China Caixin: چین با کاهش تقاضای جهانی در کارخانه‌های آسیایی پیشرو است

یک نظرسنجی خصوصی نشان داد که فعالیت تولیدی چین به طور غیرمنتظره ای در ماه مارس کاهش یافته است که با تیره شدن چشم انداز اقتصاد جهانی منجر به کاهش گیج کارخانه ها در سراسر آسیا شد.

شاخص مدیران خرید تولیدی Caixin چین – که عمدتاً مشاغل کوچکتر و صادرات محور را پوشش می دهد – در ماه گذشته کمی کاهش یافت زیرا سفارشات جدید و تولید هر دو کاهش یافتند و نرخ 50 را ثبت کردند که دقیقاً مرز بین گسترش و انقباض است.

شاخص‌های PMI برای کارخانه‌های سراسر آسیا در ماه مارس یک واگرایی مداوم بین شمال و جنوب را نشان داد. طبق گزارش S&P Global در روز دوشنبه، ژاپن، کره جنوبی و تایوان همگی در قلمرو انقباض باقی ماندند در حالی که چشم انداز کارخانه های آسیای جنوب شرقی همچنان در حال گسترش است، اگرچه نسبت به ماه قبل کمی کندتر یا کمی تغییر کرده است.

397097680 (1)بلومبرگ

نیروگاه های صادراتی آسیا در بحبوحه چشم انداز اقتصاد جهانی که با افزایش تورم و هزینه های استقراض و افزایش خطرات رکود مواجه است، شاهد کاهش تقاضا هستند. اقتصادهای شمال آسیا نیز با ریسک و نوسانات ژئوپلیتیکی در صنعت نیمه هادی سروکار دارند.

در چین، آخرین شاخص‌ها نشان می‌دهند که بهبود پس از بازگشایی عمدتاً توسط بخش‌های غیرتولیدی، به‌ویژه هزینه‌های مصرف‌کننده برای خدمات و افزایش در ساخت و ساز هدایت می‌شود.

شاخص Caixin PMI – که کمتر از 51.6 فوریه و میانه 51.4 در نظرسنجی بلومبرگ از اقتصاددانان بود – همچنین ضعیف تر از PMI رسمی تولیدی بود که روز جمعه منتشر شد. این شاخص در ماه مارس رشد فعالیت های تولیدی را نشان داد، اگرچه با سرعت کمی کندتر از ماه قبل. آمارهای رسمی هفته گذشته نشان داد که شاخص غیر تولیدی به بالاترین میزان در بیش از یک دهه گذشته رسیده است.

آنچه اقتصاد بلومبرگ می گوید

کاهش بیشتر از حد انتظار در شاخص PMI تولید Caixin در ماه مارس، دیدگاه ما را تقویت می کند که بهبود چین پس از خروج از Covid Zero همچنان ناهموار است. به نظر نمی‌رسد محرک‌های اصلی رشد – مخارج خدمات و سرمایه‌گذاری دولتی – کسب‌وکارهای کوچک‌تر و صادرکنندگانی را که در نظرسنجی Caixin دنبال می‌شوند تقویت کنند. وانگ ژ، اقتصاددان ارشد، قرائت PMI نشان داد نشانه‌هایی از تضعیف بازگشت چین وجود دارد. در Caixin Insight Group، در بیانیه ای که همراه با انتشار منتشر شد، گفت:

او گفت: «بنیاد بهبود اقتصادی هنوز محکم نشده است. دولت تنها با تلاش زیاد برای تثبیت اشتغال، افزایش درآمد خانوارها و بهبود انتظارات بازار، می‌تواند به هدف خود برای بازگرداندن و گسترش مصرف دست یابد.»

شاخص PMI ژاپن در ماه مارس از 47.7 در ماه قبل به 49.2 رسید. کره جنوبی از 48.5 به 47.6 سقوط کرد که بدترین رقم از سپتامبر تاکنون است. اطلاعات روز جمعه نشان داد که گیج کارخانه تایوان در ماه مارس در محدوده انقباض – زیر 50 – باقی ماند و از 49 ماه قبل به 48.6 کاهش یافت.

چشم انداز روشن تری در آسیای جنوب شرقی وجود داشت، جایی که بزرگترین اقتصاد منطقه، اندونزی، از 51.2 به 51.9 رسید که بهترین نمایش از سپتامبر است. تایلند و فیلیپین در حالی که در حال توسعه بودند، اندکی کاهش یافتند. ویتنام از 51.2 به 47.7 سقوط کرد در حالی که مالزی انقباض خفیفی در 48.8 ثبت کرد.

مریم بلوچ، اقتصاددان در S&P Global Market Intelligence گفت: برای آسیای جنوب شرقی، “خوش بینی در سراسر منطقه به شدت خوشبین بود و با کاهش فشارهای تورمی و زنجیره تامین، این نویدبخش بهبود بخش است.”

ETRise روز MSME 2022 مگا همایش با رهبران صنعت. الان ببین.