در حالی که رقابت های ایالات متحده در حال پیشرفت است، اروپا از یارانه های کارخانه باتری نگران است

VASTERAS، سوئد – رهبران اروپایی سال‌ها شکایت داشتند که ایالات متحده به اندازه کافی برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی انجام نمی‌دهد. اکنون که دولت بایدن صدها میلیارد دلار به این هدف اختصاص داده است، بسیاری از اروپایی‌ها از این شکایت دارند که ایالات متحده آن را به راه اشتباه می‌رود.

این انتقاد جدید ناشی از ترس عمیق در آلمان، فرانسه، بریتانیا و سایر کشورهای اروپایی است که رویکرد واشنگتن به متحدانی که باید با آنها کار کند آسیب می رساند و بسیاری از سرمایه گذاری های جدید در کارخانه های خودروهای برقی و باتری را که قبلاً مقصد آنها نبود، از بین می برد. چین، کره جنوبی و سایر کشورهای آسیایی.

این نگرانی دلیل اصلی برخی از رهبران اروپایی، از جمله دومین مقام عالی رتبه آلمان، روبرت هابک، است که مسیری را به سمت واستراس، شهری در حدود 60 مایلی استکهلم که بیشتر به خاطر تپه قبر وایکینگ ها و کلیسای جامع گوتیک معروف است، شکست داده اند.

مقامات به آنجا رفته اند و به دادگاه یکی از معدود شرکت های باتری سازی داخلی اروپا، Northvolt رفته اند. نورث ولت به رهبری یکی از مدیران سابق تسلا، بازیگر کوچکی در صنعت باتری جهانی است، اما رهبران اروپایی صدها میلیون یورو برای ساخت کارخانه در اروپا به آن پیشنهاد می کنند. هابک در ماه فوریه از این شرکت بازدید کرد تا با شرکت برای پیشبرد طرح خود برای ساخت یک کارخانه در نزدیکی هامبورگ، آلمان، لابی کند. این شرکت به جای آن در نظر گرفته بود سرمایه گذاری در ایالات متحده را به تعویق بیندازد.

اما نهرنهایم، مدیر ارشد محیط زیست Northvolt، ماه گذشته در مصاحبه ای در Vasteras گفت: «در حال حاضر بودن در آمریکا قطعا جذاب است. نورث ولت از اظهار نظر جزئیات در مورد بحث های مربوط به کارخانه هامبورگ که این شرکت در ماه می متعهد شد، خودداری کرد.

کشمکش بر سر برنامه های نورث ولت نمونه ای از رقابت شدید و به گفته برخی از مقامات اروپایی، غیرمولد بین ایالات متحده و اروپا است که در تلاش برای به دست آوردن بلوک های سازنده خودروهای الکتریکی برای جلوگیری از وابستگی به چین است که بر تامین باتری مسلط است. کارشناسان chain.Auto می‌گویند اعتبارات مالیاتی و سایر مشوق‌های ارائه شده توسط سیاست اصلی جو بایدن، یعنی قانون کاهش تورم، برخی از سرمایه‌گذاری‌ها را از اروپا حذف کرده و کشورهای اروپایی را برای ارائه مشوق‌های خود تحت فشار قرار داده است. سیسیلیا مالمستروم، کمیسر سابق تجارت اروپا، ماه گذشته در میزگردی در موسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون در واشنگتن گفت: مسابقه عظیم یارانه‌ها. او از رهبران خواست تا “به طور مشترک در انتقال سبز سرمایه گذاری کنند و با یکدیگر رقابت نکنند.”

مقامات بایدن استدلال کرده اند که سیاست های آمریکا و اروپا مکمل یکدیگر هستند. آنها خاطرنشان کرده اند که پول دولتی و خصوصی که به خودروهای برقی و باتری ها اختصاص می یابد، قیمت ها را برای خریداران خودرو کاهش می دهد و خودروهای بدون آلایندگی بیشتری را در جاده ها قرار می دهد.

مقامات آمریکایی اضافه می‌کنند که ساخت کارخانه‌ها و کارخانه‌های باتری‌سازی برای پردازش لیتیوم و سایر مواد در هر دو سوی اقیانوس اطلس در حال رونق است.

تلاش‌های دولت‌ها برای ارتقای وسایل نقلیه الکتریکی «میزان نوآوری فناوری و کاهش هزینه‌ها را تحریک می‌کند که نه تنها برای اروپا و ایالات متحده، بلکه برای اقتصاد جهانی و تلاش‌های جهانی ما برای مقابله با چالشی که تغییرات آب‌وهوایی ایجاد می‌کند، مفید خواهد بود. “والی آدیمو، معاون وزیر خزانه داری، در مصاحبه اخیر خود گفت.

دولت بایدن همچنین با مقامات اروپایی در مورد اجازه دادن به خودروهای ساخته شده با مواد و اجزای باتری اروپایی برای دریافت اعتبار مالیاتی ایالات متحده صحبت کرده است. و دولت قانون کاهش تورم را که بایدن در ماه آگوست امضا کرد، تفسیر کرده است تا جایی برای سود بردن تولیدکنندگان در اروپا و جاهای دیگر باقی بماند.

ابیگیل وولف، مدیر مرکز استراتژی مواد معدنی حیاتی در SAFE، یک سازمان غیرانتفاعی، می‌گوید: «شما نگرانی کمتری از سوی اروپا می‌بینید که این شرکت‌ها ممکن است از اروپا به آمریکا فریب بخورند.

با این حال، قانون ایالات متحده رهبران اروپایی را مجبور کرده است که سیاست های صنعتی جدیدی را اعمال کنند.

در ماه مارس، کمیسیون اروپا، بازوی اداری اتحادیه اروپا، قانون مواد خام حیاتی را پیشنهاد کرد، قانونی برای اطمینان از عرضه لیتیوم، نیکل و سایر مواد باتری. یک بخش از این قانون از اتحادیه اروپا خواسته است که حداقل 40 درصد از مواد خام مورد نیاز صنعت خودرو را در داخل مرزهای خود پردازش کند. اتحاد 27 کشوری همچنین به کشورها اجازه داده است که حمایت مالی بیشتری از تامین کنندگان و تولیدکنندگان ارائه کنند.

جولیا پولیسکانووا، مدیر ارشد حمل و نقل و محیط زیست، یک گروه حمایتی در بروکسل، گفت: پولی که ایالات متحده و اروپا برای وسایل نقلیه الکتریکی می ریزند، فروش را تشویق می کند. او گفت که این قانون که به تصویب پارلمان اروپا و رهبران کشورهای اتحادیه اروپا نیاز دارد، همچنین به سیاست های چندپاره دولت های ملی انسجام خواهد داد.

اما پولیسکانوا افزود که سیاست های اروپا و ایالات متحده خطر لغو یکدیگر را دارند. او گفت: «از آنجایی که همه به طور همزمان در حال افزایش هستند، این یک بازی حاصل جمع صفر است.

تعریف نشده (27).نیویورک تایمز

کسری مواد باتری از فرآیند بازیافت در کارخانه Northvolt در Vasteras، سوئد.

مدیران تجاری شکایت کرده اند که درخواست کمک مالی در اروپا بوروکراتیک و کند است. تام اینار جنسن، مدیر اجرایی سازنده باتری Freyr، که در حال ساخت کارخانه ای در موی رانا، در شمال نروژ است، گفت: قانون کاهش تورم، با تاکید بر اعتبارات مالیاتی، ساده تر و سریعتر است. گیاهان در فنلاند و نزدیک آتلانتا.

جنسن در مصاحبه ای گفت که قانون کاهش تورم باعث افزایش چشمگیر علاقه به باتری های تولید شده در ایالات متحده شده است.

آینده خودروسازی اروپا به ویژه برای شرکت های آلمانی در خطر است. مرسدس بنز، بی ام و و فولکس واگن در حال حاضر سهم بازار چین را به خودروسازان محلی مانند BYD از دست داده اند. خودروسازان چینی از جمله BYD و SAIC نیز در حال نفوذ به اروپا هستند. SAIC با فروش خودروهای تحت برند بریتانیایی MG، 5 درصد از بازار خودروهای برقی اروپا را به خود اختصاص داده است و آن را از تویوتا و فورد در این بخش که به سرعت در حال رشد است، بالاتر می‌برد.

خودروسازان اروپایی دیوانه وار در تلاش هستند تا زنجیره تامین مورد نیاز خود را برای تولید خودروهای الکتریکی ایجاد کنند.

در فرانسه، رئیس‌جمهور امانوئل ماکرون می‌خواهد یک منطقه شمالی که مشاغل کارخانه در آن رو به کاهش است را به قطب تولید باتری تبدیل کند.

روز سه‌شنبه، شرکت Automotive Cels، سرمایه‌گذاری مشترک بین Stellantis، مرسدس بنز و TotalEnergies، کارخانه‌ای را در Billy-Berclau Douvrin فرانسه افتتاح کرد که هدف آن تولید سالانه 300000 باتری الکتریکی تا پایان سال 2024 است. ACC همچنین قصد دارد سرمایه‌گذاری کند. در مجموع 7.3 میلیارد یورو یا 7.8 میلیارد دلار در اروپا، از جمله افتتاح کارخانه در آلمان و ایتالیا، معامله ای که با 1.3 میلیارد یورو کمک عمومی بسته شد.

در سالزگیتر، آلمان، حدود 25 مایلی از مقر فولکس‌واگن، تیرهای فولادی بر فراز پایه‌های بتنی برج می‌افتند، زیرا بیل‌های مکانیکی و کامیون‌های کمپرسی در آن نزدیکی زمزمه می‌کنند. در عرض چند ماه، خطوط کلی یک کارخانه باتری سازی از یک میدان خارج شده است.

فولکس واگن امیدوار است تا قبل از پایان تابستان ماشین‌های باتری‌ساز را نصب کند. تا سال 2025، این خودروساز قصد دارد سلول های باتری را برای حداکثر 500000 وسیله نقلیه الکتریکی در سال تولید کند – جدول زمانی که به گفته شرکت تنها به این دلیل امکان پذیر است که کارخانه در زمینی که متعلق به او است ساخته می شود.

فولکس واگن همچنین در حال ساخت کارخانه ای در انتاریو است، اما این شرکت تصمیم به انجام این کار را تنها پس از آن گرفت که دولت کانادا با مشوق های ایالات متحده مطابقت داشت.

در گوبن، شهر کوچکی در مرز آلمان با لهستان، راک تک لیتیوم، یک شرکت کانادایی، در حال ساخت کارخانه ای برای فرآوری سنگ معدن لیتیوم است. مرسدس با شرکت Rock Tech قراردادی برای تامین لیتیوم به تولیدکنندگان باتری خود دارد.

این پروژه ها تا چندین سال به تولید کامل نخواهند رسید. اخیرا سایت گوبن یک میدان باز بود. تنها فعالیت ساخت و ساز، کامیونی بود که بارهای سنگ خرد شده را پرتاب می کرد و صدایی گوش خراش می داد.

اروپا مزایایی دارد، از جمله تقاضای شدید برای خودروهای برقی: طبق تحقیقات خودروسازی اشمیت، حدود 14 درصد از خودروهای جدید فروخته شده در اتحادیه اروپا در سه ماه اول سال جاری با باتری کار می‌کردند که دو برابر بیشتر از ایالات متحده است.

اما اگر اروپا به سرعت برای کمک به صنعت باتری حرکت نکند، درک هاربک، مدیر اجرایی Rock Tech، گفت: «شما واقعاً شتاب خود را در بازار آمریکای شمالی از دست خواهید داد.

شرکت‌های باتری‌سازی چینی به دلیل ترس از واکنش سیاسی تا حد زیادی از ایالات متحده اجتناب کرده‌اند. اما بر اساس گزارش موسسه مطالعات چین مرکاتور و گروه رودیوم، شرکت‌های باتری چینی از سال 2018 تاکنون 17.5 میلیارد دلار در اروپا سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

تنش سیاسی بین دولت های غربی و چین، خودروسازان آلمانی را در موقعیت حساسی قرار داده است. آنها نمی خواهند بیش از حد به منابع چینی وابسته باشند، اما نمی توانند دولت چین را ناراضی کنند.

بی‌ام‌و، فولکس واگن و ولوو قصد دارند سلول‌هایی را از کارخانه‌ای در آرنشتات آلمان خریداری کنند که توسط CATL، یک شرکت چینی که در حال حاضر بزرگترین سازنده باتری خودروهای الکتریکی در جهان است، اداره می‌شود.

مدیران و رهبران اروپایی برای ایجاد تعادل در اتکای خود به تامین کنندگان چینی، مشتاق همکاری با Northvolt هستند که پیتر کارلسون، مدیر اجرایی آن، بیش از چهار سال بر زنجیره تامین تسلا نظارت داشت.

نورث ولت می خواهد تمام مراحل ساخت باتری ها از جمله تصفیه لیتیوم و بازیافت سلول های قدیمی را کنترل کند. نهرنهایم که همچنین یکی از اعضای هیئت مدیره Northvolt است، گفت: این باید به اروپا کمک کند تا به استقلال زنجیره تامین برسد و اطمینان حاصل کند که باتری‌ها به مسئولانه‌ترین روش ممکن از نظر زیست محیطی تولید می‌شوند. او گفت: “ما اروپا را از خطر انداخته ایم.”

این شرکت تکنیک های تولید را در مجتمع خود در Vasteras توسعه می دهد. اولین کارخانه در مقیاس کامل نورث ولت، در مکانی در سوئد در 125 مایلی جنوب دایره قطب شمال که به دلیل انرژی آبی فراوان آن انتخاب شده است، به اندازه پنتاگون است. Northvolt همچنین قصد دارد یک کارخانه در ایالات متحده بسازد، اما هنوز سایتی را اعلام نکرده است.

به گفته یک شرکت مشاوره SNE Research، با این حال، این شرکت در حال افزایش تولید است و در بین 10 تامین کننده برتر باتری در جهان نیست. و ساخت و ساز کارخانه آن در هامبورگ تا زمانی که مقامات اتحادیه اروپا یارانه های آلمان را تایید نکنند، متوقف شده است.