اتکا: داده‌های تجارت جهانی نشانه‌های اولیه «جهانی‌سازی» را نشان می‌دهد

اتکا: داده‌های تجارت جهانی نشانه‌های اولیه «جهانی‌سازی» را نشان می‌دهد

سیستم تجارت جهانی دستخوش تغییرات تکتونیکی است که زنجیره های تامین بین المللی را برای دهه های آینده تغییر جهت خواهد داد.

دو نیروی اصلی را سرزنش کنید. شرکت هایی که از کمبودهای همه گیر، جهش قیمت ها و اختلالات حمل و نقل وحشت زده اند، وابستگی خود را به یک کارخانه یا کشور کاهش می دهند. در همین حال، دولت‌ها – به‌ویژه دولت‌های آمریکا و اروپا – می‌خواهند در صورت تقسیم تجارت جهانی به بلوک‌های ژئوپلیتیکی، دسترسی به مواد کلیدی مانند نیمه‌رساناها و مواد معدنی کمیاب را تضمین کنند.

تحولی که برخی آن را «جهانی‌سازی مجدد» می‌نامند، سال‌ها طول می‌کشد، و داده‌های تجاری تازه شروع به ارائه سرنخ‌هایی درباره دامنه تغییرات، و اینکه چه کسی برنده و بازنده است، دارد. در اینجا هشت شاخص برای کمک به درک مفاهیم این دوره جدید اقتصاد ژئواستراتژیک وجود دارد.

بلومبرگ

علیرغم صحبت از نابودی جهانی شدن، ادغام اقتصادی از طریق تجارت فرامرزی انعطاف پذیری قابل توجهی را از طریق جنگ، قحطی و یک بیماری همه گیر نشان داده است. طی سه سال گذشته، تجارت جهانی به عنوان سهمی از تولید جهانی اندکی کاهش یافته است، اما تا حد زیادی مطابق با روندهای تاریخی است. بر اساس تحلیل اخیر ING Groep NV، در واقع، حداقل از سال 2006، هیچ تغییر معناداری در مسیر به سمت باز بودن تجارت بیشتر صورت نگرفته است.

اتکا: داده‌های تجارت جهانی نشانه‌های اولیه «جهانی‌سازی» را نشان می‌دهدبلومبرگ

افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی بین واشنگتن و پکن، گمانه‌زنی‌ها را در مورد جدایی بخشی بین بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان برانگیخت. در حالی که ارزش واردات کالاها و خدمات چینی از آمریکا در سال 2022 به بالاترین حد خود رسید، نشانه هایی وجود دارد که تعرفه های آمریکا جریان های تجاری دوجانبه را تغییر می دهد. بر اساس تحلیل چاد باون، محقق ارشد موسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون، سال گذشته، واردات کالاهای آمریکایی از چین که مشمول تعرفه‌ها هستند، در مقایسه با سطوح قبل از جنگ تجاری 2017، حدود 14 درصد کاهش یافت.

اتکا: داده‌های تجارت جهانی نشانه‌های اولیه «جهانی‌سازی» را نشان می‌دهدبلومبرگ

طی پنج سال گذشته، تعرفه‌های آمریکا، محدودیت‌های صادراتی و یارانه‌ها، شرکت‌های آمریکایی را متقاعد کرده است تا واردات خود را از چین متنوع کنند. سهم کل واردات چین به آمریکا از سال 2018، زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا تعرفه هایی را بر هزاران کالای چینی اعمال کرد، حدود 3 درصد کاهش یافته است. در این مدت، چین بخشی از سهم خود از کل واردات آمریکا را به سایر کشورهای صادراتی آسیایی مانند ویتنام، هند، تایوان، مالزی و تایلند واگذار کرد.

با این حال، تولیدکنندگان چینی که به دنبال چشم پوشی از تعرفه های ایالات متحده و کوتاه کردن زنجیره تامین هستند، در کشورهایی مانند ویتنام، تایلند و مکزیک فعالیت خود را آغاز کرده اند.

اتکا: داده‌های تجارت جهانی نشانه‌های اولیه «جهانی‌سازی» را نشان می‌دهدبلومبرگ

مکزیک در حال تبدیل شدن به یک جایگزین کلیدی تامین منابع آمریکا برای چین است. خطوط تدارکات بسیار یکپارچه ایالات متحده و مکزیک و رفتار تجاری ترجیحی تحت USMCA به ایجاد فرصت های سرمایه گذاری در سراسر مرز کمک می کند. واردکنندگان – و حتی برخی از صادرکنندگان چینی – که به دنبال تنوع بخشیدن به زنجیره تامین خود هستند در حال رقابت برای جذب فضای صنعتی مکزیک هستند که در سال 2022 به نرخ اشغال 97.5٪ رسید. تقاضا برای انبارها و سایر املاک صنعتی به ویژه در امتداد مرز ایالات متحده در نزدیکی تیجوانا بالا است. نرخ خالی مشاغل صنعتی نزدیک به صفر است. به گفته انجمن پارک‌های صنعتی خصوصی مکزیک، حدود 47 پارک صنعتی جدید یا برنامه‌ریزی شده یا در دست ساخت هستند.

اتکا: داده‌های تجارت جهانی نشانه‌های اولیه «جهانی‌سازی» را نشان می‌دهدبلومبرگ

تلاش های پرزیدنت جو بایدن برای بهبود روابط تجاری با اروپا منجر به تغییر به سمت وابستگی بیشتر ایالات متحده به واردات از اروپا نسبت به چین شده است. این چرخش پس از آن صورت گرفت که ایالات متحده و اروپا در سال 2021 تعرفه تجارت دوجانبه به ارزش 21.5 میلیارد دلار را کنار گذاشتند، اختلافات مربوط به ساخت هواپیما را که مربوط به سال 2004 بود متوقف کردند و مذاکراتی را برای کاهش تولید بیش از حد فولاد و آلومینیوم آغاز کردند. در سال گذشته، ارزش واردات آمریکا از اروپا تقریبا 13 درصد افزایش یافته است در حالی که واردات آمریکا از چین تنها 6 درصد رشد داشته است.

اتکا: داده‌های تجارت جهانی نشانه‌های اولیه «جهانی‌سازی» را نشان می‌دهدبلومبرگ

با تشدید جنگ تجاری بین واشنگتن و پکن، تولیدکنندگان گوشی های هوشمند مانند اپل در تلاش هستند تا وابستگی خود را به چین کاهش دهند. در سال منتهی به مارس، اپل میزان تولید خود در هند را سه برابر کرد و بیش از ۷ میلیارد دلار آیفون تولید کرد. هند اکنون حدود 7 درصد از تولید جهانی آیفون اپل را به خود اختصاص داده است و فروش سالانه در این کشور به 6 میلیارد دلار رسیده است.

اتکا: داده‌های تجارت جهانی نشانه‌های اولیه «جهانی‌سازی» را نشان می‌دهدبلومبرگ

ویتنام مرکز دیگری برای شرکت هایی است که به دنبال تنوع بخشیدن به دور از چین هستند. طی هفت سال گذشته، واردات کانتینری مبلمان ویتنامی از ایالات متحده 186 درصد در مقابل رشد تنها 5 درصدی در چنین وارداتی از چین رشد داشته است. طبق گفته Descartes Systems Group Inc، ویتنام اکنون نیمی از کل صادرات چین را برای محصولات مبلمان به ایالات متحده تشکیل می دهد. اخیراً به دلیل کاهش تقاضای جهانی برای کالاهای مصرفی، سفارشات مبلمان ویتنامی شروع به کاهش کرده است.

اتکا: داده‌های تجارت جهانی نشانه‌های اولیه «جهانی‌سازی» را نشان می‌دهدبلومبرگ

سیاست‌های صنعتی پکن، چین را به بزرگ‌ترین صادرکننده خودروهای الکتریکی پس از آلمان تبدیل کرده است. امسال، خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی در مسیر رسیدن به حدود 40 درصد از کل تحویل خودروهای چین هستند. در همین حال، طبق اطلاعات بلومبرگ، سهم اروپا از فروش جهانی خودروهای الکتریکی “احتمالاً امسال با در دسترس قرار گرفتن مدل های بیشتر و آسان شدن مشکلات زنجیره تامین، رشد خواهد کرد.”

ETRise روز MSME 2022 مگا همایش با رهبران صنعت. الان ببین.