کانال پاناما برای مقابله با تشدید خشکسالی محدودیت های حمل و نقل را اعمال می کند

خشکسالی شدیدی که بر کانال پاناما تأثیر گذاشته است، کشتی‌های کانتینری را مجبور می‌کند تا بارهای خود را سبک کرده و هزینه‌های بیشتری بپردازند، با افزایش بیشتر هزینه حمل بار از طریق کانال در تابستان امسال.
بزرگ‌ترین کشتی‌ها باید از 24 ماه مه با حمل بارهای کمتر یا کاهش وزن محموله‌های خود، بارهای خود را کاهش دهند. در پاسخ به محدودیت‌های کانال، هزینه‌های جدید برای کالاهای ارسال‌شده در این مسیر از اول خرداد ماه اعلام شد. این اقدامات احتمالاً منجر به تأخیر و هزینه‌های بالاتر برای کالاهایی می‌شود که از طریق کانال حمل می‌شوند، که معمولاً شاهد عبور سالانه 5 درصد از تجارت جهانی دریایی از طریق قفل آن است. این کانال که اقیانوس‌های اطلس و اقیانوس آرام را به هم متصل می‌کند، از قبل از گسترش سال ۲۰۱۶ که به کشتی‌های بزرگ‌تر اجازه عبور می‌داد، با کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کرد. پروتکلی از هزینه های حمل و نقل و محدودیت های وزنی دارد که با بدتر شدن شرایط خشکسالی شروع می شود.

میزان بارندگی از فوریه تا آوریل در نزدیکی کانال و دریاچه هایی که آن را تغذیه می کنند کمتر از 50 درصد نرمال بوده است. بر اساس گزارش Everstream Analytics، این میزان بارندگی با سال 2019 مرتبط است که کمترین میزان در دو دهه اخیر را داشته است. و هیچ نشانه ای از فصل بارانی که معمولاً قبل از تابستان شروع می شود وجود ندارد.

پیش بینی می شود که سطح آب دریاچه گاتون، بزرگترین دریاچه از بین دو دریاچه ای که کانال را تغذیه می کند، تا ماه ژوئیه به پایین ترین حد تاریخی خود برسد، و حرکت کشتی ها و میزان باری که می توانند حمل کنند محدود می کند.

398483774بلومبرگ

به گفته اکتاویو کولیندرس، سخنگوی کانال، از 24 ماه مه، کشتی‌های نئو پانامکس – بزرگترین کشتی‌هایی که از آبراه عبور می‌کنند – مجاز خواهند بود تا ارتفاع 44.5 فوتی (13.56 متری)، از 45 فوتی که قبلاً محدود شده بود، بروند. محدودیت پیش‌نویس مجدداً در 30 می به 44 فوت کاهش می‌یابد. اگرچه این یک تغییر جزئی به نظر می‌رسد، می‌تواند به 40 درصد کاهش بار در برخی کشتی‌های کانتینری منجر شود. پیش نویس 50 فوتی طبیعی در نظر گرفته می شود. در طول خشکسالی‌های 2019 و 2016، محدودیت پیش‌روی به 43 فوت کاهش یافت. حداقل چهار کشتی‌ران اقیانوسی محدودیت‌های وزنی را اعلام کرده‌اند یا هزینه‌های کانتینری را بین 300 تا 500 دلار برای هر جعبه اعمال کرده‌اند که از اول ژوئن در پاسخ به اقدامات کانال اعمال می‌شود. با افزایش محدودیت‌ها احتمالاً اپراتورهای بیشتری از این روند پیروی خواهند کرد.

شرکت حمل و نقل اقیانوسی Hapag-Lloyd در مشاوره مشتری در 30 آوریل گفت: «سطح آب پایین تر از حد معمول در دریاچه گاتون باعث ایجاد محدودیت های شدید در کشتی های عبوری از کانال پاناما شده است». در این اطلاعیه آمده است که حمل‌کنندگان از شرق آسیا به آمریکای شمالی باید از اول ژوئن برای تمام محموله‌ها هزینه اضافی بپردازند.

در میان کاربران نئو پانامکس از کانال پاناما در ماه آوریل، کشتی های کانتینری 45 درصد از ترافیک را تشکیل می دادند و پس از آن حامل های گاز مایع، فله خشک و گاز طبیعی مایع قرار داشتند.

حامل‌های LNG که وابستگی زیادی به کانال دارند، تحت تأثیر تغییرات پیش‌نویس قرار نمی‌گیرند، زیرا کشتی‌ها نسبت به کشتی‌هایی که کالاها یا کالاهای صنعتی سنگین‌تر را حمل می‌کنند محدودیت‌های پیش‌روی کمتری دارند. اما با توجه به اینکه توسعه صادرات LNG ایالات متحده در پنج سال آینده آنلاین خواهد شد، هرگونه تنگنا دلیلی برای نگرانی است.

به گفته ناتان استرنگ، مدیر حمل و نقل اقیانوس در Flexport Inc.، یک حمل و نقل بار، محدودیت‌های پیش‌نویس 44 فوتی قرار است فضا را برای اکثر حمل‌کنندگان در Neo-Panamax تا 40 درصد کاهش دهد. این بدان معناست که کشتی‌های بیشتری برای جابه‌جایی همان مقدار کالا نیاز خواهند داشت و به‌طور بالقوه زمان‌های صف برای کشتی‌هایی که منتظر عبور هستند افزایش می‌یابد.

استرنگ گفت که برخی از کشتیرانان باید محموله های سنگین تر را به جای یک کانتینر به دو کانتینر تقسیم کنند و کشتی هایی که کالاهای سنگین تر را حمل می کنند بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند. او گفت که این اقدامات می تواند برای واردکنندگان و خرده فروشانی که از این مسیر استفاده می کنند، 1500 دلار اضافی برای هر کانتینر هزینه داشته باشد.

“اگر هفته ای دو کانتینر را با وزن 12 تن هر کدام تقریباً 3000 دلار ارسال می کنید، باید سه کانتینر ارسال کنید. بنابراین قیمت هر محموله شما از 6000 دلار به 9000 دلار رسید. و برای فرستنده‌هایی که معمولاً 25 تن در هر کانتینر جابه‌جا می‌کنند، اکنون به سه یا چهار جعبه نیاز دارند. او گفت: «این ضربه بسیار بزرگ‌تری است و آن کشتی‌گیران به سادگی از کانال استفاده نمی‌کنند».

محموله های آسیا به ایالات متحده می توانند مسیرهای جایگزین را از طریق کانال سوئز طی کنند. یا می توانند از بنادر در جنوب کالیفرنیا استفاده کنند، که شامل بارگیری کانتینرها در کامیون ها یا قطارهایی است که به مراکز جمعیتی غرب میانه و ساحل شرقی می روند. استرنگ گفت که برخی از فرستنده‌ها در حال بررسی این گزینه‌ها هستند.

جان دیویس، مدیر هواشناسی در Everstream Analytics گفت: «این الگو در آینده قابل پیش‌بینی بارندگی کمتر از حد نرمال را در سراسر پاناما نشان می‌دهد. در نتیجه، ما انتظار داریم که سطح دریاچه کاهش یابد و تأثیر کشتیرانی بر روی کانال بدتر شود.»