ممکن است شرکت‌های مخابراتی از سال مالی بعدی، با کاهش سرمایه مواجه شوند

ممکن است شرکت‌های مخابراتی از سال مالی بعدی، با کاهش سرمایه مواجه شوند

به گفته تحلیلگران، پس از کاهش هزینه های فروش، عمومی و اداری (SG&A) در سه ماهه چهارم سال مالی 2023، اپراتورهای مخابراتی ممکن است به سمت کاهش هزینه های سرمایه ای حرکت کنند. آنها گفتند که علاوه بر کاهش هزینه‌ها، اپراتورها همچنین به کسب درآمد از 5G و همچنین افزایش تعرفه‌های 4G برای جبران هزینه‌های بالا در سال مالی گذشته توجه خواهند کرد.

تحلیلگران BNP Paribas در گزارشی اخیر گفتند: “سرمایه کل توسط (Reliance) Jio و (Bharti) Airtel به تفاوت رشد بزرگی نسبت به VIL (Idea Vodafone) تبدیل نشده است و ما فکر می کنیم که صنعت به دنبال مهار سرمایه است.”

با توجه به اینکه جیو و ایرتل خدمات 5G خود را در این کشور راه اندازی کرده اند و هر دو به دنبال گسترش گسترده پوشش تا مارس 2024 هستند، تحلیلگران انتظار دارند که در این سال مالی نیز سرمایه بالا باقی بماند و سپس کاهش یابد.

از سوی دیگر، VIL در حال حاضر چند سه ماهه شاهد کاهش سرمایه بوده است، زیرا همچنان با مشکلات نقدینگی مواجه است، توانایی خود را برای سرمایه گذاری در شبکه 4G خود محدود کرده و به طور معناداری خدمات 5G را راه اندازی می کند. تحلیلگران گفتند که این امر VIL را در معرض فرسایش بیشتر سهم بازار قرار می دهد. Kotak Securities گفت: “سرمایه (Vi’s) در 560 کرور روپیه (حدود 92٪ کمتر از سرمایه بی سیم Bharti هند) در سه ماهه چهارم باقی ماند. کاهش سهم بازار Vi ادامه یافت که ناشی از سرمایه گذاری های شبکه کمتر (در مقایسه با همتایان) بود.”

تحلیلگران BNP گفتند، سرمایه تجمعی VIL طی سه سال گذشته 12000 کرور نیز بسیار کمتر از 49،600 کرور ایرتل است که می تواند دفاع از سهم بازار را برای کوچکترین اپراتور مخابراتی خصوصی هند دشوارتر کند. از زمان افزایش تعرفه ها در نوامبر تا دسامبر 2021، صنعت شاهد افزایش چرخشی بوده که منجر به افزایش هزینه های SG&A برای شرکت های مخابراتی شده است. با این حال، به نظر می رسد که این روند نیز رو به کاهش است، زیرا هر سه کاهش در هزینه های جذب مشتری را نشان می دهند. انحراف چرخشی جایی است که یک مشتری موجود شبکه را ترک می کند تا فقط یک اتصال جدید در همان شبکه برقرار کند تا از پیشنهادات موجود برای اتصالات جدید استفاده کند.

در حالی که هزینه SG&A VIL در سه ماهه چهارم 2.5% کاهش داشت، Airtel 7.5% کمتر بود. جیو همچنان شاهد رشد در این متریک در سه ماهه دوم بود، اگرچه این سرعت به طور متوالی از 12 درصد در سه ماهه سوم به 6 درصد در سه ماهه چهارم کاهش یافته است. آکشایا موندرا، مدیر اجرایی VIL در تماس با درآمد سه ماهه چهارم ذکر کرده بود که صنعت سالانه 12000 تا 14000 کرور روپیه برای جذب مشتری هزینه می‌کند، اما این به دلیل وجود چرخش چرخشی

تحلیلگران از IIFL می‌گویند: «این با مشاهدات ما از نظرسنجی روستایی‌مان مطابقت دارد، جایی که ما جمع‌آوری کردیم که شرکت‌های مخابراتی کمیسیون‌های کانال MNP (قابلیت حمل شماره تلفن همراه) و فعال‌سازی سیم‌کارت‌های جدید را کاهش داده‌اند.

کارگزاری در گزارش قبلی مشاهده کرده بود که شرکت‌های مخابراتی اکنون حدود 250 تا 280 روپیه به ازای هر پورت ورودی به خرده‌فروشان برای MNP در مقابل بیش از 300 روپیه چند ماه قبل پرداخت می‌کنند. کمیسیون فعال سازی سیم کارت های جدید نیز از 179 روپیه چند ماه پیش به 109-149 روپیه کاهش یافته است.

علاوه بر کاهش هزینه‌ها، انتظار می‌رود که شرکت‌های مخابراتی به کسب درآمد از 5G کمک کنند و در عین حال برای افزایش تعرفه‌های 4G تلاش کنند تا سرمایه‌گذاری‌های انجام شده برای توسعه 5G و زیرساخت‌های شبکه آغاز شود.

تحلیلگران BNP Paribas می‌گویند: «با عرضه سریع زیرساخت‌های 5G، ما از اپراتورها انتظار داریم که به دنبال راه‌هایی برای کسب درآمد از سرمایه بالا در سال مالی 23 با افزایش تعرفه‌های خدمات 4G و افزایش ARPU (متوسط ​​درآمد هر کاربر) از مشترکان 5G باشند».

با پایان یافتن تأثیرات افزایش قیمت در نوامبر 2021، رشد درآمد سه ماهه چهارم مالی این بخش به 9 درصد کاهش یافت، کمتر از نیمی از سطح سه ماهه اخیر، حتی در شرایطی که استفاده از داده های بالاتر و قیمت های حداقل طرح بالاتر شکست خورد. تاثیر معناداری بر درآمدها دارد. دویچه بانک گفت: “ما فکر می کنیم که این موضوع برای صنعت روشن می کند که افزایش قیمت دیگری در راه است و انتظار داریم که دولت افزایش قیمت را تشویق کند تا به تعمیر بخشی که طلبکار و مالک اصلی آن است کمک کند.”

با این حال، با نزدیک شدن به انتخابات عمومی 2024، هیچ جدول زمانی برای دور بعدی افزایش تعرفه ها وجود ندارد. تحلیلگران گفته اند که برای بهره مندی از VIL به طور معناداری، افزایش 20 درصدی تعرفه ها حداقل مورد نیاز است و به آن اجازه می دهد در 5G سرمایه گذاری کند.