آمازون: استارلینک، حراج طیف ماهواره‌ای با پرچم قرمز آمازون

استارلینک ایلان ماسک و آمازون به رهبری جف بزوس برای اولین بار مستقیماً وارد نبرد بر سر تخصیص طیف ماهواره ای در هند شدند و از مسیر اداری حمایت کردند و در مقابل رهبر بازار مخابرات Reliance Jio Infocomm و Vodafone Idea قرار گرفتند که خواهان حراج هستند.

استارلینک و آمازون، همراه با OneWeb تحت حمایت گروه Bharti و Telesat کانادا، به سازمان تنظیم مقررات مخابرات هند (Trai) گفته اند که حراج امواج ماهواره ای تجارت ارتباطات ماهواره ای را غیرقابل دوام می کند. آنها ادعا می‌کنند که حراج‌ها پهنای باند از خدمات فضایی را غیرقابل‌قبول می‌کند و مصرف‌کنندگان را به‌ویژه در مناطق روستایی و مناطق محروم از اتصال پهنای باند پرسرعت محروم می‌کند.

Jio و Vodafone Idea می‌خواهند طیف ماهواره‌ای به حراج گذاشته شود تا فضای رقابتی بین ارائه‌دهندگان خدمات رقیب تضمین شود. وزارت مخابرات نیز از مزایده ها حمایت می کند.

جالب توجه است که اپراتور مخابراتی Bharti Airtel که توسط گروه Bharti نیز حمایت می شود، با یک مزایده مخالفت کرد.

اما دلایل آن با دلایل شرکت های سات کام جهانی متفاوت بود.

ایرتل در ارائه خود گفت که حراج طیف ماهواره ای بازیکنان هندی را در مقایسه با اپراتورهای رقیب جهانی در مضیقه قرار می دهد.” ایرتل نگران است که حراج طیف ماهواره ای و ایجاد انحصار مانعی برای رقابت ایجاد کند زیرا رقبا ممکن است دسترسی به آن را مسدود کنند. با مناقصه و برنده شدن طیف جزئی یا کامل علیرغم نداشتن چنین تخصیص جهانی، و سیستم‌های ماهواره‌ای را زائد کرده و اکوسیستم فضایی در حال ظهور در کشور را به شدت مختل می‌کند.” تنظیم کننده مخابرات، به دنبال دیدگاه در مورد نحوه تخصیص است.

Trai به زودی جلساتی را در صحن علنی درباره این موضوع برگزار خواهد کرد. سپس توصیه هایی را ارائه می دهد که بر اساس آن بخش مخابرات آخرین تماس را خواهد گرفت.

این اولین بار است که شرکت هایی مانند استارلینک و آمازون در مورد موضوع تخصیص ماهواره اظهار نظر می کنند و قبلاً نظرات خود را از طریق گروه های لابی صنعتی بیان کرده بودند.

کمبود مصنوعی
استارلینک در ارائه خود گفت که اجبار کمبود مصنوعی از طریق طراحی حراج تلفن همراه بر مقرون به صرفه بودن پهنای باند از خدمات فضایی ارائه شده از طریق مدار ماهواره‌ای غیرزمینی (NGSO) یا مدار پایین زمین (LEO) تأثیر می‌گذارد. در این بیانیه آمده است: «این به طور مستقیم به ضرر کاربرانی (در هند) خواهد بود که بیشترین نیاز را به اتصال دارند و تا کنون در بازار زمینی به آنها خدمات داده نشده است.

آمازون نیز این موضوع را تکرار کرد و گفت که حراج طیف مورد استفاده برای خدمات ماهواره‌ای در باندهای فرکانس بالاتر به پیشنهاد دهندگان برتر انحصار می‌دهد، سایر کاربران بالقوه را مسدود می‌کند و رقابت را به طور مصنوعی محدود می‌کند.

در این بیانیه آمده است: “مزایده ها همچنین می توانند منجر به قیمت های بالاتر برای مشتریان شوند، زیرا برنده های مناقصه از هزینه های خرید طیف خود عبور می کنند.”

OneWeb تحت حمایت Bharti گفت که ایجاد کمبود مصنوعی از طریق یک مزایده منجر به استفاده ناکارآمد از طیف ماهواره ای می شود. Telesat کانادا گفت تلاش برای طراحی یک مکانیسم حراج طیف مانند تلاش برای قرار دادن یک میخ مربع در یک سوراخ گرد است.

بازیکنان Satcom، به طور کلی، تأکید کردند که طیف ماهواره‌ای را نمی‌توان به بلوک‌ها یا تکه‌های انحصاری تقسیم کرد، زیرا در مورد امواج هوایی زمینی برای حراجی‌ها، زیرا یک منبع مشترک است. حراج این امواج رادیویی باعث پراکندگی، ناکارآمدی و مغایرت با قوانین مدیریت طیف تعیین شده توسط اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) و برنامه ملی تخصیص فرکانس هند (NFAP) می‌شود.

بدون درمان ترجیحی
“طیف، برای خدمات ارتباطی مبتنی بر فضا، نباید تکه تکه شود و فقط بر اساس LSA (منطقه خدمات دارای مجوز) به حراج گذاشته شود… زمین بازی باید برای همه دارندگان مجوز حفظ شود و واگذاری طیف باید از طریق انجام شود. وودافون ایده گفت.

بازیگران جهانی مانند Starlink، Amazon’s Project Kuiper، OneWeb و Telesat در میان دیگران، به بازار نوپای پهن باند ماهواره ای در هند چشم دوخته اند. جیو قصد دارد خدمات پهنای باند ماهواره ای را با مشارکت SES مستقر در لوکزامبورگ راه اندازی کند.