ایرتل قصد دارد از بازار مخابرات غنا خارج شود

هیئت مدیره Bharti Airtel روز چهارشنبه فروش سرمایه گذاری مشترک غنا – AirtelTigo – را به دولت در کشور آفریقا تصویب کرد و مبلغ 184.1 کرور نقص برای معامله را در نظر گرفت.

روز چهارشنبه ایرتل در بیانیه ای به بورس اوراق بهادار بمبئی گفت: “طرفین در حال پیشبرد بحث ها برای انعقاد قرارداد تجاری برای انتقال AirtelTigo به طور مستمر به دولت غنا هستند.”

این معامله پیشنهادی منجر به این خواهد شد که دولت غنا 100٪ سهام Airtel Ghana Ltd ، همچنین به عنوان AirtelTigo ، همراه با تمام مشتریان ، دارایی ها و بدهی های توافق شده خود را بدست آورد.

در بیانیه افزوده شده است: “بر این اساس ، ایرتل به طور داوطلبانه مبلغ 1884 میلیون روپیه (184 کرور روپیه) جریمه نقصان را دریافت می کند.”

AirtelTigo یک سرمایه گذاری مشترک بین “Airtel” و “Millicom” است که در آن Airtel 49.95٪ سهم غیر کنترل کننده در AirtelTigo را در اختیار دارد.

ایرتل در سال 2017 فعالیت های غنا را با Millicom ادغام کرده بود و در نتیجه دومین شرکت مخابراتی بزرگ تلفن همراه در این کشور به وجود آمد. این شركت با توجه به شرطی كه دولت كشور آفریقایی گزینه انتخاب سهم در نهاد جدید را در آینده داشته باشد ، توسط تنظیم كننده تصویب شد.

اما سرمایه گذاری مشترک از MTN و Vodacom در کشور عقب مانده است. ایرتل پیش از این گفته بود که در بازارهایی که در میان دو بازیکن برتر نیست ، فرصت های تلفیقی از جمله خروج را بررسی خواهد کرد.

طبق نتایج سه ماهه منتهی به 30 سپتامبر ، ایرتل گفت که فعالیت های غنا دارای مشتری 5.1 میلیون نفر است. این شرکت طی چهار سه ماهه گذشته به طور متوالی زیان ارسال کرده است و Ebidta برای سه ماهه 8.8 کرور از 9.9 کرور روپیه در سه ماهه قبلی منتهی به 30 ژوئن کاهش یافته است. کل درآمد در 118 کرور روپیه در سه ماهه راکد مانده و مشتریان داده به عنوان درصدی از کل مشتری نیز در این دوره از 59.4٪ در سه ماهه ژوئن به 56.2٪ کاهش یافته است.

عملیات سهامی بهاری ایرتل در آفریقا برای سه ماهه دوم سال جاری 88 میلیون دلار سود خالص به دست آورده است که 8.3 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته را تجربه کرده و این امر به دلیل خالص افزایش هزینه های مالی بوده است. اما درآمد تلفیقی 965 میلیون دلار بود که نسبت به سه ماهه مشابه سال گذشته 14.3 درصد افزایش داشت.