند.

شکوفه 6بلومبرگ

وزارت خزانه داری ایالات متحده دستورالعمل مورد انتظار خود را برای روشن کردن اینکه چه کسانی می توانند از یارانه مالیات خودروهای الکتریکی بهره مند شوند، منتشر کرد. مصرف کنندگان می توانند در صورت خرید وسیله نقلیه ای با انرژی پاک که قوانین خاصی در ایالات متحده در مورد مواد معدنی و اجزای باتری حیاتی را رعایت می کند، تا 7500 دلار اعتبار مالیاتی فدرال مطالبه کنند. هدف این قوانین به طور کلی کاهش قدرت بازار چین بر مواد خام مانند لیتیوم، کبالت، نیکل و منیزیم است که مواد اصلی برای موتورهای الکتریکی و باتری ها هستند.

آسیا

شکوفه 7بلومبرگ

یک نظرسنجی خصوصی نشان داد که فعالیت تولیدی چین به طور غیرمنتظره ای در ماه مارس کاهش یافته است که با تیره شدن چشم انداز اقتصاد جهانی منجر به کاهش گیج کارخانه ها در سراسر آسیا شد.

شکوفه 8بلومبرگ

ژاپن در تلاش برای تقویت جایگاه خود در بازار جهانی نیمه هادی ها، در حالی که در بحبوحه تلاش ایالات متحده برای محدود کردن جاه طلبی های فناوری چین، صادرات خود را کاهش می دهد، آماده است تا به شدت هزینه های تجهیزات چیپ خود را افزایش دهد. طبق داده‌های SEMI، انجمن جهانی تولیدکنندگان تجهیزات ساخت تراشه، ژاپن انتظار می‌رود در سال آینده ۷ میلیارد دلار برای تجهیزات فاب هزینه کند که جهش ۸۲ درصدی را نسبت به امسال – بزرگترین در جهان – نشان می‌دهد.

اروپا

شکوفه 9بلومبرگ

نبرد اروپا با بدترین بحران هزینه زندگی در یک نسل هنوز به پایان نرسیده است و غذا آخرین نقطه کانونی است. حتی با شروع کاهش نرخ تورم، فشار صعودی بر قیمت مواد غذایی همچنان پابرجاست. این بدان معناست که بخش بزرگی از هزینه های خانوار، سفر هفتگی سوپرمارکت، به سرعت بیشتر و بیشتر گران می شود.

بازارهای نوظهور

شکوفه 10بلومبرگ

بانک جهانی در گزارشی که روز سه شنبه منتشر شد، اعلام کرد که آمریکای لاتین و دریای کارائیب امسال رشد اندکی را تجربه خواهند کرد زیرا اقتصادهای این منطقه از نرخ بهره بالا و کاهش قیمت کالاها رنج می برند. این سازمان مستقر در واشنگتن پیش‌بینی می‌کند که اقتصاد منطقه به طور کلی تا ماه دسامبر 1.4 درصد رشد خواهد کرد و از تمام مناطق دیگر عقب است.

شکوفه 11بلومبرگ

آرژانتین در تلاشی دقیق برای حمایت از ذخایر رو به کاهش پول نقد بانک مرکزی و کاهش درد اقتصادی ناشی از خشکسالی تاریخی، نرخ ارز موقت صادرات سویا را بازگرداند. این به استراتژی پیچیده وزیر اقتصاد برای کاهش اثرات رکود در حال وقوع در سال جاری با افزایش نرخ تورم بیش از 100 درصد می‌افزاید.

– با کمک فیلیپ آلدریک، برایس باشوک، ماریا الویزا کاپورو، آگنیسکا د سوسا، عروسک ایگناسیو اولیورا، پاتریک گیلسپی، مکنزی هاوکینز، میشل جمریسکو، سام کیم، الساندرا میگلیاچیو، آگوستا سارایوا، زوئه شونیگ‌نیوزیس