شکستن اعتماد اقتصادی فزاینده هند به چین ممکن است دشوار باشد

توسط شوئتا سونیل و وریشتی بنیوال


روابط اقتصادی هند و چین عمیق است ، و تشدید تنش های سیاسی و تجاری اخیر بین دو همسایه قدرتمند را برای تجارت بسیار نگران کننده تر می کند.

به دنبال درگیری مرزی که در آن چندین سرباز از هر دو طرف کشته شدند ، در هند خواستار تحریم همه چیز چینی شده است. دولت نخست وزیر نارندرا مودی در این هفته استفاده از 59 برنامه چینی را ممنوع کرد. کالاهای خریداری شده از چین در بنادر هند به تأخیر می افتد و مقامات قصد دارند تعرفه های بالاتر و کنترل دقیق کیفیت را بر محموله ها اعمال کنند.

همانطور که نمودارهای زیر نشان می دهد ، پیوندهای تجاری بین دو کشور قوی است و کاهش اعتماد هند به چین آسان نخواهد بود.

هارث پانت ، استاد روابط بین الملل در کالج کینگ لندن ، گفت: “ممنوعیت پتو برای واردات چین عملی نیست.” “این یک پیشنهاد خود شکن است.”

کسری تجارت

ایالات متحده دو سال پیش چین را به عنوان بزرگترین شریک تجاری هند تبدیل کرد ، اما پکن همچنان به عنوان بزرگترین منبع واردات دهلی نو باقی مانده است. خرید هند از چین از الکترونیک گرفته تا مواد اصلی دارویی تا ماشین آلات صنعتی از 70 میلیارد دلار در سال 2019 خجالتی بود. کسری تجاری دو جانبه در حدود 50 میلیارد دلار به مراتب بیشتر از سایر بخشهای تجاری بود.

فراتر از چین ، مودی در تلاش است تا تولید داخلی را با درخواست اعتماد به نفس و کاهش واردات کلی احیا کند.

gfxبلومبرگ

هنگ کنگ

سهم چین از واردات هند از سال 2015 در حال کاهش است ، اما این می تواند به دلیل هدایت تجارت به هنگ کنگ باشد ، جایی که محموله ها در آن صعود کرده اند. سهم واردات از این شهر نیمه خودمختار در این مدت بیش از دو برابر شده و به 3.6 درصد رسیده است. براساس گزارشی در روزنامه اقتصادی تایمز ، این خریدهای در حال افزایش نیز اکنون در رادار دولت است.

gfxبلومبرگ

بازار صادرات

هند هدف دارد تا سال 2025 صادرات سالانه خود را به 3 تریلیون دلار افزایش دهد و تجارت با چین نقشی اساسی در دستیابی به آن خواهد داشت. چین در حال حاضر یکی از سه خریدار اصلی صادرات هند است که 5.6 درصد از محموله های خروجی سال گذشته را به خود اختصاص داده است. اقلام مهم صادراتی شامل سنگهای قیمتی و جواهرات ، محصولات کشاورزی ، منسوجات و مواد پتروشیمی است. Radhika Rao ، اقتصاددان هند در DBS Group Holdings Ltd. در سنگاپور ، گفت که تأخیر این کالاها بر درآمد دلار برای مشاغل تأثیر دارد.

gfxبلومبرگ

افزایش سرمایه گذاری

وابستگی به چین فراتر از تجارت است. مشاغل چینی در مناطقی سرمایه گذاری کرده اند که زندگی روزمره مصرف کنندگان هندی را تحت تأثیر قرار می دهد ، مانند تحویل غذا و برنامه های استقبال از مسافرت ، سیستم عامل های تجارت الکترونیکی و پرداخت دیجیتال. Alibaba Group Holding Ltd. و Tencent Holdings Ltd. از شرکت های نوپا در هند حمایت کرده اند تا بتوانند از بازار 1.3 میلیارد نفری پول بگیرند. اگرچه چین از نظر میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی که طی دو دهه گذشته در هند قرار گرفته است ، از اکثر اقتصادهای بزرگ عقب است ، اما در سالهای اخیر نرخ رشد از سرزمین اصلی و همچنین هنگ کنگ به طور مداوم در حال افزایش است.

gfxبلومبرگ

در اوایل سال جاری ، هند در اقدامی با هدف جلوگیری از تصاحب فرصت طلبانه سرمایه گذاران چینی ، برخی از سرمایه گذاری های خارجی را در شرکت های داخلی محدود کرد.

رشد گردشگری

سفر بین دو ملت با گذشت زمان به طور پیوسته افزایش یافته است. طبق آخرین اطلاعات اداره ملی آمار چین ، از سال 2000 ، تعداد بازدید کنندگان هندی از چین در سال 2018 شش برابر افزایش یافته و تقریبا به 900000 نفر رسیده است. در همان سال ، طبق داده های وزارت گردشگری هند ، 300000 بازدید کننده چینی به هند سفر کردند ، در حالی که در پایان قرن فقط چند هزار نفر بودند.

gfxبلومبرگ

– با کمک از Shruti Srivastava.