نما: گامی به جلو در بیمه خرد با گزارش IRDAI

توسط میرای چترجی


اگر کسی در مورد فوریت تأمین اجتماعی برای 50 کرور کارگر غیر رسمی کشورمان شک داشت ، مطمئنا همه گیر کنونی این مسئله را از بین می برد. بیشتر این کارگران از حمایت مالی و اجتماعی کمی برخوردار بوده و یا از آن حمایت نکرده اند. احتمالاً اکثر آنها هرگز در مورد بیمه خرد شنیده بودند ، چه رسد به اینکه به محصولات بیمه خرد دسترسی داشته باشند. بیمه خرد در دهه 1990 به عنوان مکانیزمی برای محافظت از افراد و خانواده های کم درآمد در برابر خطراتی مانند مرگ ، تصادف ، بیماری و بلایای طبیعی در ازای پرداخت حق بیمه متناسب با نیازها ، درآمد و سطح ریسک آنها مطرح شد.

انجمن زنان خود اشتغالی ، SEWA ، در سال 1992 چالش تأمین بیمه خرد را پذیرفت ، زیرا شاهد بودیم که چگونه زنان کارگر غیررسمی به آرامی از فقر بیرون آمدند ، و در نتیجه دچار حوادث و بیماری شدند. پس از وقوع بحران بعدی ، به سختی آنها دیگر روی پاهای خود ایستاده اند و معمولاً فقیرترین و آسیب پذیرترین آسیب پذیر زنان و خانواده های آنها است. این تجربیات ما را به سمت توسعه VimoSEWA سوق داد که اکنون یک تعاونی بیمه ملی با سهامداران ، همه زنان ، از چندین ایالت است. زنان سیاستگذار هستند و از طریق آنها ، خانواده های آنها نیز تحت پوشش بیمه های خرد قرار می گیرند. در طی شش ماه گذشته ، 360 زن به عنوان ادعا 60 لشكر دریافت كردند و از این 7 لك ، مطالبات COVID-19 بود كه 47 زن دریافت كردند. یکی از مدعیان ما ، بهارتی ، کارگر بدی از مادیا پرادش گفت ، “من هرگز حتی در مورد بیمه خبری ندیده بودم تا زمانی که به عنوان یک کارمند بهداشت خط مقدم بیمه شدم. من وقتی بیمار شدم و با ویروس کرونا به دلیل هزینه های بیمارستان و از دست دادن دستمزد روزانه ام بیمار شدم 30،000 روپیه گرفتم. ” اینها تلاشهای ناچیزی است ، اما نیاز بزرگ برآورده نشده به بیمه خرد را به ما نشان می دهد و اینکه چگونه می توان این مسئله را به خانواده های مختلف کشور و به روشی مقرون به صرفه گسترش داد.

تجربیات VimoSEWA و سایر پزشکان بیمه خرد در هند باعث شد تا IRDAI کمیته ای را در فوریه سال 2020 تشکیل دهد تا نحوه افزایش گسترش و گسترش بیمه های خرد در هند ، به ویژه امکان کاهش نیاز سرمایه را بررسی کند.

IRDAI در ارتقاurance بیمه های خرد ، توسعه تعهدات بخش های روستایی و بخش اجتماعی در سال 2002 و مقررات بیمه های خرد در سال 2005 یک رهبر جهانی بوده است. علیرغم این اقدامات ، سهم بیمه های خرد از کل بیمه های بیمه شده توسط شرکت های بیمه بسیار کم است – – 1.80 درصد از کل مشاغل زندگی و 1.16 درصد برای بیمه عمومی در 2019-20-20.

دلایل رشد آهسته و در دسترس بودن بیمه های خرد در هند شامل عدم آگاهی ، عدم وجود محصولات سفارشی مبتنی بر نیاز و روندها و روشهای ادعای دست و پا گیر است. بعلاوه هزینه های معاملاتی شرکت ها را از انجام این کار باز می دارد. سرانجام ، بیشتر شرکت های بیمه از اعتماد مشتری کم درآمد برخوردار نیستند. مواردی از فروش نادرست و کلاهبرداری وجود داشته است و مردم کاملاً بدبین هستند.

همزمان ، چندین سازمان در هند روشهای ابتکاری را برای رسیدن به بیمه خرد به سطح پایه توسعه داده اند. این پتانسیل عظیم برای تأمین امنیت مالی ، افزایش بهره وری و همچنین اشتغال زایی دارد. اگر در یک محیط امکان پذیر و توسط آن موسسات – تعاونی ها ، مشارکت ها و موسسات مالی خرد – که به مردم ، به ویژه زنان ، در سطح پایه اختصاص داده شده و با آنها کار می کنند ، پرورش یابد ، تجربه ملی نشان می دهد که بیمه های خرد می توانند رشد کرده و زمینه فعالیت خود را افزایش دهند.

تجارب بین المللی ، از فیلیپین و آفریقای جنوبی در میان دیگران ، نشان داده است که چگونه تنظیم کنندگان می توانند با سازمانهای جامعه مدنی برای ایجاد یک محیط امکان پذیر کار کنند ، به ویژه کاهش سرمایه مورد نیاز به حدود 20 کرور و ایجاد چارچوب های قانونی که رشد را تسهیل می کنند. از آنجا که این اقدامات انجام شده است ، به عنوان مثال 41 درصد فیلیپینی ها اکنون تحت پوشش بیمه خرد قرار دارند.

گزارش کمیته IRDAI توصیه می کند میزان نیاز سرمایه در سطح ورودی حداکثر به 20 کرور برسد. همچنین به این نکته اشاره شده است که می توان رویکرد سرمایه مبتنی بر ریسک را اتخاذ کرد و حاشیه های بدهی را کاملاً در نظر داشت. مقررات باید با مشورت کسانی که قبلاً در سطح ریشه کار می کنند ، تدوین شود تا مناسب و کاربردی باشند و در عین حال از بالاترین استانداردهای احتیاطی پیروی کنند.

توصیه کلیدی دیگر اصلاح قانون بیمه 1938 برای ایجاد بیمه های خرد مستقل تحت نظر خود است ، از جمله تعریف بیمه خرد و کاهش سرمایه مورد نیاز و / یا اختیارات انجام این کار به IRDAI.

علاوه بر این ، کمیته برای شفافیت ، پاسخگویی و نظارت ، فناوری دیجیتال را از انتهای انتهای دیگر توصیه کرده است. این گزارش استدلال می کند که این امر هم هزینه معاملات را به مرور کاهش می دهد و هم به نظارت نظارتی کمک می کند. علاوه بر این ، بیمه اتکایی توسط شرکت های بیمه اتکایی یا بیمه موجود ، که توسط IRDAI تسهیل می شود ، توصیه شده است.

این توصیه ها با توجه به بیماری همه گیر COVID-19 ، و آسیب پذیری و ناامنی که برای اکثر شهروندان ما که از فقیران شاغل در اقتصاد غیررسمی هستند ، منجر شده است ، اضطراری خاص به خود می گیرند. IRDAI بزودی در مورد توصیه ها نظر خواهد داد. با امکان گسترش و گسترش بیمه های خرد با کاهش سرمایه مورد نیاز ، کارگران غیر رسمی کشورمان دارای برخی از حمایت های مالی و تأمین اجتماعی برای مقابله با خطرات زیادی از جمله بیماری های همه گیر که در زندگی خود با آنها روبرو هستند می شوند.

(نویسنده مدیر امنیت اجتماعی SEWA است. نظرات بیان شده مربوط به نویسنده است و مربوط به Economictimes.com نیست)