RBI ممکن است تغییر زمان‌بندی محاسبه CRR را در نظر بگیرد

منابع صنعتی گفتند که بانک مرکزی هند می‌تواند تغییراتی را در زمان‌بندی محاسبه نسبت ذخیره نقدی (CRR) برای بانک‌ها در نظر بگیرد تا به آنها در مدیریت ماهرانه‌تر وجوه در میان تعهدات تامین مالی 24 ساعته، کمک کند.

منابع گفتند که از ساعت 11:59 بعد از ظهر، بانک مرکزی می تواند زمان بسیار زودتر را برای محاسبه CRR، که یک ذخیره الزامی برای بانک ها است، انتخاب کند. CRR در حال حاضر 4.5 درصد از خالص تقاضا و بدهی های زمانی (NDTL) است که نماینده ای برای سپرده ها است.

به گفته منابع، بانک‌ها از طریق نهادهای صنعتی اخیراً در مورد زمان‌بندی محاسبه CRR با RBI بحث کرده‌اند که یکی از موارد کلیدی در مورد بانکداری 24 ساعته است.

تغییر در زمان‌بندی محاسبه CRR می‌تواند برخی از وجوه مازاد را که توسط بانک‌ها در پنجره تسهیلات سپرده دائمی RBI (SDF) مستقر می‌شوند، آزاد کند. مدیران خزانه داری گفتند که این به نوبه خود به جلوگیری از سخت شدن نرخ تماس کمک می کند زیرا وجوه بیشتری در بازار پول تماس در دسترس خواهد بود.

نرخ ها و فشار نقدینگی
این مذاکرات پس از افزایش شدید میانگین موزون نرخ مکالمه (WACR) و سایر معیارهای قیمت گذاری مانند نرخ پیشنهادی بین بانکی بمبئی (MIBOR) از اواخر آوریل تا دو هفته دوم ماه می انجام شد. WACR که هدف عملیاتی سیاست پولی RBI است، به خوبی از نرخ بازپرداخت سیاست معیار بانک مرکزی 6.5 درصد بالاتر رفته است.

این واقعیت که افزایش نرخ های تامین مالی یک شبه علیرغم وجود نقدینگی مازاد در سیستم رخ داده است، نشان می دهد که تعهدات تامین مالی غیرقابل پیش بینی ناشی از بانکداری شبانه روزی باعث شده است که بخش بزرگی از وجوه بانک ها در پنجره های جذب RBI باقی بماند. مدیران خزانه داری گفتند که نسبت به قبل.

در ماه مه، ما دوره‌هایی داشتیم که بانک‌ها وجوهی را بسیار بالاتر از نرخ MSF (تسهیلات ثابت نهایی) در صبح به‌منظور پیش‌بینی تعهدات مالی وام گرفتند و سپس همان وجوه را در SDF پارک کردند، که با نرخ بهره بر اساس 50 است. یکی از مدیران خزانه داری بانک گفت که امتیاز پایین تر است.

MSF، که باند بالایی کریدور نرخ بهره RBI است، در حال حاضر 6.75 درصد است.

در دسامبر 2019، RBI به انتقال وجه الکترونیکی ملی (NEFT) اجازه داد تا 24 ساعت در 365 روز سال کار کند. یک سال بعد، سیستم تسویه ناخالص واقعی زمان (RTGS) نیز به یک تسهیلات 24/7-365 روزه تبدیل شد.

“دیجیتالی شدن پرداخت‌ها وجود داشته است. با رشد اندازه اقتصاد، شاهد افزایش حجم تراکنش‌های انباشته خواهیم بود. سوال بزرگ‌تر واقعاً چولگی است که در پایه سپرده وجود دارد تا لزوماً خود چرخه تراکنش. راهول باجوریا، دکتر و اقتصاددان ارشد منطقه ای، بارکلیز، گفت.

بانک‌ها در حال حاضر بیشتر وجوه اضافی خود را در انتظار تعهدات پرداخت کنار می‌گذارند که ممکن است فراتر از چرخه قبلی رخ دهد.

مدیر خزانه داری بانک گفت: “مشکل بانکداری 24 ساعته مربوط به محدودیت های مالی است که بانک های جداگانه دارند. تغییرات در زمان بندی CRR به همسویی مدیریت ترازنامه با توجه به زمانی که وجوه به طور خودکار از پنجره SDF RBI جاروب می شوند، کمک می کند.”

RBI ممکن است زمان‌بندی محاسبه CRR را تغییر دهد

دینامیک فعلی
حتی با وجود اینکه نقدینگی مازاد در سیستم بانکی طی هفته گذشته به دلیل مخارج سنگین دولت و سپرده‌های 2000 روپیه‌ای اسکناس افزایش یافته است، بانک‌ها همچنان نسبت به شرایط تامین مالی محتاط هستند.

این را می توان از مشارکت در عملیات مخزن 14 روزه معکوس روز جمعه سنجید. از 2 میلیون کرور پنجره ارائه شده توسط RBI، بانک ها وجوهی را به ارزش 50868 کرور پارک کردند.