تجارت جهانی: آینده تجارت جهانی: بعدی چیست؟

توسط سمیتا سینگ

تجارت جهانی به دلایل زیادی از جمله جنگ تجاری ایالات متحده با چین در سالهای اخیر شاهد کاهش بوده است. با این حال ، اشتباه نیست اگر بگوییم اقتصاد جهانی نیز انگیزه خود را از دست داده است.

اگرچه تجارت قرار است از نظر دو طرف سودمند باشد ، اما ممکن است “به همان اندازه” برای همه کشورها مفید نباشد. در حال حاضر سناریوی تجارت جهانی بر خلاف استراتژی رشد صادراتی است ، جایی که کشوری با باز شدن در تجارت بین الملل به دنبال توسعه اقتصادی است. قدرت های جهانی به آرامی به سمت حمایت گرایی سوق پیدا کرده اند.

عدم تعادل تجارت جهانی نشان دهنده گسست ساختاری در روابط اقتصادی بین المللی است که از آغاز هزاره جدید آغاز شده و ارتباط مستقیمی با افزایش کسری تجاری موجودی حساب جاری ایالات متحده و مازاد موجودی مانده حساب جاری چین ، آسیای جنوبی و نفت دارد. کشورهای صادر کننده بعلاوه ، انباشت بیش از حد ذخایر در کشورهای مازاد و ورود سرمایه عظیم در اقتصاد ایالات متحده نیز تأثیر مستقیم دارد. این امر همچنین منجر به وضع تعرفه های ایالات متحده و چین بر روی کالاهای صدها میلیارد دلاری کالاهای یکدیگر شده است که منجر به هزینه های بیشتر برای تجارت و مصرف کنندگان در رژیم ترامپ می شود.

در شرایطی که اقتصاد جهانی هنوز با بحران همه گیری دست و پنجه نرم می کند ، چشم انداز خارجی بسیار مبهم است. در گزارش های مختلف ممکن است در سال 2020 اندکی از عدم تعادل جهانی کاسته شود. با این حال ، وضعیت در سراسر جهان متفاوت خواهد بود. اقتصادهای وابسته به بخشهایی که به شدت تحت تأثیر قرار گرفته اند ، مانند نفت و جهانگردی یا متکی به حواله ها ، می توانند تراز حساب جاری خود را بیش از 2 درصد تولید ناخالص داخلی ببینند.

اگرچه کاهش سرعت تجارت ناشی از COVID-19 از هیچ کس دریغ نکرده است ، اما پیش بینی ها برای کشورهای در حال توسعه که کاهش صادرات ناشی از کاهش تقاضا در بازارهای مقصد همراه با کاهش واردات را نشان می دهد ، نشان می دهد که نه تنها کاهش تقاضا بلکه حرکات نرخ ارز نیز وجود دارد. ، نگرانی در مورد بدهی ، کمبود ارز خارجی.

من انتظار دارم تجارت بین المللی کالا در ماههای آینده همچنان رو به رشد باشد زیرا اقتصادها در تلاشند تا از اقدامات قفل در طی شیوع COVID-19 نجات پیدا کنند. از نظر داده های منتشر شده توسط UNCTAD ، تجارت کالا ممکن است سالانه 20٪ کاهش سال 2020 را تجربه کند.

تجارت بین الملل به احتمال زیاد زیر سطح مشاهده شده در سال 2019 باقی خواهد ماند و بهبود آن به تکامل همه گیر و میزان سیاست های اتخاذ شده توسط دولت ها برای نوع و میزان شروع مجدد اقتصاد آنها بستگی دارد. با این حال ، بدتر شدن بیماری همه گیر COVID-19 همچنین می تواند تجارت و زنجیره تامین جهانی را از بین ببرد ، سرمایه گذاری را کاهش دهد و مانع بهبود اقتصاد جهانی شود. در حال حاضر تغییر بزرگی در زنجیره تأمین وجود دارد ، تغییری در تأسیسات تولید از چین به سایر کشورهای در حال توسعه مانند هند و ویتنام. قوانین داخلی بیشتر به تدریج اهمیت بیشتری نسبت به توافق نامه های بین المللی پیدا می کنند.

عدم تعادل تجارت جهانی از جمله به دلیل افزایش تنش در چین و ایالات متحده بدتر از همه به دلیل سیاست تجارت خارجی در رژیم ترامپ بود که “آمریکا را” اول قرار داده است “منجر به مذاکره مجدد در مورد معاملات تجاری و اعمال تعرفه های بالای واردات به منظور کسری تجاری ایالات متحده را کاهش دهید.

انتخاب جو بایدن بر سر ترامپ نیز ممکن است روند اقتصاد جهانی را تغییر دهد. جدا از عدم قطعیت های احتمالی کاهش یافته در تجارت جهانی ، آنچه ممکن است از اهمیت زیادی برخوردار باشد این واقعیت است که بایدن قبل از هرگونه بهبود اقتصادی پایدار – چه در ایالات متحده و چه در جاهای دیگر – نیاز به کنترل همه گیری کووید را درک می کند.

رسانه های دولتی چین نیز نسبت به پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا واکنش مثبت نشان داده و اظهار داشتند که روابط متشنج بین کشورها می تواند به وضعیت قابل پیش بینی بیشتری برگردد و می تواند با تجارت آغاز شود. با این حال ، بایدن در طول مبارزات انتخاباتی خود نوید یک روش مشابه مانند بازگرداندن تولید به ایالات متحده را داده است. با این وجود انتظار می رود که بایدن با متحدان خود مانند کشورهای اتحادیه اروپا همکاری نزدیکتر داشته باشد.

در حالی که رئیس جمهور منتخب از تعرفه ها انتقاد کرده اما متعهد به حذف این تعرفه ها نیز نبوده است. بایدن گفته است که او به “تجارت منصفانه” اعتقاد دارد و بازگشت به یک تجارت مبتنی بر قوانین و حامی تجارت آزاد را نشان می دهد که بازارها را به کالاها و خدمات ایالات متحده باز می کند ، اگرچه او گفته است که اولویت او سرمایه گذاری بیشتر در نیازهای داخلی مانند بهداشت مراقبت ، زیرساخت و آموزش قبل از تمرکز بر تجارت.

بایدن همچنین رویکرد متفاوتی در مورد تغییر اقلیم دارد و تمایل خود را برای “انتقال” ایالات متحده از اقتصاد مبتنی بر نفت و پیوستن دوباره به توافق نامه پاریس در مورد آب و هوایی که ترامپ از آن خارج شد ، نشان داده است.

بنابراین ، جهانی که در هنگام شمارش معکوس برای نتایج انتخابات ایالات متحده به کاناپه ها چسبانده شده است ، همچنین مشتاقانه در حال تماشای هر مرحله از بایدن به سمت سیاست های مرتبط و تأثیرگذار بر تجارت جهانی خواهد بود.

در سناریوی فعلی که نمی توانست چالش های بیشتری در رابطه با آینده تجارت جهانی داشته باشد ، سیاست های عملی رهبران جهان که منجر به رویکرد متعادل تر و محدود کننده نیست ، می تواند زمینه را برای رونق مجدد اقتصادهای توسعه یافته و در نتیجه کشورهای در حال توسعه فراهم کند. هم.

(
نویسنده شریک ، سینگ و همکاران است.)