hdfc: بانک HDFC یا HDFC می تواند سهام Life, ERGO را بیش از 50٪ افزایش دهد

در آستانه ادغام HDFC Bank-HDFC، بانک مرکزی هند به هر یک از این دو سرمایه گذار اجازه داده است تا مالکیت شرکت های بیمه HDFC Life و HDFC ERGO را به بیش از 50 درصد افزایش دهند. رگولاتوری همچنین از بانک HDFC خواسته است تا از تاریخ ادغام، بدون استثنا، الزامات نقدینگی و ذخایر را رعایت کند.

Srinivasan Vaidyanathan، مدیر مالی بانک HDFC در یک کنفرانس تلفنی به سرمایه گذاران گفت: «هر دو بانک HDFC یا HDFC می توانند سهام خود را قبل از تاریخ مؤثر ادغام، بیش از 50 درصد افزایش دهند. هیچ دستورالعملی وجود ندارد که آیا این کار باید از طریق تزریق جدید وجوه یا خرید سهام از بازار باشد.

در 4 آوریل 2022، HDFC و HDFC بانک پیشنهاد کردند ادغام شوند تا یک غول خدمات مالی با ارزش حدود 13 میلیون روپیه در ارزش بازار ایجاد کنند و به دهه ها گمانه زنی در مورد اتحادیه نهایی آنها پایان دهد. این بانک قبل از ادغام، درخواست‌های تساهل خاصی را برای رعایت هنجارهای نسبت نقدینگی قانونی (SLR) و نسبت ذخیره نقدی (CRR) به بانک مرکزی هند (RBI) ارائه کرده بود.

ایجاد برش
SLR مربوط به درصد سپرده‌هایی است که بانک‌ها در اوراق قرضه دولتی سرمایه‌گذاری می‌کنند و نسبت پوشش نقدینگی (LCR) مربوط به نگهداری دارایی‌های بسیار نقدشونده و با کیفیت است که ممکن است برای برآورده کردن الزامات خروج نقد فوری نقد شوند.

از سوی دیگر، CRR بخشی از سپرده‌هایی است که بانک‌ها باید به صورت نقد نقد نگهداری کنند. بانک ها باید 4.5 درصد نقدینگی را به عنوان CRR و 18 درصد را به عنوان SLR نگهداری کنند.

اگرچه بانک HDFC به دنبال کمی آرامش در ضرب الاجل ها برای رعایت این هنجارها بوده است، انتظار می رود که با ارزش ترین وام دهنده کشور به راحتی این الزامات را برآورده کند. این بانک در حال افزایش دفتر سرمایه گذاری خود است که 13.4 درصد در سال گذشته به 5.17 میلیون کرور در 31 مارس افزایش یافته است. از این میزان، 4.4 میلیون روپیه در اوراق بهادار دولتی بوده است.

بر اساس برآوردهای داخلی بانک HDFC، ادغام منجر به نیازهای SLR-CRR به مبلغ 70000 کرور روپیه اضافی، همراه با افزایش 1.75 میلیون روپیه برای برآورده کردن هنجارهای وام بخش اولویت (PSL) خواهد شد.

بانک در اطلاعیه ای مبادله ای اعلام کرد که RBI به بانک اجازه داده است تا الزامات وام دهی بخش اولویت را به صورت مبهم در طول سه سال برآورده کند.

شرط PSL در یک سوم وام های معوق بانک HDFC باید در تاریخ ادغام موثر برآورده شود. دو سوم باقیمانده از پرتفوی طی دو سال آینده پس از ادغام در نظر گرفته خواهد شد.

وایدیاناتان گفت: “در بخش اولویت بندی وام دهی، RBI به ما یک جدول زمانی آرام داده است.” به عنوان مثال، اگر تاریخ اجرایی برای ادغام سپتامبر 2023 باشد، ما تا سپتامبر 2024 خواهیم رسید تا 1/3 مورد نیاز را برآورده کنیم، که بر اساس اعتبار خالص بانکی تعدیل شده یک سال قبل از زمان اجرایی، به عقب برمی گردد. تاریخ، که در این مورد سپتامبر 2022 خواهد بود و ماه به ماه متعاقبا تغییر می کند.”

انتظار می رود این بانک با گسترش محدوده روستایی خود، هنجارهای وام دهی را به طور ارگانیک رعایت کند.

وایدیاناتان گفت: «ما می‌خواهیم وام‌های بخش اولویت‌دار خود را تا حد امکان به صورت ارگانیک بسازیم. هدف ما این است که تا مارس 2024 از 165000 روستا در مارس 2023 به 200 هزار روستا برسیم و به کشاورزان خرد و حاشیه برسیم و اعتبار روستایی انجام دهیم.»

ETB-1-22042023

سرمایه گذاری طبق معمول
سرمایه‌گذاری‌ها، از جمله سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های تابعه و وابسته HDFC، مجاز به ادامه سرمایه‌گذاری بانک HDFC هستند.

RBI همچنین به HDFC اجازه داده است تا سهام خود را در خدمات آموزشی و توسعه HDFC برای مدت دو سال از تاریخ اجرایی شدن آن حفظ کند. به طور مشابه، HDFC می تواند سهام خود را در HDFC Credila Financial Services حفظ کند، مشروط بر اینکه این سهام طی دو سال به 10 درصد کاهش یابد.

بانک HDFC همچنین ملزم به انجام نقشه برداری یکباره از تمام وام گیرندگان HDFC برای معیارها و اسپردها خواهد بود. تمام وام‌های خرده‌فروشی، MSME و سایر وام‌های با نرخ شناور تحریم‌شده توسط HDFC باید ظرف شش ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن به یک معیار مناسب مرتبط شوند.