itnl: CBI پرونده فساد را در بازوی IL&FS ITNL، مدیران سابق آن ثبت کرد

دفتر تحقیقات مرکزی یک پرونده فساد علیه IL&FS Transportation Network Ltd (ITNL)، مدیران سابق و مدیر مالی فعلی آن بر اساس شکایتی که توسط بانک دولتی Canara تنظیم شده است، ثبت کرده است.

افراد آگاه گفتند که آژانس همچنین مکان های مرتبط با متهمان را در بمبئی، دهلی و گورگان جستجو کرد.

این آخرین پرونده‌ای است که در ارتباط با بی‌نظمی‌های مالی ادعایی در Infrastructure Leasing and Financial Services Ltd (IL&FS) و شرکت‌های گروه آن تشکیل شده است. دفتر تحقیقات جدی تقلب تحت وزارت امور شرکت ها و اداره اجرا (ED) که پولشویی را بررسی می کند، بیش از چهار سال است که بر اساس شکایات ارائه شده توسط بانک های بخش دولتی، گروه IL&FS را مورد بررسی قرار داده اند.

1

دو حسابرس سابق یک شرکت گروه دیگر، خدمات مالی IL&FS (IFIN) نیز تحت بررسی هستند.

بانک کانارا، وام دهنده اصلی ITNL، در دادخواست خود ادعا کرد که متهم برای کلاهبرداری از کنسرسیومی متشکل از 19 بانک وارد یک توطئه جنایتکارانه شده است. در این دادخواست ادعا شده است که آنها وام های بانکی را از طریق انحراف وجوه، تراکنش های دایره ای میان نگرانی های مرتبط یا خواهر، و ارائه نادرست حساب ها اختلاس کرده اند و در نتیجه باعث ضرر 6524 کرور روپیه به وام دهندگان شده اند.

به گفته FIR، ITNL، مالک دارایی های جاده ای، از تسهیلات اعتباری تحت ترتیبات بانکی متعدد بهره مند شد. بانک کانارا وام مدت دار روپیه ای به مبلغ 500 کرور روپیه و وام تجاری خارجی 75 میلیون دلاری را تحریم کرد. با این حال، این حساب در مارس 2018 غیرفعال شد. حسابرسی انجام شده توسط بانک کانارا نشان داد که فعالیت‌های کلاهبرداری ادعا شده است و به دنبال آن بانک در نوامبر 2021 آن را به عنوان کلاهبرداری اعلام کرد. دیلیپ باتیا، مدیر مالی فعلی، در زمان تنظیم وام در شرکت مشغول به کار بود.

FIR به تأخیر در ثبت تخلف اشاره ای نمی کند – دو سال پس از اعلام تقلب در حساب. بر اساس چارچوب موجود، وام دهندگان باید تقلب را به مخزن مرکزی اطلاعات بانک مرکزی هند در مورد اعتبارات بزرگ ظرف یک هفته پس از اعلام تقلب در انجمن مشترک وام دهندگان گزارش کنند. FIR نمی گوید که آیا بانک این موضوع را به RBI گزارش کرده است یا خیر. در این شکایت آمده است که بانک تحقیقات داخلی در این مورد انجام داده و هیچ نقصی از جانب کارکنان خود مشاهده نکرده است.

بانک با دادخواست خود، گزارش حسابرسی انجام شده توسط گرانت تورنتون هند را ضمیمه کرد که مدعی بود چندین نقص در انطباق، عدم پایبندی به اصول تعیین شده توسط اداره ملی بزرگراه هند و نقل و انتقالات وجوه قابل توجه بدون حسابداری یا آوردن دریافت کرده است. آنها تحت نرم افزار ERP همچنین انحراف بالقوه وجوه را حتی زمانی که شرکت تحت فشار شدید نقدینگی قرار داشت، پیدا کرد. در گزارش حسابرسی آمده است: «…شرکت وام گیرنده کمک های بالقوه ای را انجام داده است.

FIR با استناد به گزارش حسابرسی گفت، همچنین، برخی از معاملات حاکی از آن است که یک پیمانکار احتمالاً به ITNL برای دور زدن مقررات RBI کمک می کند.