اقتصاد جهانی: ترسیم اقتصاد جهانی: بهبود در چین سرعت بیشتری دارد

بهبود چین در ماه مارس افزایش یافت و نشان داد که دومین اقتصاد بزرگ جهان پس از لغو محدودیت‌های همه‌گیر شدید و کاهش موج‌های ابتلا به کووید در حال تقویت است.

در اروپا، تورم بدون احتساب هزینه های مواد غذایی و انرژی در ماه گذشته به رکوردی رسید و درخواست های چندین مقام بانک مرکزی اروپا مبنی بر نیاز به افزایش بیشتر نرخ بهره را تقویت کرد. با این حال، در ایالات متحده، فشارهای قیمت اصلی در ماه فوریه بیش از پیش‌بینی‌ها کاهش یافت، که ممکن است به فدرال رزرو اجازه دهد تا افزایش نرخ بهره را به زودی متوقف کند.

در اینجا برخی از نمودارهایی که این هفته در بلومبرگ در مورد آخرین تحولات اقتصاد جهانی ظاهر شد، آمده است:

آسیا

397045662بلومبرگ

بهبود اقتصادی چین در ماه مارس سرعت گرفت و سنجه‌های مربوط به فعالیت‌های تولیدی، خدماتی و ساختمانی همچنان قوی باقی ماندند و چشم‌انداز رشد را در سال جاری افزایش داد.

396902215بلومبرگ

معاملات ساخت و ساز کره جنوبی در سه ماهه چهارم به دلیل سرد شدن بازار املاک با افزایش نرخ های بهره که تقاضا را تضعیف کرد و تورم هزینه ها را تشدید کرد، با حاشیه بی سابقه سقوط کرد.

396898431بلومبرگ

پیش‌بینی می‌شود که کره جنوبی در سال آینده از چین در هزینه تجهیزات پیشرفته ساخت تراشه پیشی بگیرد و این نشان می‌دهد که کنترل‌های صادراتی ایالات متحده تغییر شکل دادن زنجیره‌های تامین جهانی برای نیمه‌رساناها را نشان می‌دهد.

اروپا

397056716بلومبرگ

تورم اساسی در منطقه یورو به اوج خود رسید و مهمات را به مقامات بانک مرکزی اروپا داد که می گویند افزایش نرخ بهره هنوز تمام نشده است. افزایش به 5.7 درصد در قرائت قیمت اصلی ماه مارس، که اقلام بی ثباتی مانند هزینه سوخت و مواد غذایی را حذف می کند، همراه با سقوط بی سابقه در تورم کل به 6.9 درصد از 8.5 درصد در فوریه بود.

396920685بلومبرگ

در حالی که سوئد در رتبه بندی میلیاردرهای دلاری بین فرانسه و سوئیس قرار دارد، بسیاری از سوئدی های فقیرتر شاهد بوده اند که شکاف بین دارندگان و نداشته ها به طور چشمگیری در زمان های اخیر افزایش یافته است. در قلب مشکلات سوئد، بازار مسکن ناکارآمد است که نه تنها شکاف های اجتماعی را تقویت کرده، بلکه آنها را تشدید کرده است.ایالات متحده

397064376بلومبرگ

شاخص کلیدی تورم ایالات متحده در ماه فوریه کمتر از حد انتظار افزایش یافت و هزینه های مصرف کننده تثبیت شد، که نشان می دهد فدرال رزرو ممکن است به پایان دادن به تهاجمی ترین چرخه افزایش نرخ بهره در دهه های اخیر نزدیک باشد. بدون احتساب غذا و انرژی، شاخص قیمت هزینه های مصرف شخصی اصلی 4.6 درصد افزایش یافت که با کمترین افزایش سالانه از اکتبر 2021 مطابقت دارد.

397067162بلومبرگ

بانک‌ها وام‌های خود را از دو تسهیلات وام‌دهی پشتیبان فدرال رزرو در هفته اخیر کاهش دادند که نشانه‌ای از تثبیت تقاضای نقدینگی است. موسسات ایالات متحده در هفته منتهی به 29 مارس مجموعاً 152.6 میلیارد دلار وام معوق داشتند در حالی که هفته قبل 163.9 میلیارد دلار بود.

396964904بلومبرگ

بزرگترین ترس بانکی از زمان بحران مالی سال 2008، برای ماه‌ها در اقتصاد رخنه خواهد کرد زیرا دسترسی خانوارها و مشاغل به اعتبار دشوارتر است. به گفته چندین اقتصاددان، این سناریویی است که ایالات متحده پس از فروپاشی سه وام دهنده منطقه ای و یک وام دهنده بزرگ جهانی در یک بازه زمانی 11 روزه با آن مواجه است.

جهان

397055564بلومبرگ

آفریقای جنوبی و غنا هر کدام بیش از حد انتظار نرخ بهره را افزایش دادند و تایلند نشان داد که کاهش بیشتر در افق است. مکزیک سرعت افزایش خود را کاهش داد در حالی که مجارستان در برابر فشار دولت برای شروع تسهیلات پولی مقاومت کرد. کلمبیا نرخ ها را به بالاترین حد در 24 سال گذشته افزایش داد و مصر با افزایش چشمگیر پیش رفت.

396897479بلومبرگ

هاروهیکو کورودا، رئیس بانک مرکزی ژاپن، مسیر بازارهای جهانی را تغییر داد، زمانی که 3.4 تریلیون دلار از پول نقد ژاپنی را در جهان سرمایه گذاری آزاد کرد. اکنون کازوئو اوئدا احتمالاً میراث خود را از بین می‌برد و زمینه را برای معکوس کردن جریان فراهم می‌کند که خطر ایجاد موج شوک در اقتصاد جهانی را به همراه دارد.

بازارهای نوظهور

396908369بلومبرگ

تلاش رئیس جمهور ولادیمیر پوتین برای گسترش نیروهای مسلح روسیه بر کمبود نیروی کار افزوده است زیرا جنگ او در اوکراین صدها هزار کارگر را از سایر بخش های اقتصاد به ارتش می کشاند. به گفته الکساندر ایزاکوف، اقتصاددان روسیه بلومبرگ، تعداد کل به خدمت گرفته شده احتمالاً از نیم میلیون نفر فراتر رفته است.

ETRise روز MSME 2022 مگا همایش با رهبران صنعت. الان ببین.