بانک ها، ARC ها بر سر سند کلیدی، بند غرامت با هم اختلاف دارند

بانک‌های پرمخاطب هند و بازیگران وام‌های استرس‌زا – که به عنوان شرکت‌های بازسازی دارایی (ARC) نیز شناخته می‌شوند – در دو ماه گذشته درگیر کشمکش سردی بوده‌اند.

بانک‌های بزرگ می‌خواهند که ARCهایی که وام می‌گیرند تعهد کنند که هیچ ارتباطی با مروجین شرکت‌های وام‌گیرنده نکول‌کننده ندارند – اعلامیه‌ای قانونی که اگر چنین شرکتی با ورشکستگی روبرو شود و به یک مالک جدید به حراج گذاشته شود، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

برخی از وام دهندگان بزرگ نیز از امضای غرامت استانداردی که برای فروش وام های چسبنده به ARC می دهند خودداری می کنند. بسیاری می ترسند که این امر بتواند در بازار وام پر استرس به یک معامله شکن تبدیل شود.

آنچه همچنین بسیاری از ARC ها را به تعویق انداخته است، تقاضای برخی از بانک ها است که حتی در معاملات نقدی کامل، بانک اول باید بخشی از پول اضافی بازیابی شده را بیش از مبلغ پرداخت شده برای خرید وام به اشتراک بگذارد. اگرچه غیرمنطقی است، اما بانک‌ها برای اجتناب از بررسی و بازپرسی توسط بخش هوشیاری زمانی که ARC موفق به بازیابی مبلغ قابل‌توجهی از وام‌هایی می‌شوند که به بانک‌ها مبلغ ناچیزی پرداخت می‌شود، فشار می‌آورند.

بانک‌ها با اشاره به بخش 29 الف قانون ورشکستگی و ورشکستگی که هدف آن جلوگیری از بازپس‌گیری کنترل از سوی مروج‌های متخلف است، گفته‌اند که ARC‌ها باید تأیید کنند که «هیچ ارتباط مستقیم یا غیرمستقیمی با مروجین/شرکت/ضامن‌کننده‌ها و/یا هیچ یک از آنها ندارند. اشخاص وابسته آنها،” مربوط به وام های واگذار شده/انتقال شده تحت این قرارداد واگذاری.

ETB-1-15052023

“مشکلات عملی”
اگر شرکت مورد نظر بعداً تحت مراحل ورشکستگی قرار گیرد و ARC صاحب وام ها طرح حل و فصلی را ارائه دهد (که قانون به یک ARC اجازه انجام آن را می دهد) این شرط مهم می شود. قرارداد واگذاری سند کلیدی است که یک بانک فروش وام و یک ARC خرید دارایی برای هر معامله امضا می کنند. تمام حقوقی را که نزد بانک‌ها است به ARC واگذار می‌کند. می‌توان فهمید که یک بانک نمی‌خواهد یک ARC که وام‌ها را در اختیار دارد، به عنوان یک پیشرو عمل کند و به یک مروج کمک کند تا از طریق درب پشتی وارد شرکت شود. اما مشکلات عملی وجود دارد. این یک تعهد عمومی است و می‌تواند برای یک شرکت مشکل ساز باشد. یک کارشناس حقوقی آگاه از این موضوع به ET گفت ARC که طبق قانون سرفاسی وام گرفته بود و بازسازی بعدی را انجام داد. قانون اوراق بهادار و بازسازی دارایی‌های مالی و اجرای سود امنیتی، 2002 (سرفاسی) به منظور توانمندسازی بانک‌ها بود. دارایی های ناموفق را بدون دخالت دادگاه بازیابی کنید.

یافتن راه حل
“آنچه بیشتر و فوری برای ARC ها نگران کننده است، عدم تمایل تعداد انگشت شماری از بانک های بزرگ به امضای بند غرامت است. مهم است که راهی برای خروج پیدا کنیم. ما می شنویم که یک گروه پنج نفره، متشکل از یک مقام از یک PSU بزرگ یکی از مقامات یک ARC گفت: بانک، یک بانک خصوصی بزرگ، دو ARC و انجمن بازار وام ثانویه پیشنهاداتی ارائه خواهند داد.

به گفته بانکداران، هنگامی که وام فروخته می شود و از دفاتر بانک فروشنده خارج می شود، ARC (یا انتقال گیرنده) خریدار آن نباید به بانک (یا انتقال دهنده) مراجعه کند. اما در مورد بدهی ها و زیان ها چطور یک ARC بعداً به دلیل نقص از طرف بانک با آن روبرو می شود؟ اگر سند مالکیت جعلی باشد یا سند دیگری تقلبی باشد، چه می شود؟ آیا بانک نباید ضرر را جبران کند؟ از مقام ARC پرسید.

وقتی با هاری هارا میشرا، مدیر عامل انجمن ARCs در هند تماس گرفته شد، امیدوار بود که اختلافات حل شود. “هر توافق استاندارد بین دو طرف باید در بیشتر زمینه ها قابل قبول باشد و زمینه های کمی باقی بماند که بتوان بر اساس ملاحظات تجاری به صورت دوجانبه بحث کرد. و با تلاش جدی در درک دیدگاه طرف مقابل، همیشه زمینه برای یافتن یک توافق قابل قبول وجود دارد. میشرا که یکی از اعضای کمیته ای بود که مدل توافقنامه واگذاری را در سال 2013 نهایی کرد، گفت.

عامل خطر
ARC ها یا کل مبلغ را به صورت نقدی پرداخت می کنند یا بخشی از پرداخت را در رسیدهای امنیتی (SRs) انجام می دهند که ابزارهای شبه اوراق قرضه هنگام خرید وام از بانک ها هستند. در مورد SR ها، یک چارچوب پذیرفته شده برای به اشتراک گذاشتن وضعیت صعودی با بانک ها وجود دارد. با این حال، ARC ها اشتراک گذاری سود حاصل از بازیابی در معاملات وام را با بانک ها غیرقابل قبول می دانند که در آن پرداخت کامل به صورت نقدی بوده و ARC ها تمام ریسک دارایی را متحمل می شوند.

علاوه بر این، بانک‌ها استدلال می‌کنند که در قرارداد واگذاری جدید باید تصریح شود که اگر وام بعداً به عنوان «حساب تقلبی» اعلام شود، ARC که وام را خریداری کرده است مسئول نظارت مستمر و ثبت شکایات با سازمان‌های مجری قانون و سایر مقامات قانونی خواهد بود. . ARC ها باید تمام سوابق مناسب در مورد این موضوع را حفظ کنند.

یک کارشناس صنعت گفت: «با این حال، وقتی صحبت از کلاهبرداری به میان می‌آید، ممکن است اسناد مهمی مانند حسابرسی پزشکی قانونی و سایر اطلاعات جمع‌آوری‌شده از منابع متعددی وجود داشته باشد که بخشی از مجموعه استاندارد اسنادی نیست که بانک در هنگام فروش وام ارائه می‌دهد».